Lauantaina pidettiin futsalkauden avajaistapahtuma Tampereella

• Futsal

Vajaa 50 futsaltoimijaa kokoontui kauden avaustilaisuuteen lauantaina Sokos Hotel Torniin keskustelemaan tästä upeasta lajista. Päivän agendana olivat dopingasiat, Seurojen Palloliitto -hanke, futsalvalmennuskoulutus ja pelaajakehitys, futsalmaajoukkueiden toiminta, erotuomariasiat, futsalkilpailujen osallistumisvaatimukset ja lisenssimääräykset.

Aamiaisen jälkeen päivän aloitti SUEK:n Samuli Rasila. Hän kertoi organisaatiostaan ja sen toiminnasta yleisesti, mutta pääpaino lauantaina oli kuitenkin heidän dopingtyönsä lajimme parissa. Doping on haastava osa-alue etenkin pelaajille.

- Moni urheilija tietää tunnettuja dopingaineita ja tietoa kielletyistä lääkkeistäkin on jonkin verran.
  Mutta kuinka moni urheilija tulee ajatelleeksi, että ihan yleisesti heidän käyttämänsä lisäravinteet, energia-
  ja palautusjuomat saattavat sisältää kiellettyjä aineita, vaikkei sitä välttämättä suoraan purkin kyljessä
  luekaan. Heitä tulee muistuttaa, että viime kädessä urheilija itse on vastuussa omista tekemisistään, Rasila
  täsmensi.

Seurojen Palloliitto -hankkeesta kertomaan oli tilaisuuteen kutsuttu viime maanantaina Palloliitossa työnsä aloittanut seurakehityspäällikkö Veli-Matti Yli-Rinne. Yli-Rinne kertoi hankkeen etenemisestä ja omista visioitaan, mitä hänen näkemyksensä mukaan Palloliiton tulisi tehdä seurojen toiminnan tukemiseksi. Hänen työnkuvansa on haastava ja laaja, mutta monivuotisella työ- ja luottamusmieskokemuksellaan Vantaan Jalkapalloseurassa hän uskoo onnistuvansa projektissa. Hänelle annettiin myös evästyksenä mukaansa, että kaikissa yhteyksissä, missä futsalin kuuluu olla mukana, pitää jalkapallo-sanan yhteydessä mainita myös futsalista. Tämän edellyttää jo Liiton hyväksymä strategiakin.

- Palloliiton väen ei pidä enää toimia ”opettajana”, vaan useimmiten on tärkeämpää kuunnella herkällä
  korvalla seuroja heidän omine mielipiteineen. Kuullun perustella pitää sitten harkita mitkä toiminnat
  auttavat parhaiten seuraa tai seuratoimijaa ongelmissaan, Yli-Rinne valotti toimenkuvaansa.

Futsalvalmennuskoulutuksesta ja pelaajakehityksestä kertomaan oli paikalle saapunut Palloliitosta näistä osa-alueista vastaava ja U21-joukkueen päävalmentaja Kerkko Huhtanen. Hän kertoi pelaajakehityksen organisoinnista ja jo tapahtuneista toimista sekä valotti tulevaisuuden visioita.

- Poikapuolella on jo keskitytty hyvän aikaa lähinnä 2000-2001 vuosina syntyneisiin. Tämä siksi, koska 26.-31.3.2019 Suomen joukkue aloittaa U19 EM Futsal Main Round -turnauksessa karsinnat. Tyttöpuolella aloitellaan pian vastaaville ikäkausille samainen toiminta, Huhtanen kertoi.

- Futsalvalmentajakoulutuksella on Suomella jo hyvät perinteet ihan Euroopan tasollakin mitattuna. Hyvästä työstä valmennuskoulutuksessa ja sen materiaalin kehittämisessä UEFA palkitsi Suomea myöntämällä meille UEFA Study Group for Futsal Coach Educators -tilaisuuden 15.-20.12.2019. Tämä on kansainvälisten futsalvalmentajakouluttajien yhteinen tilaisuus, iloitsi Huhtanen.

