Julia Tunturi uuden haasteen edessä: ”Haluan kehittyä joka päivä”

• Maajoukkueet

Viidennen kautensa Naisten Liigassa päättänyt Julia Tunturi on tehnyt kaksivuotisen sopimuksen ruotsalaisen Eskilstuna Unitedin kanssa.

21-vuotias Julia Tunturi debytoi Naisten Liigassa TPS:n paidassa, pelasi kaudet 2015 ja 2016 Åland Unitedissa ja palasi kaudeksi 2017 Turkuun. Nyt edessä on uusi haaste, kun hän aloittaa harjoittelun Damallsvenskanin pronssijoukkue Eskilstunan kanssa vuoden 2018 alusta.

- Sain yhden tuttuni kautta mahdollisuuden lähettää seuraan klippejä peleistäni ja CV:ni. He ottivat pian sen jälkeen yhteyttä ja pyysivät minua tulemaan testille Serbia-pelin jälkeen, Tunturi kertoo.

- Olin testillä vajaan viikon, kaikki meni tosi hyvin ja he tarjosivat sopimusta samantien. Olen niin iloinen siitä, että kaikki kova työ mitä olen tehnyt tuottaa tulosta. Nyt niitä töitä pitää alkaa tekemään sitten vielä enemmän, keskikenttäpelaaja jatkaa.

Tunturi on jo useamman vuoden halunnut kansainvälisille kentille.

- Minulla oli ajatuksena Ahvenanmaan jälkeen, että lähtisin Suomesta. Menin kuitenkin harjoittelemaan Tepsiin ja se tuntui todella hyvältä. Ajattelin, että jään kesään asti, mutta siitä tulikin koko vuosi. Uskon, että se oli hyvä ratkaisu. Olen halunnut ulkomaille kauan, mutta ehkä olen vasta nyt tarpeeksi valmis ja kypsä siihen. Olen todella motivoitunut ja haluan kehittyä joka päivä.

- Aika Ahvenanmaalla opetti minulle paljon, kasvoin ihmisenä. Ja tietysti sama tänä vuonna Tepsissä. Odotan jo innoissani, että pääsen Eskilstunaan treenaamaan ja pelaamaan.

Tunturi pelasi ensimmäisen maaottelunsa lokakuussa 2011 ja ensimmäisen A-maaottelunsa maaliskuussa 2015. Nyt hänellä on tilillään 13 ottelua Helmareissa.

- Minusta on aina todella mukava olla maajoukkueessa. Kaikki tekevät paljon töitä, haluavat kehittyä ja ovat motivoituneita. Opin maajoukkueessa aina paljon. Minusta tuntuu, että yksilöt joukkueessamme ovat menneet eteenpäin. Tempo treeneissä ja peleissä on korkeampi kuin ennen.

Suomi avasi MM-karsinnat 1-0-voitolla Serbiasta ja jatkaa taivaltaan kohti Ranskan kesän 2019 MM-kisoja Israelia vastaan sunnuntaina.

- MM-kisat ovat minusta meille mahdollinen tavoite. Meidän pitää pystyä kuitenkin parantamaan peliämme ja kaikkien pitää tehdä asiat hyvin seuroissaan. Sitten kun tulemme maajoukkueleirille, pitää kaikkien olla keskittyneitä.

- Israel on vastus, joka meidän pitää voittaa karsinnoissa kaksi kertaa. Meidän pitää olla heitä parempia. Israel kärsi torstaina Itävallalle 0-2-tappion ja keskittyi pääasiassa puolustamiseen. He ovat kuitenkin vaarallisia vastahyökkäyksissä. Meidän pitää pystyä luomaan maalipaikkoja ja tehdä maaleja.

Suomi ja Israel taistelevat MM-karsintapisteistä sunnuntaina 26.11. Helsingin Telia 5G Areenalla klo 14. Ottelu on lisäksi nähtävissä suorana lähetyksenä Yleltä.

• Helmarit