Länsi-Suomen Kolmosen kuukauden ottelu perjantaina Paraisilla

• Alueuutiset

Länsi-Suomen Kolmonen jatkuu kiivaalla tahdilla ja tämän viikon perjantaina toukokuun kuukauden ottelussa Paraisilla kohtaavat hyvään kevätvireeseen päässeet ryhmät Pargas IF ja Salon Wilpas. Ottelu Pajbackan nurmella alkaa klo 18.30 ja se on tuttuun kuukauden ottelun tapaan nähtävissä suorana ja selostettuna striiminä Turun Sanomien ts.fi -sivuilla.

Kotijoukkue PIF on kivunnut aivan sarjan kärjen tuntumaan ja edellisellä kierroksella lisäajan maalilla kaatui Yläkentällä TPK. Piffenin joukkueenjohtaja Anders Karlssonin mukaan sarjan alku on ollut tyydyttävä. Seura kärkkyy kymmenellä pisteellä jaetulla kolmostilalla heti kärkikaksikon takana.

- Lisäpisteitäkin olisi ollut ollut tarjolla, mutta näillä mennään, toteaa Karlsson.

- Meillä ei ole ollut virallista sijoitustavoitetta, mutta toki jokaiseen peliin lähdetään voittoa hakemaan. Sarjan suosikkijoukkueet tulevat kuitenkin Ahvenanmaalta ja Raumalta.

PIF:n hyvä alku on jatkoa talven treenipeleihin, jotka joukkueenjohtaja Karlssonin mukaan sujuivat mukavasti.

- Jonkun verran sairastumiset ja loukkaantumiset häiritsivät talvea ja johtivat jopa muutaman harjoituspelin peruuntumiseen.

- Joukkueesta osa harjoitteli jo ennen joulua ja junnupitoisella joukkueella osallistuttiin ensimmäistä kertaa futsaliinkin. Varsinainen harjoittelu koko joukkueen osalta pääsääntöisesti kolme kertaa viikossa aloitettiin tammikuussa, muistelee Karlsson sarjaan valmistautumista.

Yannick Ossok

Vanha runko

Piffenin runko on pysynyt hyvin pitkälti samana, vaikkakin viime kaudella melko vahvassa roolissa häärineet Ismaila Musa ja Alexandru Florea lähtivät. Tulopuolella merkittävimmät pelurit ovat Gesim Voca, lainapelaaja Kristoffer Lövdahl sekä australialais-suomalainen Tivon Megase.

Avainpelaajia lienevät punapaidoissa erityisesti maalivahti Arnold Uschanoff sekä Yannick Ossok, Behar Cimili, Gesim Voca ja Veli Hartola.

Veli Hartola on tuttu uhka vastustajan maalivahdeille

Anders Karlsson nostaa esiin myös omien juniorien isomman roolin.

- Odotamme, että omat junnumme ottavat tällä kaudella enemmän vastuuta. Otteluita on vasta niin vähän pelattuna, että ei voida vielä sanoa, onko tässä onnistuttu. Ennen kaikkea olemme pelanneet hyvin joukkueena.

- Joukkueessa on 13 oman juniorimyllyn läpi käynyttä pelaajaa, joista usealla on jo monta kautta takana miehissä. Nuorista esimerkkinä mainittakoon vaikka 1997 syntyneet Jonas Lehtinen, Petter Sumelius ja Viktor Lindqvist sekä -99 -ikäluokan Micke Karlsson.

Micke Karlsson edustaa PIF:n nuorta kaartia

SC Wolves tuonut kaupunkiin positiivista kuhinaa

Paraisilla on tällä kaudella uusi tilanne, kun kaupungin ykkösjoukkueen tittelistä samalla sarjatasolla kamppailee kaksi joukkuetta.

- SC Wolvesin nousu on näkynyt mm. siten, että kaupungissa puhutaan nyt futiksesta enemmän. Positiivista kuhinaa siis. Joukkueemme arjessa Wolvesin nousu näkyy ehkä eniten siinä, että treenivuoroja on jouduttu sumplimaan, mutta hyvässä hengessä ollaan saatu kaupungin kanssa aikataulut sovittua, kiittelee Karlsson.

Perjantain kuukauden ottelun vastustaja tässä vaiheessa kautta on kotijoukkueelle hyvä mittari.

- Yllättävä alku heiltä, joten mielenkiinnolla odotamme kamppailua ja pääsemme mittaamaan omaa tasoamme sarjan kärkijoukkueeseen, pohtii Anders Karlsson.

Myös Paraisilla on otettu hyvillä mielin vastaan piirin panostus Kolmosen näkyvyyden kasvattamiseen.

- Kaikki mikä kasvattaa kiinnostusta on hyväksi. Tervetuloa vaan kaikki Paraisille katsomaan tapahtumarikasta jalkapalloa, jossa myös omat kasvatit pääsevät pelaamaan, päättää Anders Karlsson.