Naisten maajoukkueen päävalmentaja Jaakko Laitinen sai onnittelut koko seminaariväeltä upeasti menneiden EM-karsintaturnausten johdosta. Hän kertoi maajoukkueen lyhyen historian kulun sen alkumetreistä lähtien. Maajoukkueen toiminta alkoi 15.10.2016 Eerikkilän urheiluopistolla miesten maajoukkueen päävalmentajan Mico Martićin ohjaamana. Laitinen avasi myös iänikuista väittelyn aihetta maajoukkuepelaajien valintaperusteista.

- Monasti annetaan kritiikkiä siitä, että maajoukkuevalmentaja valmentaa myös seurajoukkuetta. Itse en
  koe siinä ristiriitaa, kunhan on itselleen rehellinen ja toimii joka hetki tasapuolisesti ja puolueettomana.
  Lisäksi tällä hetkellä maajoukkuetapahtumia on kuitenkin vielä niin vähän, ettei ilman
  seurajoukkuevalmentamista pelkkä maajoukkueen valmentaminen ole kovinkaan mielekästä eteenpäin
  pyrkivälle valmentajalle. Pelaajavalinnat sinänsä tehdään aina siten, että pelaaja on pelipaikkaansa ja
  joukkueen pelitapaan sopiva. Hänellä voi olla myös jokin erityisrooli joukkueessa, Laitinen täsmentää.

Erotuomariasiat herättävät aina suuria tunteita. Niin myös tänään, kun Anssi Lahtinen kertoi muutoksista säännöissä ja tulkinnoissa. Suurin sääntömuutos on naisten Futsal-Liigaan tuleva 5 minuutin jatko-ottelu ja 10 metrin niin sanottu rangaistuspotkukilpailu. Alkavalla kaudella ne potkaistaan myös Futsal-Liigassa 10 metristä entisen kuuden metrin sijaan. Hän esitti muutamia videoklippejä, jotka helpottivat seuratoimijoita ymmärtämään yksittäisiä tulkintakriteereitä.

Seminaarin päätteeksi Palloliiton seuralisenssipäällikkö Mikko Aitkoski esitteli Futsal-Liigaseurat ry:n kanssa yhdessä suunniteltuja futsalkilpailujen osallistumisvaatimuksia ja muutaman vuoden päästä Futsal-Liigaan tulevia lisenssimääräyksiä. Hän kertoi perusteluita seminaariväelle, miksi näille on tarvetta ja ennen kaikkea ne ovat pitkälti seurojen avuksi sekä tueksi tehtäviä toimia, eivätkä missään tapauksessa pakon sanelemia määräyksiä. Lisenssivaatimukset ovat siis hyvänä tulitukena seuroille, esimerkiksi kun kaupungit tai kunnat suunnittelevat olosuhdehankkeita.

Päivän päätteeksi Futsal-Liigaseurat ry piti vielä omat kokouksensa, mistä esille voi nostaa muutamia poimintoja. Ensinnäkin yhdistyksen puheenjohtajana jatkaa Esa Markkanen (GFT) ja varapuheenjohtajaksi valittiin Tero Kivistö (LeiF). Futsal Final Four -turnauksen pelipaikaksi valittiin Jyväskylä KaDyn järjestämänä 16.-17.2.2019. Seuroille esiteltiin myös loppukesällä toimintansa vähitellen aloittanut SPL:n futsaltoimitus. FLS vastaa koko toimituksesta Palloliiton alaisuudessa ja Futsal-Liigan viestinnästä vastaava toimittaja on Samu Kytölä. Naisten Futsal-Liigasta viestinnästä vastaava toimittaja on Juha Vedenpää. Kaikki muu futsalviestintä on vastaavan päätoimittaja Ilkka Koskisen vastuulla. Heille voi kaikille lähettää uutisvinkkejä osoitteeseen [email protected]. Palloliitto vastaa edelleen omien asioidensa tiedottamisesta.

Mediassakin kohua aiheuttaneeseen Arber Istrefin vedonlyöntitapaukseen sekä 11:n liigaseuran itsenäisesti tekemään valitukseen kurinpitovaliokunnan pj:n päätöksestä yhdistys ei ottanut tässä vaiheessa kantaa. Yhdistys odottaa käsittelyn loppuun saattamista ja sen jälkeen kommentoi asiaa, mikäli siihen ilmenee tarvetta.

• futsal