Jalkapallon harrastamisen hinta -tutkimusraportti julkaistu

• Jalkapalloharrastus

Suomalaisen jalkapallon ja futsalin toimintastrategian mukaisesti säännölliset Harrastamisen hinta -tutkimukset ovat yksi konkreettinen toimenpide, jolla pyritään keräämään ajantasaista ja paikkansa pitävää tietoa erilaisten seurojen ja joukkueiden toiminnasta kustannuksineen maan eri osissa.

Jalkapallon Harrastamisen hinta -tutkimus on suomalaisten lasten ja nuorten jalkapallojoukkueiden kulurakennetta koskeva selvitys. Tiedot perustuvat kyselyyn, joka lähetettiin loppuvuodesta 2018 noin 3400 joukkueenjohtajalle.

Kysely tehtiin Palloliiton ja LIKES-tutkimuskeskuksen yhteistyönä. Kyselyssä pyydettiin arvioimaan kustannuksia, jotka harrastaminen jalkapalloseurassa aiheuttaa.

Tutkimukseen vastanneilla joukkueilla jalkapallon hintakeskiarvo maksaa nuorimpien lasten harrastuksena edullisimmillaan noin 500 euroa vuodessa. Seuratoimintaa on tarjolla eri puolilla maata myös oleellisesti edullisemmin. Toisaalta erityisesti vanhemmissa ikäluokissa vuosikustannus voi olla jopa kolmin- tai nelinkertainen. Kustannuksiin vaikuttavat mm. ohjattujen harjoituskertojen määrä, valmennus ja olosuhteiden käytön tehokkuus. Merkittävä vaikutus on myös valinnoilla siitä, minllaisissa olosuhteissa harjoitellaan.

Tutkimusraportti on nyt valmistanut ja julkaistu. Se on luettavissa ja ladattavissa kokonaisuudessaan Seuraohjelma.fi -sivustolta >>

• Palloliitto
  • Seurojen Palloliitto