Liiton kilpailujen sääntöjen ja määräysten muutokset kaudelle 2018

• Jalkapallosarjat
  • Seuratoiminta

Yhteenvero kauden 2018 sääntömuutoksista

Uusi jalkapallokausi on alkamassa ja taas kerran sääntöihin ja määräyksiin on tehty joukko muutoksia. Muutosten tavoitteet ovat Palloliiton strategian mukaisia, eli niillä pyritään lisäämään joustavuutta, helpottamaan pelaajien kehittämistä sekä selkiyttämään toimintatapoja.

Muutokset on valmisteltu siten, että liiton ja piirien kilpailutoiminnasta vastuulliset tahot ovat keränneet omat kokemuksensa ja saamansa palautteet ja ne on liiton kilpailutyöryhmän johdolla jalostettu esitykseksi liittohallitukselle, joka lopullisesti vahvisti ne vuoden 2017 joulukuussa. Lisäksi muutosten valmistelun taustalla on elokuussa 2017 toteutettu mittava palautekysely (408 vastausta) sekä eräissä asioissa myös FIFA:n tekemät ratkaisut.

Kaikki liiton kilpailutoiminnassa sovellettavat säännöt ja määräykset löytyvät liiton sivuilta osoitteesta www.palloliitto.fi/jalkapalloperhe/saannot-ja-maaraykset Piirien kilpailutoiminnassa noudatetaan samoja sääntöjä ja määräyksiä, ellei asiasta ole piirikohtaisesti määritelty erillismääräystä. Näistä numeraalisesti melko vähäisistä tapauksista löytyy tietoa kunkin piirin omilta kotisivuilta.

Muutoksia ei kaudelle 2018 tehty kovin mittavaa määrää. Kannustan kaikkia tutustumaan tähän jo hyvissä ajoin ennen kauden alkua, jotta yllätyksiä ei tule ja jalkapallotoiminta saadaan vietyä läpi mahdollisimman häiriöttä.

MUUTOKSET KILPAILUMÄÄRÄYKSIIN

Kilpailumääräykset sisältävät jalkapallon kilpailutoiminnassa noudatettavat yleiset säännöt ja määräykset. Kilpailumääräyksiin on tehty neljä merkittävämpää muutosta. Ne ovat seuraavat:

1. 6 § 13-kohtaa on muutettu siten, että reservijoukkueella voi osallistua liiton aikuisten kilpailutoimintaan Miesten Kakkosessa ja Naisten Ykkösessä. Sääntömuutos yksinkertaistaa toimintaa oleellisesti ja vähentää tarvetta käyttää monimutkaisia sopimuskäytäntöjä. Aloite asiassa tullut ensi sijassa Liigaseuroilta.
  2. 12 § 16-kohtaa on muutettu siten, että määräaikaisesti siirretty pelaaja ei voi pelata siirron aikana emoseuraansa vastaan. Säätömuutoksen taustalla on lähinnä pelimanipulaation vastainen toiminta sekä kansainvälisesti asiassa noudatetut käytännöt. Lisäksi sääntömuutos selkiyttää määräaikaisiin siirtoihin liittyvää kotimaista sopimuskäytäntöä. Edelleen kilpailumääräysten määräaikaisia siirtoja koskevaan kohtaan on tehty tekninen tarkennus, jonka johdosta määräaikaista siirtoa ei voi keskeyttää 3.9. jälkeen.
  3. Naisten kv-siirtojen sääntely. Naisten osalta otetaan FIFA:n lokakuun lopussa edellyttämällä tavalla käyttöön samanlainen käytäntö kuin miehillä. Käytännössä tämä merkitsee sitä, että Naisten Liigassa ja Ykkösessä kv-siirroille on samat ikkunat kuin miehillä (17.1.-10.4. ja 10.7.-9.8.) ja naisammattilaisten siirrot tulee tehdä TMS-järjestelmän kautta.
  4. 16 § 2 kohdassa on muutettu Miesten Kakkosen SK-sääntö viidestä kuuteen ottelussa pelissä pelaavaan pelaajaan. Ao. muutoksen taustalla on tavoite vahvistaa Miesten Kakkosen roolia merkittävänä pelaajakehitystä tukevana sarjana.

