Jutta Rantala Naisten Liigan Veikkauksen kuukauden pelaaja

• Jalkapallosarjat

HJK:n hyökkääjä Jutta Rantala on äänestetty pelaajien toimesta Naisten Liigan Veikkauksen kuukauden pelaajaksi.

HJK:hon täksi kaudeksi siirtynyt Rantala teki maalis-huhtikuussa peräti kuusi maalia. Viime vuonna hyökkääjä tarvitsi samaan määrään koko kauden.

19-vuotiaan Jutta Rantalan siirto HJK:hon siirto uutisoitiin joulukuussa. Sen jälkeen Klubi on edennyt Suomen Cupin finaaliin ja voittanut kaikki kuusi pelaamaansa Naisten Liigan ottelua.

- Alkukautemme on ollut hyvä, olemme saaneet ne voitot, mitkä olemme halunneetkin. Myös oma peli on sujunut, Rantala toteaa.

- En ole yllättynyt, että meillä on näin paljon pisteitä. Treenasimme ja pelasimme niin hyvin jo talvikaudella. Oma maalimäärä maistuu tietysti myös, vaikka ne ovatkin tulleet vain kahdessa pelissä.

Rantala iski ONS:ia vastaan vieraissa neljä osumaa (5-2) ja FC Honkaa vastaan kaksi (3-2). Espoossa tärkeä voittomaali syntyi tuomarin antamalla lisäajalla.

Menneenä viikonloppuna Rantala teki jo kauden seitsemännen maalinsa, kun HJK voitti JyPK:n 2-0.

Eurasta Helsinkiin

Rantala pelaa nuoresta iästä huolimatta Naisten Liigaa jo kuudetta kautta. Euran Pallon kasvatti aloitti pääsarjauransa Porissa NiceFutiksen riveissä (2014-2015). Seuraavat kaksi kautta meni TPS:ssa ja viime vuosi FC Hongassa. Toistaiseksi paras vuosi oli 2017, kun hän teki 22 pelaamassaan ottelussa 14 maalia.

Espoossa lukema oli kuusi, mutta pelaamastaan 23 ottelusta hyökkääjä oli avauksessa vain 12 pelissä. Tässä vaiheessa näyttää vahvasti siltä, että edessä on jälleen huippukausi.

- Minulla on sellainen olo, että olen kehittynyt viime kaudesta. Päätös lähteä Hongasta oli vaikea, mutta toisaalta myös helppo. Viime kausi oli niin huono, että halusin tulla katsomaan mitä HJK:lla on minulle annettavaa. Olen ollut todella tyytyväinen, treenit ovat tosi hyviä. Kilpailutilanne on myös niin kova, että se antaa paljon lisäbuustia tekemiseeni.

HJK voitti viime kaudella hopeaa mestaruuden livettyä viimeisellä kierroksella PK-35 Vantaalle. Täksi vuodeksi joukkue on asettanut selväksi tavoitteekseen ykköspaikan.

- Vaikka olemme voittaneet pelimme, niin uskon, että pystymme parantamaan aika paljonkin. KuPS:ia vastaan esimerkiksi olimme ensimmäisen puoliajan jälkeen tappiolla.

Kuten todettua, vasta 19-vuotias hyökkääjän pelaa jo kuudetta kauttaan naisten pääsarjassa.

- Haluaisin lähteä ulkomaille, mutten ota siitä mitään stressiä tai pidä kiirettä. Haluan saada hyvän kauden alle, tehdä paljon maaleja ja auttaa joukkuetta saamaan mestaruuden. Haluan kehittyä joka osa-alueella ja tiedän, että minulla on siihen mahdollisuudet täällä HJK:ssa.

- Naisten Liigan kauden pelit ovat menneet aika ristiin, yllättävät joukkueet ovat voittaneet koviakin vastustajia. KuPS tippui viime kauden päätteeksi, mutta tuli takaisin, ja he ovat olleet yllättävän hyviä. IK Myran on ottanut ensimmäisen voiton. Edessä on varmasti tasainen kausi. Kenenkään peli ei kuitenkin ole vielä valmista, kaikkien tekeminen tulee kehittymään kauden edetessä.

Rantalan maalimäärät liigakausilta tähän mennessä ovat 3 (2014), 7, 12, 14 ja 6. Nyt ollaan siis jo viime kauden lukemassa.

- Haluaisin voittaa maalipörssin, se olisi hienoa, mutta en aseta siitä itselleni paineita. Suunta on kuitenkin oikea, Rantala toteaa.

Lähde: JPY:n verkkosivut