Kehuttu suoritus kovassa paikassa - suomalaista erotuomariosaamista maailmalla

• Jalkapallosarjat

Harva suomalainen erotuomari on ollut urallaan niin kovassa paikassa kuin Mattias Gestranius sunnuntaina. Kreikan liigan räjähdysherkkä huippukamppailu AEK Ateena – PAOK Saloniki pysyi kuitenkin tiukasti suomalaiserotuomariston hallinnassa.

Gestranius sekä avustavat erotuomarit Mikko Alakare ja Riku Vihreävuori kirjoittivat historiaa. Kreikan liiton portugalilaisen erotuomaripäällikön Vitor Melo Pereiran aloitteesta alkanut ulkomaalaiserotuomarien tuominen Kreikan liigan kuumimpiin otteluihin sai tulikasteensa suomalaiskolmikon myötä.

Aiempina vuosina vakaviakin ongelmia aiheuttanut AEK:n ja PAOK:n kohtaaminen sujui nyt rauhallisissa merkeissä ja Gestranius joutui näyttämään keltaista korttiakin vain kolmesti.

- Se on varmasti jonkinlainen ennätys näissä peleissä, mutta täytyy sanoa että olin yllättynyt siitä, kuinka rauhallinen ottelu oli. Mitä olen ymmärtänyt, niin ongelmia on enemmän seurojen taustoissa – pelaajat pelasivat täysin Fair Play -hengessä, Gestranius kiitteli.

Gestraniusta selvästi yllättyneempi oli kuitenkin kreikkalaismedia, joka ennakkoon naulitsi täysin suomalaiskolmikon nimeämisen otteluun, mutta ääni kellossa oli ottelun jälkeen täysin toinen. uutistoimisto AP:ta myöten uutisoitiin näkyvästi Gestraniuksen kolmikon vakuuttavasta suorituksesta.

- Totta kai tuollainen tuntuu kivalta. Ennakkoon oli pelkkää negatiivista; ihmeteltiin, miten erotuomarit voidaan valita Suomen kaltaisesta pienestä maasta ja Kreikassa oltiin aivan varmoja, että peli lähtee heti käsistä.

Gestranius painottaa, että kyse on kuitenkin isommasta asiasta kuin vain yhdestä ottelusta, vaikka näkyvyysarvo nyt olikin suuri.

- Tämä oli taas uusi kokemus ja henkilökohtaisesti hieno sellainen. Näen tämän kuitenkin ennen kaikkea merkkinä siitä, että suomalaiserotuomarit pärjäävät kovissa peleissä. Tämä kuuluu varmaan kuumimpien otteluiden sarjassa Euroopan TOP 20:een, ellei jopa kymmenen kuumimman joukkoon.

- Tarkoittaako tämä oman uran kannalta sitten jotain, sitä on vaikea sanoa, mutta ainakin saatiin nyt positiivista näkyvyyttä suomalaiselle erotuomaritoiminnalle ja ehkä tätä kautta joku nuori poika tai tyttökin voisi innostua ajattelemaan erotuomariksi ryhtymistä, Gestranius sanoo.

Oppia ja kokemusta

Palloliiton erotuomaripäällikkö Jouni Hyytiä on ollut merkittävässä roolissa tämän erotuomarivaihdon toteutumisessa ja iloitsee Gestraniuksen nappisuorituksesta tiukassa paikassa.

- Tämä on iso steppi suomalaisille erotuomareille. Tällaiset ottelut antavat todella paljon oppia ja kokemusta siitä millaista on toimia erittäin haastavassa ympäristössä, Hyytiä painottaa.

- Meidän erotuomarimme saavat tällaisia näyttömahdollisuuksia ani harvoin. Nyt sellainen paikka aukeni ja näytimme, että pystymme homman hoitamaan. Suomalaisia erotuomareita pidetään yleisestikin rehellisinä ja luotettavina ja se on iso arvo ulkomailla.

Hyytiän mukaan Gestraniuksen kolmikon vierailu Kreikan pääsarjassa ei ole yksittäistapaus, vaan Pereiran linjan mukaan Kreikassa nähdään kauden mittaan enemmänkin ulkomaalaisväriä oikeudenjakajina.

- Suomen lisäksi viisi muuta maata on tässä mukana. Nyt vähän odotellaan saisimmeko jonkun toisenkin ottelun meille joko nyt syksyllä tai sitten ensi vuoden puolella.

Kansainvälinen erotuomarivaihto on yleisemminkin lisääntynyt viime vuosina ja Hyytiän mukaan tämä kehitys on ehdottoman positiivista.

- Nämä tilaisuudet tuovat jokaiselle erotuomarille kokemusta ja sen myötä lisäarvoa. Kansainväliset pelit ovat erittäin tärkeitä nimenomaan kokemuksen saamisen kannalta.

• Erotuomarit