Muita toimintaan vaikuttavia muutoksia kilpailumääräyksissä ovat mm:

1. 5 § 3-kohtaan on lisätty määräys, jonka taustalla on seurojen järjestämän sarjamuotoisen kilpailutoiminnan volyymien kasvu ja siitä seuraava haaste piirien järjestämälle kilpailutoiminnalle ja kaikkien seurojen tasapuoliselle kohtelulle. Ao. sääntökohdan mukaan, mikäli seura osallistuu muun seuran järjestämään pelitoimintaan tai sarjamuotoiseen nuorille pelaajille tai aikuisille pelaajille suunnattuun kilpailutoimintaan, on seuran, piirin niin edellyttäessä, osallistuttava myös piirin samassa ikäluokassa järjestämään nuorille pelaajille tai aikuisille suunnattuun kilpailutoimintaan. Ao. sääntö koskee myös sarjan järjestävää seuraa, mikäli sarjaan osallistuu muiden seurojen joukkueita.
  2. 13 § 7-kohtaa on tarkennettu hiukan, jotta rekisteröintiä koskeva sääntö saadaan yhdenmukaiseksi FIFA:n määräysten kanssa. Ao. sääntökohdan mukaan rekisteröinti on aloitettava 2.9. mennessä. Aiemmin edellytettiin, että rekisteröinti on saatettava loppuun 2.9. mennessä.
  3. 14 § 8-kohta on siirretty järjestämisohjeista kilpailumääräyksiin, koska ao. sääntö koskee pelioikeutta A- ja B-poikien SM-karsintasarjassa. Aikaisemmin tämä yksittäinen sääntökohta oli sääntöjen systematiikan kannalta väärässä paikassa. Muutoksen jälkeen pelioikeuteen vaikuttavat säännöt ovat kaikki samassa paikassa. Mainittu sääntökohta kuuluu seuraavasti: ”Pelaaja voi pelata vain toisessa poikien SM-karsintasarjoista (P20 tai P17) ja vain yhdessä seurassa. Maalivahdit saavat pelata kuitenkin molemmissa ikäluokissa. Kilpailun järjestäjä voi perustellusta syystä myöntää poikkeuksen edellä mainittuun sääntöön.”

Lisäksi kilpailumääräyksiin on tehty joukko teknisluotoisia tai kirjoitusasua selkiyttäviä korjauksia, joilla pyritään parantamaan luettavuutta tai ymmärrettävyyttä. Näillä muutoksilla ei ole merkittävää vaikutusta määräysten sisältöön.

MUUTOKSET VAROITUKSIA JA KENTÄLTÄPOISTOJA KOSKEVIIN MÄÄRÄYKSIIN

Varoituksia ja kentältäpoistoja koskevat määräykset säätelevät varoitusten ja kentältäpoistojen seuraamukset ja asiaan liittyvät menettelyt. Ao. määräyksiin on tehty kaksi pienempää muutosta, jotka ovat sisällöltään seuraavat:

1. Kohtaan A.1 on kirjoitettu nykykäytäntöä vastaava täsmennys, jonka johdosta Suomen Cupin karsintaotteluissa (tarkoittaa lohkovaihetta edeltäviä kierroksia) saadut varoitukset vaikuttavat korttikertymään ainoastaan sillä kaudella jolloin ne on saatu.
  2. Kohtaan I. 3 on kirjoitettu muutos, jonka johdosta mahdolliset kohtuullistamispäätökset siirtyviin kieltoihin voidaan tehdä kurinpitovaliokunnan puheenjohtajan toimesta nykyisen kurinpitovaliokunnan sijaan. Muutokset taustalla on tarve tehostaa toimintaa.

