Juha Malinen: ”Kaikki voimavarat käytetään hyväksi”

• Maajoukkueet

Juha Malisella oli tapahtumarikas vuosi 2018. Malinen toimi sekä alle 19-vuotiaiden että alle 21-vuotiaiden päävalmentajana ja Pohjois-Suomen valmennuskeskuksen johtajana.

Malinen, 60, toimi Palloliiton valmentajana poikien maajoukkueissa vuosina 1990-1993. Sen jälkeen Malinen on tehnyt pitkään töitä seurajoukkuepuolella, kunnes palasi maajoukkuetoimintaan ja Palloliiton palvelukseen syksyllä 2017.

- Kun palasin hämmennyin siihen työn määrään ja ammattitaitoisten ihmisten määrään, joita Palloliitossa on. Olin yllättynyt kuinka selkeästi rooleja on jaettu ja kaikki voimavarat käytetään hyväksi. Turhaa tekemisen meininkiä ei ole. Viimeistään nyt, kun uusi rakennemuutos on tehty Palloliitossa, niin se viimeistään antaa muillekin kuvan, että nyt oikeasti keskitytään rakentamaan suomalaisen nuoren jalkapallotarina mahdollisimman vahvalle pohjalle ja sitten me halutaan myös menestyä ja tehdä se läpimurto, Malinen toteaa Huuhkaja-TV:n erikoishaastattelussa.

Malinen oli A-maajoukkueen matkassa Qatarissa. Se ei ole ensimmäinen kerta, kun alle 21-vuotiaiden maajoukkuevalmentajat ovat mukana A-maajoukkueen toiminnassa.

- Tosi tärkeää, että annetaan myös ulkopuolisille sellaista kuvaa, että yhteistyötä tehdään, mutta lähinnä A-maajoukkueen ja 21-vuotiaiden pelaajille ja koko meidän pelaajaputkelle sellainen signaali, että päävalmentajat keskustelee aktiivisesti keskenään ja pystyvät auttamaan toisiaan ja yhteistyö on selkeästi konkreettista, Malinen toteaa.

Malisella ja Pikkuhuuhkajilla on edessä iso vuosi 2019, sillä syksyllä alkaa EM-karsinnat.

- Nyt kun meillä on tiedossa oma ideologiamme. Minä tulen toteuttamaan 21:ssä sitä mitä aloitettiin viime vuonna. Pelitavan pitää olla varsin aktiivista. Pitää uhrata kaikkemme omalle logollemme ja pitää hyvin fiksuja asioita toteuttaa siellä kentällä. Luodaan aktiivinen rohkea leima, Malinen toteaa.

Koko haastattelu nähtävissä Huuhkaja-TV:ssä>>

• Pikkuhuuhkajat