Lehtola U17-pojista: ”Kiehtova matka takana”

• Maajoukkueet

U17-poikien EM-taival päättyi jatkokarsinnan viimeisessä ottelussa Portugalille kärsittyyn tappioon, mutta kokonaisuus jää vahvasti positiivisen puolelle.

EM-jatkokarsintaturnaus Madeiralla jäi joukkueen ja päävalmentaja Erkka V. Lehtolan yhteisen taipaleen päätepisteeksi. Voitto Slovakiasta ja niukat tappiot Sveitsille ja Portugalille tiesivät jatkokarsintalohkon kolmatta sijaa – näin EM-lopputurnauspaikka jäi saavuttamatta.

Päävalmentaja Lehtola uskoo kuitenkin yhteisen karsintataipaleen olleen antoisaa aikaa.

- Uskon ja toivon, että tämä on ollut kaikille kiehtova ja opettava matka. Ainakin itselleni se on sitä ollut, Lehtola sanoo.

- Uskon vahvasti myös, että tässä ryhmässä on mukana tulevia A-maajoukkuepelaajia, joista on vielä paljon iloa suomalaiselle jalkapallolle tulevina vuosina.

Joukkue on pelannut viimeisen reilun vuoden aikana hyvin vaihtelevan tasoisia vastustajia vastaan. On tullut voittoja, on tullut isojakin tappioita, mutta kaikesta on opittu. Tästä hyvä osoitus saatiin viime syksynä EM-karsinnan ensimmäisessä vaiheessa. Suomi ei lähtenyt kotimaassa pelattuun turnaukseen suosikkina, mutta raivasi tiensä jatkoon turnauksen ykkösenä päästämättä maaliakaan.

Palkkiona oli paikka jatkokarsintaan, johon Suomi ei tässä ikäluokassa ole kovin usein viime vuosina karsinnan ensimmäisen vaiheen lohkovoittajana edennyt. Jatkokarsintaturnauksessakin kaikki oli siis pelissä vielä viimeisessä kamppailussa.

- Toki nämä olivat kaksi erillistä turnausta, mutta jos tätä kuuden pelin kokonaisuutta katsoo, niin olihan suoritus hyvä ja siitä täytyy antaa täysi kunnia pojille, Lehtola sanoo.

- Pystyimme venyttämään tämän vielä viimeiseen peliin. Totta kai tappio siinä jäi harmittamaan, mutta hävisimme paremmallemme, ja kaikkineen tämä jää kyllä positiivisen puolelle, Lehtola näkee.

• P2001