Ilves valmiina avaamaan Suomen Cupin lohkovaiheen

• Jalkapallosarjat

Ilves lähtee kauden ensimmäiseen viralliseen otteluunsa lauantaina, joukkueen kohdatessa Suomen Cupin ottelussa Jyväskylän Pallokerhon vieraskentällä. Ilveksen nuori joukkue on saanut vahvistuksia viime kaudesta ja lähtee haastamaan viime kauden liigassa kuudenneksi tulleita jyväskyläläisiä.

Kauden avaamisessa vieraissa on omat hyötynsä ja haittansa. Vieraisiin voi tietysti lähteä pelaamaan paineettomammin, mutta keltavihreät eivät todennäköisesti voi odottaa saavansa hirveästi kahdenneltatoista pelaajalta.

Viime kaudella väännettiin tasaisissa merkeissä joukkueiden välillä. Ilves voitti JyPK:n Tammelassa lukemin 3-2 ja heti seuraavalla kierroksella JyPK vei voiton Jyväskylässä osumin 2-0.

JyPK teki loppuvuodesta paljon lisää pelaajasopimuksia, kun joulukuussa julkistettiin peräti seitsemän pelaajan sopimukset. Näiden sopimusten myötä joukkueessa jatkaa moni jo viime kaudelta tuttu pelaaja sekä uusina sopimuspelaajina nähdään seuran omia junioripelaajia. Lokakuussa seura julkisti U19-maajoukkueesta ja Ykkösestä tutun Henni Rinkisen pelaajasopimuksen.

JyPK:n valmentaja vaihtui viime kaudesta, kun Tuomas Jaakkola aloitti edustusjoukkueen päävalmentajana. Jaakkola nostettiin tehtävään seuran talenttivalmentajan paikalta.

Joukkueen viime kauden sekä liigan toiseksi paras maalintekijä Henna Honkanen siirtyi kauden jälkeen Italian Serie A:han, Pink Barin joukkueeseen.

Joukkueen päävalmentaja Mika ”Lada” Lahtinen kertoo, että jokaista ottelua lähdetään voittamaan, vaikka aivan prioriteettilistan kärjessä Suomen Cup ei saatakaan olla.

- Suomen Cup on meille yksi palanen kauteen valmistautumisessa. Saamme kilpailullisia otteluita hyviä vastustajia vastaan ja ottelut antavat meille samalla vastauksia missä menemme koko joukkueen pelaamisen ja myös verrattuna kesän vastustajiin. Suomen Cupiin lähdetään, kuten kaikkiin muihinkin tapahtumiin. Ilves lähtee voittamaan jokaista ottelua, johon se osallistuu ja sen pitää myös näkyä kentällä, Lahtinen kertoo.

- Lähdemme näihin Suomen Cupin otteluihin nimenomaan kehittämään omaa pelaamista, joten lähestymme otteluita vahvasti oman pelaamisen kautta ja kesään verrattuna emme keskity ennakkoon niin paljon vastustajan tekemisiin. Joukkueessamme on tällä hetkellä hyvä kilpailutilanne ja tulemmekin vielä tässä vaiheessa kierrättämään pelaajia ja annamme kaikille riittävästi peliaikaa, jotta jokainen pelaaja saa näyttöpaikkoja ja on mahdollisimman valmis kauden alussa. Meidän hyvä ja laaja rinki on meille varmasti vahvuus kauden edetessä ja meillä on hyviä ja erilaisia vaihtoehtoja lähes paikalle kuin paikalle.

Cupin otteluun Ilves pääsee suhteellisen hyvässä kunnossa. Vain muutamalla pelaajalla on hieman pidempiaikaisia loukkaantumisia, joiden myötä ottelu jää väliin.

Suomen Cupin ottelu JyPK – Ilves lauantaina kello 13:30 alkaen Vehkahallissa Jyväskylässä.

Arvaa, ketkä etenevät jatkoon naisten Suomen Cupin lohkovaiheesta ja osallistu arvontaan >>

Lähde: Ilveksen kotisivut

• Ilves Naiset