Jouni Pihlaja - "Suomifutsalissa on valtava potentiaali" osa 2

• Futsal

Jouni Pihlaja on futsalpersoona, jolla on paljon sanottavaa. Futsal.fi haastatteli entistä maajoukkueen valmentajaa ja juttua tuli niin paljon, että julkaisemme juttutuokion kahdessa osassa. Toisessa osassa Pihlaja kertoo Suomifutsalin potentiaalista ja kasvumahdollisuuksista

Jouni Pihlaja on futsalpersoona, jolla on paljon sanottavaa. Futsal.fi haastatteli entistä maajoukkueen valmentajaa ja juttua tuli niin paljon, että julkaisemme juttutuokion kahdessa osassa. Ensimmäisessä osassa Pihlaja avaa intohimonsa lajia kohtaan ja kertoo miksi futsal on niin hieno laji.

Jouni Pihlaja on yksi Suomifutsalin pioneereista, joka on valmentanut Suomen miesten futsalmaajoukkuetta vuosina 2005–2012, Futsal-liigassa Ilves FS:ää (1999–2006), Porin Palloilijoita (2006–2007) ja Futsal Mad Maxia (2009-2010). Ilveksessä hän voitti kaksi Suomenmestaruutta. Tämän lisäksi Pihlaja on toiminut Suomifutsalin kärkipaikoilla Palloliiton futsalvaliokunnan jäsenenä ja Tampereen piirin kilpailupäällikkönä ja Palloliiton organisaatiouudistuksessa Pihlajan uusi tehtävä saattaa hyvinkin liittyä futsaliin. Asia varmistunee lähiviikkoina.

Futsal on lajina suhteellisen nuori Suomessa. Suomen Palloliitossa rekisteröityjen pelaajien määrä on siilti verrattain suuri. Arkisessa seuratyön ympäristössä laji-ihmiset työskentelevät rakkaudesta lajiin. Jouni Pihlajakin toimi seuratyöntekijänä ja tietää hän tietää mistä puhuu.

-Futsalin toimintaa pyöritetään melko pienillä resursseilla sekä pienellä porukalla. Mikäli näillä henkilöillä ei olisi niin valtavaa intohimoa tätä lajia kohtaan, niin emme todellakaan olisi tässä nyt. Jatkoa ajatellen tarvitsemme toki muutakin kuin pelkkää intohimoa. Olemme oppineet tekemään asioita yhä ammattimaisemmin sekä laadukkaammin. Jos pystymme tätä pienemmän piirin tietotaitoa levittämään lajin pariin yhä laajemmin sekä usealle sektorille, niin kyllähän laji väkisinkin jatkaa kehittymistään. Uskon myös näin käyvän.

Suuri pelaajamassa harrastetasolta liigatasolle, niin tytöissä kuin pojissa, pitää sisällään paljon piileviä mahdollisuuksia. Jouni Pihlajan mukaan futsal tarjoaa kasvuväylän suomalaiselle palloilulle. Esimerkiksi Pihlaja nostaa koululiikunnan. Futsalin nopea tempo ja tapahtumarikkaus koukuttavat niin pelaajia kuin katsojiakin lajiin. Lajiin on helppoa lähteä mukaan matalan kustannuskynnyksen myötä.

-Futsalilla on todella valtava potentiaali, jota emme ole vielä osanneet hyödyntää riittävästi. Jalkapallossa pelipassien määrät ovat noin 140 000 ja siinä on vielä kasvun varaa. Futsal ja tyttöfutis ovat ne osa-alueet, joissa kasvun varaa on eniten. Futsalin pelaajia on harrastajat mukaan lukien noin 30 000 ja sitä haluamme nostaa. Emme osaa vielä riittävästi hyödyntää koululiikuntaa. Esimerkiksi Ranskassa futsal on suosituin koululiikuntalaji.

-Ihmisten käsitys futsalista on yhä parempi ja positiivisempi ja sitä nimenomaan tarvitaan, jotta laji jatkaa kasvamistaan ja kehittymistään. Sitä auttaa totta kai maajoukkueiden menestys. Kyllähän kannattajat odottavat meiltä sitä samaa mitä jalkapallon maajoukkueeltakin eli pääsyä arvokisoihin. Futsalissa se oli jo viime karsinoissa todella lähellä.

Lajin kasvaessa ja kehittyessä Suomen miesten futsalmaajoukkue on saanut rinnalleen naisten ja poikien maajoukkueet. Suomen maajoukkueen entisenä päävalmentajana Jouni Pihlaja on iloinen nähdessään maajoukkueiden lisääntyvän. Se on luonut miesten puolella pelaajapolun nuorista miehiin ja naisten puolella Suomi on Euroopan top 10 maa.

-On hyvä, että maajoukkueiden määrä on kasvussa. Naisten ja tyttöjenmaajoukkueiden olemassaolo on erittäin tärkeä koko lajin kannalta. Eikä nyt puhuta mitenkään tasa-arvomielessä, vaan sen pitäisi olla itsestäänselvyys kaikissa palloilulajeissa. Heillä (naisilla) on loistava taustatiimi ja pelaajat ovat todella hyviä. Olemme naisten puolella aivan Euroopan kärkimaita, seikka jota ei ole tarpeeksi huomioitu. Viime karsinnoissa pystyimme haastamaan vahvan Portugalin, joka sitten lopulta saavutti lopputurnauspaikan.

-Miesten maajoukkueen kannalta on välttämätöntä tarjota pojille maajoukkueen muodossa kansainvälisiä ja kovia otteluita. Ainoastaan sitä kautta he ovat riittävän valmiita aikanaan nousemaan miesten joukkueeseen.

Suomen U19-futsalmaajoukkue isännöi tällä viikolla Tampereella EM-karsintoja ja kohtaa Puolan, Ranskan ja Kazakstanin kilpailussa paikasta Latvian lopputurnaukseen. Pihlaja tietää, että tiedossa on kovia otteluita kovia futalmaita vastaan.

-On erittäin hienoa, että UEFA järjestää nuorille omat EM-kisat. Meidän U19-ikäluokkamme on erittäin hyvä ja tuossa vaiheessa nimenomaan kaivataan kokemuksia kansainvälisistä otteluista. Pojilla ei vielä kauheasti ole kokemusta kansainvälisitä peleistä, mutta nyt kovia pelejä on todellakin tarjolla. Se, että saatiin Tampereelle tämä karsinta, on todella loistavaa. On hienoa päästä isännöimään tällaista turnausta. Meidän joukkue joutuu todella kovaan testiin, mutta sitähän tulevaisuuden rakentaminen vaatii.

-Toivotaan että myös suuri yleisö saapuu paikan päälle katsomaan, kuinka hienosta pelistä oikein on kyse ja millaisia tulevaisuuden lajiin on tulossa. Itse odotan näkeväni tasaisia sekä tiukkoja otteluita. Varmuudella ne ovat vauhdikkaita sekä hyvätasoisia, niin taktisesti kuin teknisestikin. Luotan myös Suomen joukkueeseen ja uskon poikien venyvän hyvään tulokseen.

Katso lisää Jouni Pihlajan mietteitä Huuhkaja-TV:stä artikkelikuvaa klikkaamalla.

Lue ensimmäinen osa Jouni Pihlajan tarinasta tästä  >>

UEFA Futsal U19 EM-karsinta 27.3.-30.3.2019 Tampere Kauppi Sports Center

Turnauksen kaikki ottelut suorina lähetyksinä HUUTV:ssä: https://www.palloliitto.fi/videot/live
  • U19-futsalmaajoukkue