Kausiennakko: Åland United haluaa kehittää pelaajia kokonaisvaltaisesti

• Jalkapallosarjat

Åland United palasi viime kaudella mitalikantaan, kun se sijoittui sarjassa pronssille. Ahvenanmaalaisjoukkue on monien papereissa yksi suurimmista ennakkosuosikeista tällä kaudella, mutta päävalmentaja Samuel Fagerholm mittaa onnistumisen myös pelikentän ulkopuolisissa asioissa.

Fagerholmin mukaan Åland United pyrkii kehittämään pelaajia sekä kentällä että sen ulkopuolella.

- Tavoitteemme eivät ole vain pelillisiä, vaan niihin liittyvät monet asiat. Meillä on kauden aikana pieniä erillistavoitteita joihin kuuluvat muun muassa sellaiset asiat, että miten käyttäydytään, miten keskustelemme avoimesti joukkueena ja annamme toisillemme palautetta ja miten lepäämme. Kyse on suuremmista asioista kuin pelkästään jalkapallosta. Tänä vuonna olemme mukana luonnonsuojelussa ja yritämme saada pelaajia entistä vahvemmin osaksi Ahvenanmaata. Kyse on siitä miten teemme pelaajista parempia myös ihmisinä, sillä he eivät ole pelkästään jalkapalloilijoita, Fagerholm avaa joukkueen filosofiaa.

Åland Unitedin runko on pysynyt pitkälti samana viime kaudesta. Merkittävimmät lähtijät ovat Ruotsiin siirtyneet Jenny Danielsson sekä Sanna Porali. Tulopuolelta löytyvät Helmari-pelaajat Anna Westerlund, Tiia Peltonen ja Paula Myllyoja sekä Umeåsta siirtynyt Monica Hagström ja amerikkalaiskärki Phoenetia Browne.

- Pyrimme jatkamaan siitä mihin viime kaudella jäimme. Meiltä lähti vain muutamia pelaajia ja meille tuli muutamia uusia, jotka tuovat meille uusia ominaisuuksia sekä ihmisinä että pelaajina.

Fagerholm iloitsee Westerlundin, Peltosen ja Myllyojan panoksesta joukkueelle.

- Suurin asia on se, miten he nostavat meidän harjoittelun tasoa. Se kehittää kaikkia pelaajiamme. Totta kai se, että heillä on runsaasti kokemusta, on hyvä asia etenkin tiukoissa tilanteissa.

Åland Unitedin pahimmiksi kilpakumppaneiksi Fagerholm nostaa pääkaupunkiseudun parivaljakon.

- Olettaisin HJK:lla olevan vahva joukkue ja heillä on hyviä hankintoja. Honka varmasti havittelee myös mitaleita.

• Åland United