Liittohallitus kokoontui maanantaina – kohti uutta Seurojen Palloliiton vuotta 2020

Palloliiton liittohallitus kokoontui maanantaina 9.12. Helsingissä ja käsitteli alkavaa vuotta 2020 mm. kilpailuasioiden osalta.

Liittohallitus hyväksyi kokouksessaan esityksen liiton kansalliseksi kilpailutoiminnaksi vuodelle 2020 sekä samoin tarkentavat muutokset sääntöihin ja määräyksiin kaudelle 2020. Nämä päivitetään Palloliiton verkkosivuille osana kautta 2020 koskevien dokumenttien päivitysprosessia.

Liittohallitus hyväksyi uuden yleisen pelaajasopimusmallin, joka on valmisteltu yhdessä Veikkausliigan ja Jalkapallon Pelaajayhdistyksen kanssa sekä päätti lisäksi, että uutta sopimusmallia tulee käyttää pelaajasopimuksissa viimeistään 1.3.2020 alkaen. Sopimusmalli julkaistaan kokonaisuudessaan Palloliiton sivuilla vuodenvaihteen jälkeen, minkä myötä se on käytettävissä myös ennen 1.3.2020 tehtävissä sopimuksissa.

Liittohallitus hyväksyi UEFA-lisenssimääräykset kaudelle 2020-21. Määräykset koskevat ensi kaudesta alkaen myös UWCL-karsintaan osallistuvaa Naisten Liigan mestaria. Lisäksi liittohallitus sai tiedoksi seuralisenssiasioiden vuosikatsauksen.

Kokouksessa hyväksyttiin myös Veikkausliigan hallituksen yksimielinen esitys kauden 2020 liigalisenssimääräysten muuttamisesta siten, että poikkeuslupaa on mahdollista hakea myös olosuhdekriteerien kohtaan 6.1h (aiemmin se oli mahdollista vain 6.1d- ja e-kohtiin).

Liittohallitus hyväksyi yhteensä 500 000 euron avustukset seurojen olosuhdehankkeille

Liittohallitus hyväksyi HatTrick -työryhmän esityksestä yhteensä 500 000 euron avustukset jalkapallonurmi-, stadion- ja seuratalohankkeisiin. Lisäksi hyväksyttiin HatTrick -työryhmän esitys 150 000 euron tuesta futsalseurojen mediatuotantolaitteiden hankintaan. Tarkemmat tiedot avustuskohteista >>

Liittohallitus hyväksyi IF Gnistan ry:n kilpailutoiminnan hallinnon siirron IF Gnistan Oy:lle sekä FC Honka ry:n Naisten Liigan kilpailutoiminnan hallinnon siirron Esport Honka Oy:lle. Liittohallitus hyväksyi niin ikään miesten Ykkösen sarjapaikan siirron SJK ry:ltä SJK Akatemia ry:lle. Edelleen HJK:n reservijoukkueen nimenmuutos Klubi 04:stä HJK Klubi 04:ksi hyväksyttiin.

Pääsihteeri esitteli lisäksi Seurojen Palloliitto-hankkeen tilanteen vajaa kuukausi ennen piirien toiminnan yhdistymistä Suomen Palloliittoon ja liittohallitus totesi kaiken olevan hyvin aikataulussa organisaatiouudistusta, toiminnan siirtoa ja yhdistymistä varten.

Liittohallitus sai lisäksi katsauksen EURO 2020 -lopputurnaukseen valmistautumiseen, Liiton kilpailutoiminnan tilanteeseen sekä Palloliiton strategian 2020-24 valmistelun etenemiseen.

• Palloliitto