Piffenin edustusjoukkueen edesottamuksia voi seurata myös seuran kotisivuilta sekä Facebookissa ja Twitterissä nimellä @PIFfootballMen. Videoita löytyy Youtubesta nimellä PiffenTV.

Wilpas yllättänyt kaikki paitsi itsensä

Salon Wilppaan alkukausi on yllättänyt Kolmosen ystävät. Voitosta voittoon viidessä ensimmäisessä ottelussaan kulkenut nousijajoukkue ei kuitenkaan itse ole yllättynyt.

- Vahva alku ei ole ollut yllätys, mutta ei sitä välttämättä olla myöskään odotettu tai pidetty varmana.  Sijoitustavoitetta meillä ei suoranaisesti ole missään vaiheessa ollut, vaan olen asettanut joukkueelle 35 sarjapisteen rajan, jolla viime kaudella olisi sijoittunut sarjassa viidenneksi. Eli ei siis nousua, muttei myöskään putoamista, toteaa Wilppaan valmentaja Markus Aho.

- Ennakkoon FC Åland ja Rauman Pallo-Iirot tuntuvat sarjan kahdelta kärkijoukkueelta. Omat mahdollisuutemme on hyvänä päivänä voittaa kenet tahansa ja jokaista peliä lähdetään voittamaan. Hyvä startti ei ole vielä muuttanut odotuksiamme, mutta haluamme vain tämän lennon jatkuvan, vaikka tiedostamme, ettei se voi loputtomiin jatkua. Tai ehkä voikin, hymähtää Aho.

Wilpas-valmentaja Markus Aho jaksaa uurastaa myös kentälä

Hyvä alku ei sinällään ole myöskään talven harjoittelukauden perusteella ollut jättiyllätys.

- Talviharjoittelu sujui meiltä erinomaisesti. Tammikuussa aloitettiin kolmen viikkotapahtuman rytmillä ja meillä on ollut SalPan yhteistyön myötä keskimäärin 20+ pelaajaa joka harjoituksissa, mikä on mahdollistanut isot taktiset harjoitteet ja kovatempoiset pelit, kiittelee itsekin vielä kentällä uurastava Aho.

Valmentaja itse näkee, että jatkuvuus on ollut yksi tekijä nyt tulleelle menestykselle.

- Sanoisin kolmannen valmennusvuoteni olevan se juttu. Me olemme prosessimaisesti kehittäneet peliämme asteittain ja nyt meillä on oma pelillinen identiteetti ja systeemi, jonka pelaajat tuntevat läpikotaisin.

- Joukkueeseen on vanhan rungon lisäksi tullut SalPa:n lahjakkaimmat juniorit, jotka eivät vielä mahdu seuran edustusjoukkueeseen. Futsal-liigasta tuttu Niko Stenholm on myös palannut riveihimme useamman vuoden tauon jälkeen. Nuorista tulokkaista Alexander Strekalovskiy, Jesse Koskinen, Severi Jaatinen ja Tomas Vuoriranta ovat kaikki pelaajia, joilta voi odottaa vahvaa läpimurtoa. Ja toisaalta pojat ovat jo vastanneet osin huutoonkin ja osoittaneet, että taso riittää miesten Kolmoseen ja potentiaalia on olla sarjan parhaimmistoa pelipaikoillaan, kehaisee Aho pelaajiaan.

Jesse Jokiniemi on paukuttanut sarjassa jo seitsemän maalia
Onni Vesterinen on yksi hyvä esimerkki Wilppaan ja SalPa:n yhteistyöstä

Avainmiehiä Wilppaassa ovat myös huikean maalivireen löytänyt ja Kolmosen huhtikuun pelaajana palkittu Jesse Jokiniemi, ykkösvahti Eemeli Mälkönen, keskikentän Juha Wähäsilta sekä raudanluja topparipari Joonas Ojanen-Valtteri Sinervo.

Kuukauden ottelun kotijoukkuetta Markus Aho pohtii hyvin samankaltaiseksi kuin oma joukkueensa.

- PIF on tuttu nippu perusrunkoa, omia junioreita ja muutama täsmävahvistus eli hyvin samanlainen kollektiivi kuin mekin. Heillä on todella laadukkaita pelaajia tähän sarjaan, kuten mm. maalipyssy Veli Hartola, kapteeni Ville Ranta-Aho sekä luottovahti Arnold Uschanoff. Taisteleva ja taitava joukkue, joka pystyy laittamaan kenet tahansa tiukoille, arvelee Aho ottelun alla.

Perjantaina klo 18.30 joukkueiden arviot toisistaan päästään todentamaan. Tervetuloa Kolmosen kuukauden otteluun Paraisille tai esteen sattuessa striimin ääreen osoitteessa ts.fi.

• Länsi-Suomi