MUUTOKSET KILPAILUTOIMINTAA KOSKEVIN MÄÄRÄYKSIIN JA JÄRJESTÄMISOHJEISIIN

Kilpailutoiminnan järjestämisohjeet määrittelevät keskeisimmät menettelyt ottelutapahtumaan liittyen. Ao. määräyksiin on tehty vaihtoja koskevia tarkennuksia, jotka ovat sisällöltään seuraavat:

1. Kohta 11 pelaajavaihdot. A-nuorten SM-karsinnassa ja SM-sarjassa sallitaan 7 vaihtoa. Muutoksen taustalla on seuroilta tullut palaute. Aiemmin sallittiin ainoastaan 3 vaihtoa. Pelaajakehityksestä vastaavat tahot, joita valmistelun yhteydessä kuultiin, olivat muutoksen kannalla.
  2. Kohta 11 pelaajavaihdot. Täsmennetty vaihtokäytäntöä sekä A-nuorten että B-tyttöjen osalta samaan kuin poikien B:n osalta on jo aikaisemmin ollut. Sääntö lähtee siitä, että joukkueella on oikeus kolmeen vaihtotapahtumaan 2. puoliajalla.

TALOUDELLISET MÄÄRÄYKSET

Taloudelliset määräykset ovat sääntökohta, joka sääntelee seurojen taloudellista raportointia Palloliiton suuntaan. Ao. määräykset päivitettiin kokonaisuudessaan. Näitä määräyksiä sovelletaan sellaisiin liiton sarjoihin osallistuviin seuroihin, joilla ei ole käytössä liittohallituksen vahvistamaa seuralisenssijärjestelmää. Pääosin ne tulevat koskemaan siten koskemaan Miesten Kakkosta, Naisten Ykköstä sekä miesten Futsal-liigaa. Säännöt eivät sellaisenaan lisää merkittävästi seurojen työtä. Niiden johdosta seurat ainoastaan joutuvat raportoimaan taloudellisesta tilanteestaan ja ammattiurheilijoiden urheilijaturvan piiriin kuuluvista pelaajista Palloliitolle ja liiton harkintaan jää reagoiminen mahdollisiin ongelmatilanteisiin. Ao. sääntökokonaisuuden pyrkimyksenä on lisätä läpinäkyvyyttä ja hiukan pidemmässä juoksussa lisätä ennakoitavuutta seurojen toimintaedellytysten olemassa olon osalta.

SÄÄNNÖT JA MÄÄRÄYKSET, JOIHIN EI TEHTY MUUTOKSIA KAUDELLE 2018

Seuraaviin sääntöihin ja määräyksiin ei tule muutoksia kaudelle 2018:
- Suomen Regions’ Cupin säännöt
- Farmisopimussäännöt
- Yhteistyöseuramääräykset
- Yhteisjoukkuemääräykset
- Turvallisuusmääräykset
- Edustajamääräykset
- Rangaistusmääräykset

YHTEENVETO

Jalkapallotoimintaa säädellään monella tasolla ja erittäin moninaisilla säännöillä. Kokonaisuuden hallinta voi olla haastavaa kokeneellekin toimijalle. Siksi kannustankin tutustumaan sääntöihin ja määräyksiin huolellisesti sekä olemaan aktiivisesti yhteydessä liiton ja piirien asiantuntijoihin, jos on epävarmuutta sääntöjen ja määräysten sisällöstä tai tulkinnasta. Me kaikki autamme varmasti mielellämme, koska asioiden tekeminen etukäteen oikein on ratkaisevasti mukavampaa kuin ongelmatilanteiden ratkaiseminen.

Edelleen kannustan myös antamaan palautetta sääntöihin ja määräyksiin liittyvistä asioista muutenkin. Tavoitteenamme on mahdollisimman harmoninen sääntö- ja määräyskokonaisuus ottaen kuitenkin riittävästi huomioon alueelliset erityistarpeet, kilpailutoiminnan rakenne sekä eritasoisen kilpailutoiminnan vaatimukset. Ilman palautettanne tavoitteen saavuttaminen on haastavaa.

Hyvää jalkapallokautta 2018 toivottaen,

Pekka Soini