Kaan Kairinen valmis EM-karsintojen jatkoon - ”vähintään neljä pistettä”

• Maajoukkueet

U21-maajoukkue jatkaa EM-karsintoja torstaina ja maanantaina Maltaa ja Tanskaa vastaan. Kaan Kairisen tuleviin viikkoihin mahtuu lisäksi tärkeitä Veikkausliigan otteluita HJK:n paidassa.

Joulukuun lopulla vuonna 1998 syntynyt Kaan Kairinen oli viime EM-karsinnoissa U21-maajoukkueen runkohahmoja ja on sitä edelleen. Pikkuhuuhkajat avasi uuden karsintaprojektin syyskuussa ja vaikka kevään maaottelut jäivät Kairiselta väliin loukkaantumisten vuoksi, sai hän jälleen runkopelaajan roolin.

Suomi voitti ensimmäisessä ottelussa Ukrainan vieraissa 2-0 ja pelasi Oulussa Pohjois-Irlannin kanssa 1-1. Kairinen operoi Suomen keskikentällä täydet minuutit.

- Neljä pistettä on hyvä aloitus ja varsinkin Ukrainan kaataminen. Se maistui todella hyvältä. Tämä oli loistava aloitus karsinnoille, keskikenttäpelaaja totesi.

- Tykkään itse olla paljon pallossa ja se ei toteutunut varsinkaan Ukrainaa vastaan. Se oli toki tiedossamme. Pelasimme ennen kaikkea tuloksesta ja siihen olen todella tyytyväinen.

Karsinnat jatkuvat torstaina 10.10., kun Malta saapuu Turkuun. Tanska kohdataan maanantaina 14.10. Porissa. Vertaaminen taistoihin Ukrainaa tai Pohjois-Irlantiakaan vastaan ei ole kannattavaa. Joukkueet ovat täysin erilaisia, mutta oman pelin kehittäminen on jälleen ensiarvoisen tärkeää.

- Päästimme Pohjois-Irlantia vastaan aika halvan maalin ja toisaalta meillä oli paikat ratkaista peli. Toivon, että pystymme oppimaan niistä virheistä. Malta ja Tanska ovat taas erilaisia. Varsinkin Maltaa vastaan haemme ilman muuta kolmea pistettä, se on yksinkertainen ja selkeä tavoite.

- Tanska taas on todella kova, kuten viimeksi. Heillä on hyviä yksilöitä, mutta pyrimme tietysti saamaan hyvän tuloksen myös siitä. Neljä pistettä on vähimmäistavoitteemme.

Tanska oli Suomen lohkossa myös edellisessä projektissa. Kotona tuli selkeä 0-5-tappio, mutta vieraissa taisto oli tasainen. Tanska iski 2-0-maalin 90. minuutilla. Tanska voitti lopulta lohkon Suomen oltua neljäs.

- Meillä oli vierasottelussa hyviä tilanteita, mutta Tanska on sellainen joukkue, että kun he paikan saavat, he sen myös käyttävät. Uskon, että lähtökohdat ovat samat nyt. Heillä on hyviä yksilöitä, jotka pystyvät kääntämään pelejä omilla henkilökohtaisille suorituksillaan jos tarvis.

Kairinen on pelannut kauden 2019 lainalla HJK:ssa, mutta on tanskalaisen FC Midtjyllandin sopimuspelaaja. Hän siirtyi kotikaupungistaan Turusta Tanskaan helmikuussa 2016.

- Tiedän suurimman osan Tanskan maajoukkuepelaajista ja muutama on vähän enemmän tuttu. Viime karsinnoissa heillä oli muutama kansainvälisestikin kova nuori pelaaja, näin voisi sanoa. Nippu on laadukas nytkin, mutta en osaa sanoa ovatko yksilöt tällä kertaa aivan niin hyviä.

- Meidänkin joukkue on tietysti muuttunut viime karsinnoista, on uusi pelaajia ja taustaryhmääkin. Tähän on ollut helppo sopeutua ja mielestäni meillä on hyvä ryhmä.

Tulevaisuus seurajoukkueessa - ”Ulkomaille pelaamaan ja isoon rooliin”

Kaan Kairinen debytoi Veikkausliigassa vain 15-vuotiaana FC Interissä. Seuraavalla kaudella tilille kertyi 26 liigaottelua ja vuoden tulokkaan titteli. Vuonna 2016 tapahtuneen siirron Tanskaan jälkeen hän pelasi syksyn 2018 lainalla Interissä ja tämän vuoden HJK:ssa.

HJK:n kausi on ollut haastava. Suurseuran tavoitteet ovat aina korkealla, mutta Veikkausliigan viimeisen kierroksen alla joukkue on viides, eikä pysty enää parantamaan sijoitustaan. Tie katkesi ennen finaalia Suomen Cupissa eikä menestystä tullut Mestarien tai Euroopan liigan karsinnoistakaan.

- Tuloksellisesti kautemme on ollut ylä- ja alamäkeä. Henkilökohtainen tavoitteeni oli saada mahdollisimman paljon minuutteja ja onnistumisia ja miestäni niitä on kauden mittaan tullutkin. Olen myös pysynyt koko kauden ehjänä, se on tärkeää.

Inter puolestaan pelaa 19.10. mestaruudesta KuPS:n saapuessa Veritas Stadionille. Millaisin ajatuksin seuran oma kasvatti on turkulaisten menoa seurannut?

- Inter on tehnyt todella hienoa työtä uuden valmentajan johdolla. Takana on pari vaikeaa vuotta, joten hienoa, että he ovat nyt tuolla. En ajattele asiaa niin, että minun pitäisi olla tuolla. Toki nyt toivon, että he voittavat mestaruuden, pelaaja naurahtaa.

HJK:n pelit eivät pääty 19.10. Edessä on vielä taisto paikasta Euroopan liigan karsintoihin Veikkausliigan lopputurnauksessa.

- Toivon, että koko joukkueemme ymmärtää, että edessä on vielä todella tärkeitä pelejä. Meidän pitää päästä Eurooppaan. Voin tietysti puhua vain itseni puolesta, mutta ei näihin viimeisiin otteluihin ole ollenkaan vaikea latautua. Panos on selvä ja sen me haluamme saada. Meillä on paljon pelattavaa.

Kairisen ja Midtjyllandin sopimusta on jäljellä vielä kaksi vuotta. Hän lähti seuraan kolmen vuoden diilillä ja sitä on jatkettu kertaalleen. Laina HJK:n kanssa päättyy kauden jälkeen.

- Ensi vuodesta en osaa vielä sanoa. Haluaisin taas päästä sellaiseen paikkaan, missä saan taas peliaikaa ja ison roolin. Se on tärkeintä. Yksi ajatus ja tavoite on tietysti palata Midtjyllandiin. Mutta kuten sanottua, tärkeintä on päästä pelaamaan, ja ulkomaille - se on toinen prioriteetti.

U21-maajoukkue kohtaa Maltan Turun Veritas Stadionilla torstaina 10.10. klo 19 ja Tanskan maanantaina 14.10. Porin Stadionilla klo 19. Molemmat kamppailut näkyvät suorina myös VeikkausTV:ssä.

• U21-maajoukkue