Italialle kärsitty tappio jätti happaman maun Huuhkajien leiriin

• Maajoukkueet

Tappio EM-karsintojen avausottelussa Italiaa vastaan jätti Suomen A-maajoukkueen pelaajat pettyneiksi siitäkin huolimatta, että neljä kertaa maailmanmestaruuden voittanut isäntäjoukkue tiedettiin huippuvahvaksi ryhmäksi.

Yli vuoden kestäneen tauon jälkeen A-maajoukkueessa kentälle päässyt Kasper Hämäläinen piti Suomen pistesaumoja hyvin mahdollisena asiana ennen pelin 74. minuutilla tullutta 2-0-osumaa.

- Vähän huono maku jäi. Meillä oli vielä hyvä paikka siinä 1-0-tilanteessa, ja jos olisimme siitä saaneet tasoituksen, niin olisimme voineet saada tästä pelistä jotain. Se tietenkin harmittaa. Olihan siinä muitakin paikkoja.

Hämäläinen viittasi 65. minuutilla Teemu Pukille siunaantuneeseen erinomaiseen maalipaikkaan. Kotkalainen sai Robin Lodilta oikealta laidalta syötön maalin eteen, mutta Huuhkajien harmiksi Pukin yhden kosketuksen ohjausyritys alle kymmenestä metristä meni hiukan oikealta ohi.

Suomi pääsi lauantaina etenemään useasti keskikenttää pitkin hyvien riistojen jälkeen. Kapteeni Tim Sparvin mukaan Huuhkajat sai luotua riittävän määrän maalipaikkoja.

- Tiesimme, että siellä on paljon tilaa, jos saamme vastahyökkäyksessä pelattua ensimmäisen pärssin ohi. Siinä vain kylmäpäisyyttä. Sitä koetimme, mutta emme aina onnistuneet, Hämäläinen sanoi.

Italia iski avausmaalin jo seitsemännellä minuutilla, mikä haavoitti Suomen peliä.

- Juttelimme kopissa, että otamme ensimmäiset 10-15 minuuttia tarkkaan, ettei anneta helppoa alkuun. Se tietenkin harmitti ja he saivat pientä huumaa siitä. Nousimme kuitenkin peliin mukaan, pääsimme heidän puoliskolleen, pystyimme pitämään palloa ja saimme pari laukausta, mutta vielä puuttuu se viimeinen silaus, Hämäläinen kertoi.

Suomen maalilla pariin loistopelastukseen venynyt Lukas Hradecky oli Hämäläisen tavoin pettynyt lopputulokseen, vaikka Italia olikin ennakkoon selvä suosikki kotikentällään.

- Huono maku jäi. Hävisimme emmekä saaneet toivottua tulosta. Toinen maali tuli vähän liian aikaisin. Niin kauan kun peli oli 1-0, meillä oli kaikki mahdollisuudet. Kyllä heilläkin olisi varmasti alkanut tutista vähän enemmän, Hradecky selitti.

- Ajoittain puolustaminen oli vähän liian passiivista ja valuimme liian alas. Välillä pallo kulki mukavasti, mutta se ei ollut vain tarpeeksi voittamaan tällaisia pelejä.

Avausmaalissa onnetar ei ollut Suomen puolella. Purkupallon jälkeen rangaistusalueen rajalta lähtenyt Nicolo Barellan kova laukaus otti kimmokkeen Suomen puolustuksesta ja lipui vasempaan alanurkkaan ohi toiseen suuntaan heittäytyneen Hradeckyn.

- Näin pallon ja olisin saanut ensimmäisen vedon kiinni. Eiväthän puolustajat sitä ikinä tiedä ja he yrittävät blokata sitä. Joonalla (Toivio) olisi pitänyt varmaan olla isommat säärisuojat, Hradecky heitti.

Toisessa maalissa Juventuksen 19-vuotias Moise Kean sai sijoittaa pallon suhteellisen vapaasti rangaistuspotkutäplän kohdalta ohi vastaan rynnänneen Hradeckyn.

- Siinä oli kaksi vastaan kaksi -tilanne laidassa. Ei pitäisi ikinä päästää heitä keskelle vaan ajaa laitaan. Sääli. Ei tämä huono peli ollut, mutta ei tarpeeksi hyvä, että olisimme saaneet pisteitä.

Huuhkajien EM-karsintaottelut jatkuvat tiistaina 26.3. vierasottelulla Armeniaa vastaan. Kello 19 Suomen aikaa alkavan ottelun voi katsoa Viafreeltä.

• miesten A-maajoukkue