Liittohallitus kokoontui ensi kertaa vuonna 2019

Palloliiton liittohallitus kokoontui maanantaina 4.2. Helsingissä vuoden 2019 ensimmäiseen kokoukseensa.

Liittohallitus päätti täydentää Naisten Liigaa KuPS:lla, joka täytti lisenssivaatimukset. KuPS saa Naisten Liigan paikan ilman lisenssiä jääneeltä PK-35 Vantaalta, joka pelaa tulevalla kaudella Naisten Ykkösessä. Ensimmäisenä täydennysmenettelyssä ennen KuPS:aa ollut Pallokerho-35 ei hakenut lisenssiä. Liittohallitus totesi edelleen, että Naisten Liigan lisenssin epääminen ei estä PK-35 Vantaan osallistumista Naisten Mestarien liigan karsintaan.

Liittohallituksen puheenjohtaja Ari Lahti jääväsi itsensä, eikä osallistunut Naisten Liigan täydentämisen käsittelyyn.

Liittohallitus keskusteli myös miesten A-maajoukkueen tammikuisesta Qatarin maaotteluleiristä ja sen kanssa samanaikaisesti maassa vierailleen pohjoismaisen delegaation matkasta. Todettiin pitkäjänteisen yhteispohjoismaisen työn Qatarin työolojen edistämiseksi tuoneen parannuksia tilanteeseen, mutta ihmisoikeustilannetta maassa pidettiin edelleen ongelmallisena.

Liittohallitus päätti jatkoa ajatellen aktiivisesti edistää yhteisiä linjauksia urheiluun liittyvien eettisten kysymyksen osalta yhdessä koko suomalaisen urheiluyhteisön kanssa. Samalla liittohallitus päätti siitä, että jalkapallon osalta keskeiset periaatteet sisällytetään myös valmisteilla olevaan Palloliiton eettiseen ohjeistukseen, joka tulee seuraparlamentin käsittelyyn keväällä. Lisäksi todettiin, että Palloliittoon on perustettu vaikuttamis- ja yhteiskuntavastuutyöryhmä, jonka toimialueeseen kuuluvat osaltaan myös eettiset asiat.

Seurojen Palloliiton osalta liittohallitus sai pääsihteerin tilannekatsauksen ja totesi hankkeen etenevän aikataulussa. Kokouksen jälkeen liittohallituksen edustajat tapasivat puheenjohtajiston johdolla vielä piirien puheenjohtajat. Tapaamisessa keskusteltiin yleisesti Seurojen Palloliitto -hankkeesta sekä erityisesti tämän vuoden aikana tapahtuvan toiminnan siirron yksityiskohdista.

• Palloliitto
    • Seurojen Palloliitto