Kolmonen käynnistyy torstaina

• Alueuutiset

Länsi-Suomen piirin Kolmosen pitkä sarja alkaa tällä viikolla, kun torstaina kohtaavat Masku ja JyTy, PaiHa ja PIF sekä TPK ja RaiFu. Sarjan päätöskierros pelataan 12.10.

Sarjan suosikin viittaa on kevään aikana vahvimmin aseteltu Maskun harteille, mutta kovia ryhmiä on useita. Ennakkoon kärkipaikkoja tarjotaan myös PIF:lle, Peimari Unitedille ja Ahvenanmaan ryhmille. FC Inter2 on asiantuntijoiden papereissa menestyspotentiaalinen kysymysmerkki, samoin lienee SoVo.

Veikkaukset keskikastiin selviävät viime syksyn sarjataulukon päätöstilannetta tarkastelemalla. Wilppaan, TOVEn, TPK:n ja ÅIFK:n uskotaan yltävän turvallisille vesille ja nousijoista ainakin PaiHa on ennakkoon yllätysvalmis. Nelosesta Kolmoseen palanneen JyTy:n ja niin ikään nousijajoukkue RaiFu:n kaudesta povaillaan ennakkoon haastavimpia.

Onneksi kovassa Länsi-Suomen Kolmosessa ratkaisut nähdään kentällä ja kuten viime kaudesta muistamme, on sarja varsin yllätysvalmis. Ennakkospekulaatiot voidaankin hyvin unohtaa. Jokainen piste pitää voittaa tai menettää kentällä ja alkukauden hyvät tai huonot ”putket” voivat antaa suuntaa kaudelle. Sen muistavat viime vuoden sarjasta ainakin mahtavan alun pelannut Wilpas ja toisaalta yhdeksän ensimmäistä peliä pisteittä taapertanut ÅIFK.

Sarjan voittaja nousee suoraan Kakkoseen ja pääsee nostamaan komeaa pystiä lokakuun 12. päivä. Sarjasta putoajien määrä riippuu tuttuun tapaan siitä, putoaako, ja kuinka monta, Länsi-Suomen piirin joukkuetta Kakkosesta. Lienee syytä täsmentää tätä kuviota.

Tästä pelataan. Kolmosen voittaja nostaa pytyn ilmaan 12.10.2019.

Lähtökohtaisesti Kolmosen sarjataulukossa putoamaan on merkitty neljä viimeistä eli sijoille 11-14 sijoittuneet joukkueet. Mikäli Kakkosesta tulee alas kaikki mahdolliset eli kolme Länsi-Suomen piirin joukkuetta, putoavat Kolmosesta nämä sijoille 11-14 sijoittuneet. Jos tai kun Kakkosesta putoavien määrä on vähemmän kuin kolme, vaikuttaa Kolmosesta putoaviin myös ns. täydennysmenettely.

Eli jos Kakkosesta putoaa kaksi joukkuetta Länsi-Suomen Kolmoseen, niin Kolmosesta putoaa siinä tapauksessa kolme viimeistä ja sijalle 11 sijoittunut pitää sarjapaikkansa täydennysmenettelyn kautta.

Jos taas yksi Kakkosen ryhmä putoaa, niin Kolmosesta putoaa kolme viimeistä ja täydennysmenettelyssä paikan Kolmosessa saa sarjan 11. sekä Nelosen kolmanneksi sijoittunut. Mikäli yhtään Länsi-Suomen Kakkosen joukkuetta ei tule alas, putoaa Kolmosesta edelleen kolme viimeistä joukkuetta ja täydennysmenettelyn kautta sarjassa säilyy 11. sekä sinne nousevat Nelosen kolmanneksi ja neljänneksi sijoittuneet. Lähtökohtaisesti siis, mikäli sarjasta luopumisia kauden jälkeen ei tule, Kolmosesta suurella todennäköisyydellä putoaa vain kolme joukkuetta. Neljänneksi viimeinen putoaa vain siinä epätoivottavassa tilanteessa, että kaikki Kakkosen kolme putoajaa olisivat Länsi-Suomen piiristä.

Seurojen Palloliitto -muutokset eivät Kolmosta vielä tällä kaudella koske. Myös vuonna 2020 pelataan 14 joukkueen sarja ja mitä tapahtuu pelaamistavan ja joukkuemäärän suhteen tuon jälkeen, on selvillä hyvissä ajoin ennen kauden 2020 alkua. Näin 2020 pelaamistavalla ja nousijoiden/putoajien määrällä voidaan reagoida mahdollisiin uusiin Kolmosen kuvioihin. Tällä nyt alkavalla kaudella mennään kuitenkin juuri niin kuin ennenkin.

KolmoNen näkyy piirin viestinnässä

Länsi-Suomen piiri jatkaa Kolmosen näkyvyyden nostamistoimia myös alkavalla jalkapallokaudella.

Paljon kiitosta saanut panostus on pitkälti edellisen kauden kaltaista. Kaikilta ottelukierroksilta tehdään piirin nettisivuille viikkoraportti, jossa jokaisen ottelun päätapahtumat käydään lyhyesti läpi. Ensimmäinen raportti on luvassa jo ensi maanantaina.

Pelaajat itse äänestävät koko kauden parhaan Kolmosen pelaajan kauden päätteeksi, mutta myös jokaisen kuukauden pelaaja tullaan tuttuun tapaan palkitsemaan. Näitä pelaajia ehdottavat joukkueiden taustaryhmät sekä Kolmosta vahvasti seuraava asiantuntijaraati.

Sarjan voittaja pääsee kauden lopuksi nostamaan ilmaan komean mestaruuspytyn ja pokkaamaan kultamitalit. Ottelujen reaaliaikainen seuraaminen ”mistä vaan” on helppoa myös tänä vuonna, sillä käytössä on live-otteluseuranta.

Kuukauden ottelu valitaan kiinnostavuuden perusteella

Kuukauden ottelu -konsepti jatkuu myös ja sitä on jonkin verran uudistettu. Suoran striimin selostaa edelleen Mikko ”Monska” Seppälä, mutta tänä vuonna ottelujen valintaperusteita on muutettu.

Kun viime kaudella jokainen joukkue pääsi Kuukauden otteluun yhden kerran koti- tai vierasjoukkueena, niin tällä kaudella Kuukauden ottelun joukkueet valitaan kiinnostavimmista peleistä. Paikallispelit, ”kuumien” joukkueiden kohtaamiset ja nousu- ja putoamistaistot painavat pelien valinnoissa.

Paimion paikallisvääntö PaiHa – Peimari United 25.4. on huhtikuun ottelu. Toukokuun ottelu valitaan, kun kolme ensimmäistä ottelukierrosta on pelattu ja kauden edetessä uudet Kuukauden ottelut valitaan ja julkistetaan aina hyvissä ajoin.

Kuukauden ottelun joukkueet esitellään ennakkojutussa piirin nettisivuilla ja luonnollisesti pelin jälkeen otteluraportti sivuilla on Kuukauden ottelusta normaalia kattavampi. Molemmista joukkueista palkitaan lisäksi Kuukauden ottelun pelaaja.

Tervetuloa seuraamaan mielenkiintoista Länsi-Suomen Kolmosta!

AvauskierrokseN ottelut

Paimio KHT

Peimari UTD

TOVE

Kolmosen otteluohjelma ja muut tilastot löytyvät kokonaisuudessaan täältä.

Mikko "Monska" Seppälä (vas.) selostaa Kuukauden ottelut tänäkin vuonna.
  • Länsi-Suomi