Lääkintävaliokunta kokoontui syyskuun lopulla

• Jalkapallosarjat

Lääkintävaliokunnan vuoden kolmas kokous järjestettiin 26.9. Palloliiton toimistolla.

Valiokunta kokoontui nyt ensi kertaa uudella kokoonpanolla kun Eerikkilän edustaja Kyösti Lampinen jäi pois valiokunnasta ja uudet jäsenet fysioterapeutit Jari-Pekka Keurulainen ja Einari Kurittu puolestaan olivat paikalla.

Kokouksessa keskusteltiin maa- ja liigajoukkueiden lääkäreiden ja fysioterapeuttien koulutuksesta, ja päätettiin järjestää koulutustilaisuus ensi vuoden alussa yhdistäen tilaisuus Urheilulääkäreiden yhdistyksen järjestämään infektiokoulutukseen. Kokouksessa keskusteltiin myös terveystarkastuksista ja todettiin, että tämän hetkisen tieteellisen näytön perusteella on riittävää tehdä UEFA:n määräämät pakolliset tutkimukset. Koska kaikkia sairauksia ei pystytä löytämään terveystarkastuksissa, valiokunta korostaa hätäensiapuvalmiuden ja defibrillaattoreiden saatavuuden tärkeyttä.

Mehiläinen järjesti syyskuun lopulla Jalkapallovammat -seminaarin, jossa paikalla oli lääkintävaliokunnan ja maajoukkueiden lääkintähuollon jäseniä. Seminaarin päävammoja käsittelevässä osiossa todettiin, että päävammat tulee ottaa erittäin vakavasti niihin liittyvien pitkäaikaisten seurausten vuoksi mm. progressiivisen aivojen toiminnan heikkenemisen takia. Tärkeää on myös ymmärtää, että päävamman saanut pelaaja ei ole itse kykenevä arvioimaan mahdollisuuttaan jatkaa peliä.

Seminaarissa kuultiin myös Pippa Laukan esitys naispelaajien terveydestä ja todettiin, että kuukautisen seuranta on tärkeää. Hälytyskellojen tulisi soida, jos pelaajalla jäävät kuukautiset tulematta.

Seminaarissa kuultiin lisäksi, miten tärkeää on antaa pelaajille realistinen kuntoutumisaikataulu esimerkiksi eturistisideleikkausten jälkeen, etteivät pelaajat pyri liian aikaiseen paluuseen kentälle. Myös influenssarokotteen tärkeys nousi esille, kun kuultiin Olympiajoukkueen kokemuksista Pyeongchangin kisoissa.

Valiokunnan seuraava kokous järjestetään 6.11.

• Palloliitto