Kuusi vuotta "Gijonin ihmeestä" - Teemu Pukki janoaa tulosta Italian vieraana

• Maajoukkueet

Teemu Pukki oli Suomen A-maajoukkueen sankari kuusi vuotta sitten "Gijonin ihmeessä". Nyt hirmivireinen hyökkääjä toivoo uutta sensaatiota, kun Huuhkajat avaa lauantaina EM-karsintataipaleensa Udinessa Italiaa vastaan.

Maaliskuun 22. päivä vuonna 2013. Tuo päivämäärä on piirtynyt tarkasti Suomen jalkapallomaajoukkueen taivalta seuranneiden muistiin, sillä silloin tehtiin omanlaistaan suomalaista jalkapallohistoriaa.

Tuona päivänä Huuhkajat ylsi sensaatiomaisesti 1-1-tasapeliin MM-karsintaottelussa Espanjaa, tuon hetken hallitsevaa MM- ja EM-kisavoittajaa vastaan Gijonissa.

Kotijoukkue lähti kyseiseen otteluun täysin ylivoimaisena suosikkina. Maa koreili FIFA-rankingin piikkipaikalla, kun taas Suomi oli vasta listan 87. sijalla.

El Molinón stadionilla pelattu ottelu näytti jo päättyvän pallonhallinnan ylivoimaisesti voittaneen Espanjan hyväksi, kunnes Suomi tasoitti ottelun loppulukemat 1-1:een 11 minuuttia ennen loppuvihellystä. Suomen sankariksi nousi Teemu Pukki, joka iski tasoituksen Alexander Ringin vasemmalta laidalta tulleesta syötöstä.

Gijonin ihmeestä on tänään perjantaina kulunut tasan kuusi vuotta. Lienee helppo arvata, että Pukki muistaa hetken yhä elävästi mielessään.

- Kuulin tuosta itse tänä aamuna. Ihan hauskaa, hienot muistot siitä. Se oli aika makea juttu silloin. Toivottavasti huomenna tehdään jonkinlainen uusi ihme ja kaadetaan Italia sen kunniaksi, Pukki hymyili Huuhkajien Facebook-livessä perjantaina.

Suomi avaa EM-karsintaurakkansa lauantaina kivikovalla vierasottelulla Italiaa vastaan, ja Pukin ja koko Suomen joukkueen toiveissa on luoda uusi ihme Udinessa.

- Sehän se olisi tarkoitus huomenna. Aina kun menemme kentälle, lähdemme hakemaan voittoa ja sama se on, kuka on vastassa. Uskon siihen, että meillä on myös mahdollisuus voittaa Italia, Pukki linjasi.

Italialla on alla paha pettymys, sillä se jäi viime kesän MM-kisojen ulkopuolelle ensimmäistä kertaa 60 vuoteen kokemalla MM-jatkokarsinnassa tappion Ruotsille kaksiosaisessa otteluparissa.

Varmaa on, että uudelleenrakennusprojektin MM-karsintapettymyksen jälkeen kokenut saapasmaa on varmasti motivoitunut ja ärsytetty EM-karsintaan lähdettäessä.

- Se on ihan satavarmaa. Totta kai Italiasta odottaa aina, että he ovat arvokisoissa ja mitaleilla. Se on se odotus täällä. Viimeksi Ruotsi pudotti heidät kisoista, niin siellä on varmasti ärsytetty joukkue, Pukki totesi.

Hurjasti töitä hyökkäyksessä pelistä toiseen tekevä Pukki uskoo Italian joukkueeseen tulleen viime aikoina paljon muutoksia.

- He haluavat tietenkin aloittaa nämä karsinnat voitolla. Luulen, että siitä tulee heille myös pienimuotoisia paineita, että nyt on pakko aloittaa hyvin nämä karsinnat.

Englantilaisessa Norwichissa fantastisen kauden pelannut Pukki, 28, pitäisi tasapeliäkin kelpo tuloksena kovasta vieraskamppailusta. Championshipin maalipörssiä 24 rysällä johtava kotkalainen kuitenkin painottaa, että voittoonkin on saumat ja sitä luonnollisesti tavoitellaan.

- Tietty aina kun menet pelaamaan, haluat voittaa. Mutta jos sieltä tasapeli saadaan, niin pidän sitä tosi hyvänä tuloksena Italiaa vastaan vieraissa. Varmaan kovin moni uskoo, ettemme saa täältä mitään. Luulen että tasapeliin voidaan olla tyytyväisiä, mutta nään myös sen mahdollisuuden, että voidaan voittaa se peli.

Italian maajoukkue vilisee nimimiehiä, mutta se ei Pukkia hetkauta. Gijonin ihmeessä Espanjan toppariparina luuti Sergio Ramos-Gerard Pique, ja nyt vastassa lienee vähintään saman tason kaksikko Leonardo Bonucci-Giorgio Chiellini.

Pukin mukaan Markku Kanervan valmentama Suomi lähtee otteluun tiiviin puolustuspelaamisen kautta. Jos oma pää pysyy puhtaana, se tarjoaa voiton saumat loppuhetkille saakka.

Huuhkajien joukkuepuolustaminen toimi erinomaisesti UEFA Nations Leaguessa, jonka lohkonsa Suomi voitti. Vahva puolustuspelaaminen ja hyvät tulokset luovat luonnollisesti vankkaa uskoa myös alkavaan EM-karsintaurakkaan.

- Luulen, että jos pelaamme ihan parhaalla tasolla ja puolustus pidetään nollissa, niin kyllä me saamme sen yhden maalin kaivettua, Pukki pohti.

Lauantain otteluun on saapumassa runsas määrä suomalaiskannattajia, ainakin yli 600.

Pukki on onnellinen tuosta tiedosta, sillä hän pitää fanien tukea elintärkeänä.

- Vieraspeleissä kotijoukkue saa kuitenkin sen kaiken avun sieltä omilta faneiltaan, niin on tärkeää nähdä myös, että meillä on oma uskollinen Suomen faniryhmä, joka käy melkein kaikkialla minne menemmekin. Jos Armeniaankin tulee paljon jengiä, niin se kertoo jo paljon, että he seuraavat meitä aika lailla minne tahansa, Pukki sanoi.

- Se auttaa tietenkin meitä ja meidän on silloin pakko pelata myös heille, kun he ovat jaksaneet lähteä katsomaan meitä. Kyllä se on meille sellainen juttu, että pitää antaa heille hyvä reissu.

Huuhkajat kohtaa Italian Udinessa lauantaina klo 21.45 Suomen aikaa. Ottelu näkyy suorana Viafreeltä. Armenian Suomi kohtaa niin ikään vieraskentällä tiistaina 26.3. klo 18 Suomen aikaa.

Huuhkajien pelaajien tunnelmia Udinesta voi katsoa Huuhkaja-TV:stä >>

• miesten A-maajoukkue