Kuormituksen ja palautumisen seuranta tärkeässä osassa Suomen EM-kisasuoritusta

• Maajoukkueet

Suomen U17-tyttöjen EM-lopputurnauksessa eletään jännittäviä hetkiä. Suomi kohtaa Hollannin tiistaina alkulohkon viimeisessä ottelussaan. Voitolla ikäluokan EM-turnauksen debytantti Suomi varmistaa paikkansa välierissä ja tavoittelee paikkaa marraskuussa Uruguayssa pelattavissa MM-kisoissa. Sinne etenee EM-turnauksen kolme parasta joukkuetta.

Suomen fysioterapeutit Sannakaisa Vastamäki ja Petri Siponen työskentelevät EM-kisoissa joka hetki varmistaakseen pelaajien korkeimman mahdollisen suoritusvalmiuden otteluissa. Kuormitusta ja palautumista valvotaan tarkasti.

- Polarin järjestelmällä pelaajien sykettä seurataan kaikissa Suomen harjoituksissa ja otteluissa. Harjoituksissa sykkeitä seurataan reaaliaikaisesti, ja pelaajan sykkeen vaihteluun normaalista poiketen reagoidaan herkästi. Otteluissa reaaliaikaisia syketietoja ei sääntöjen vuoksi saa seurata, mutta välittömästi ottelun jälkeen syketiedot puretaan, analysoidaan ja toimenpiteet aloitetaan, Siponen kertoo.

Palautumista seurataan monin keinoin.

- Otamme pelaajien aamupainon päivittäin, ja sillä seuraamme muun muassa nestetasapainoa. Samalla pelaajilta kysytään subjektiivinen arvio heidän omasta fyysisestä ja psyykkisestä vireystilastaan asteikolla yhdestä neljään. Myös unen laatu ja määrä kirjataan, Vastamäki kertoo ja jatkaa.

- Jos äkillisiä muutoksia pelaajien sykkeissä, painossa tai tuntemuksissa tapahtuu, reagoimme heti. Kun kohtaamme jokaisen pelaajan aamun aluksi, on mahdollista päästä nopeasti kiinni vireystilan muutoksen syihin.

Reagointiakin tärkeämpää on huolellinen ennakointi.

- Ennen turnausta esimerkiksi ateriavälit ja harjoitusten aikataulu on yhdessä valmennustiimin kanssa harkittu tarkkaan ja yksityiskohdat huomioitu pelaajien palautumisen optimoimiseksi, Vastamäki sanoo.

Tieto päätösten pohjana

Vastamäki ja Siponen aloittivat työskentelyn 2001-ikäluokan maajoukkueen kanssa syksyllä 2016.

- Joukkueen runkopelaajisto on pysynyt samana, joten pelaajat ovat tulleet meille tutuksi, mikä auttaa harjoittelun ja palautumisen yksilöinnissä merkittävästi. Toinen tarvitsee palautumiseen totaalilepoa, toinen palautuu aktiivisemmalla metodilla, Siponen kertoo.

Stressi hidastaa palautumista, joten on tärkeää minimoida pelaajan mieltä painavat asiat myös kentän ulkopuolella.

-. Pyrimme järjestämään pelaajille aikaa esimerkiksi läksyjen tekemiseen, jotta tekemättömät asiat eivät vaivaisi mieltä. Reissussa tehdään valvotusti myös kokeita, Vastamäki kertoo.

Sykeseurannan, aamupunnitusten ja pelaajien subjektiivisen kokemuksen pohjalta Vastamäki ja Siponen luovat yhteenvedon, missä jokaisen pelaajan kuormitus- ja palautumistilanne kootaan valmennuksen tiedoksi.

- Käymme tilanteet pelaajakohtaisesti valmennuksen kanssa läpi ja annamme oman arviomme valmentajien päätösten pohjaksi. Valmennus tekee lopullisen päätöksen pelaajan päivän harjoituksesta. Yhteistyö valmennuksen kanssa on keskeistä, Siponen sanoo.

- Räätälöimme harjoittelua. Pelaaja voi osallistua pallolliseen harjoitukseen, mutta jättää joitakin osioita pois. Pallollisen harjoituksen vaihtoehtoja ovat esimerkiksi toiminnallinen harjoitus salilla tai palauttava harjoitus altaassa. Osalla pelaajista palautumisen optimointi vaatii totaalisen lepopäivän. Matkan varrella olemme oppineet tunnistamaan yksilölliset tarpeet, Vastamäki täydentää.

Keskittyminen oikeissa asioissa

Suomi hyödynsi kuormitus- ja palautumistietoja EM-turnauksen Liettua-ottelussa. Suomen kokoonpanoon tehtiin kuusi muutosta verrattuna Saksa-pelin avauskokoonpanoon. Saksan kohtaaminen oli pelaajien kokemuksen ja datatietojen valossa äärimmäisen rasittava.

- Myös Liettua-ottelun vaihdot mietittiin niin, että saamme mahdollisimman suorituskykyisen joukkueen Hollantia vastaan alkulohkon viimeiseen otteluun, mikä ratkaisee jatkopaikan, Siponen kertoo.

EM-turnauksessa pelataan joka kolmas päivä.

- Pelirytmi on tiukka ja Liettuassa on pelattu kovassa helteessä. Pelaajien palautuminen otteluiden välillä ei ole täydellistä. Pelaajat joutuvat pelaamaan enemmän tai vähemmän alipalautuneina. Turnauksessa on hyväksyttävä, että aika ei täydelliseen palautumiseen riitä, mutta tavoite on suoritusvalmiuden optimointi pelipäiviksi, Siponen sanoo ja jatkaa.

- Yksityiskohtien huomioimisen kautta pyrimme kääntämään edun Suomelle. Lähtökohdat Hollanti-otteluun ovat hyvät. Pelaajien keskittyminen ja fokus välipäivinä on ollut oikeissa asioissa.

Lue kisauutiset ja tilastot UEFA:n sivuilta >>

• T2001