Kaakko palkitsi vuoden parhaita

• Seuratoiminta
  • Alueuutiset

Kaakkois-Suomen piirin perinteinen Kaakon Parhaat-palkintogaala järjestettiin perjantaina 25.10. Lappeenrannassa. Runsaasti juhlaväkeä keränneessä gaalassa palkittiin taas yli kaksikymmentä kauden aikana jalkapallossa tai futsalissa menestynyttä tai ansioitunutta henkilöä ja yhteisöä.

Vuoden pelaajana palkittiin FC KTP:n Aleksi Pahkasalo ja vuoden naispelaajana PEPOn Anni Posti. Vuoden valmentaja on MP:n Miesten Ykköseen nostanut Janne Wilkman, vuoden maalivahti saman seuran Sammy Ndjock ja paras erotuomari jo neljännen kerran peräkkäin kouvolalainen Niko Hänninen.

Vuoden jäsenseurana palkittiin 90-vuotista taivaltaan monin eri tavoin menestyksellisesti juhlistanut Mikkelin Palloilijat. Muut seuratason palkinnot luovutettiin Ristiinan Pallolle (futsalseura) ja Kotkan Nappuloille (taitoseura). Muista yhteisöpalkinnoista vuoden olosuhdepalkinnoilla palkittiin Haminan kaupunki ja Ruokolahden kunta, jotka molemmat rakensivat kauden aikana paikkakuntalaisten käyttöön uudet tekonurmikentät.

Vuoden jalkapallotekona palkittiin kotkalainen Karpot-TV, joka piirin mielestä on kehittänyt nykyaikaisin keinoin alueellista ja suomalaista jalkapallokulttuuria, kuvaamalla vapaaehtoisvoimin satakunta alasarjojen jalkapallo-ottelua ja striimaamalla ne ilmaiseksi kaikkien nähtäville omalle YouTube-kanavalleen. Parhaimmat noista videotallenteista ovat keränneet lähes tuhat katsojakertaa.

Hieman vastaavasta toiminnasta Vuoden Jalkapallotoimittaja-palkinnolla palkittiin mediatalo Kaakon Viestintä Oy, jonka omiin kanavoihinsa laadukkaasti toteuttamat suorat lähetykset miesten Kakkosen paikallisotteluista keräsivät myös runsaasti seuraajia.

Normaalien vuosipalkintojen lisäksi gaalassa jaettiin myös kolme erityispalkintoa. Seuratason Tulevaisuuspalkinnolla huomioitiin uusi seura FC KTP Juniorit ry, joka syntyi FC KTP:n ja Kotkan Nappuloiden yhdistäessä junioritoimintansa. Seuran odotetaan noin kuudensadan juniorin valmennusta tehostamalla kehittävän laajamittaisesti alueen jalkapalloa ja samalla tarjoavan junioreille keskeytymättömän paikallisen pelaajapolun nappuloista edustusjoukkueisiin. Henkilökohtaisilla erityispalkinnoilla palkittiin lappeenrantalainen seuratoiminnan monitoimimies Markku ”Manka” Timonen pitkäaikaisesta ja monipuolisesta jalkapallotoiminnasta sekä pitkän ja ansiokkaan 465 ottelun mittaisen pelaajauransa MiPK:ssa tähän kauteen päättänyt Rafael Vieira.

Nyt vietetty Kaakon Parhaat-palkitsemistilaisuus saattaa nykymuodossaan jäädä historiansa viimeiseksi, kun Suomen Palloliitto uudistaa vuoden vaihteessa organisaatiotaan ja itsenäisten piirien sijasta jatkossa toimitaan neljään alueeseen jaetun yhtenäisen Palloliitto-organisaation nimissä. Kaakkois-Suomen piiri jakautuu uudistuksessa kahdelle alueelle, Kymenlaakson ja Heinolan liittyessä Eteläiseen alueeseen ja muun piirin (E-Karjala ja E-Savo) jäädessä Itäiseen alueeseen. Jatkossa myös tämän tyyppiset palkitsemiset hoidetaan aluekohtaisissa palkitsemistilaisuuksissa.

Jalkapallokauden 2019 aikana Kaakkois-Suomen piirin 82 jäsenseurassa pelattiin noin 3 600 ottelua, joista virallisia oli 75 %. Erotuomareita noiden ottelumäärien hoitaminen vaati lähes 200 ja yhteensä erotuomaritehtäviä piirin toimesta aseteltiin oman alueen otteluihin 4 479 kpl.

Luettelo kaikista Kaakon Parhaat-palkintogaalassa palkituista löytyy tästä >>

• Kaakkois-Suomi