Iina Salmi futisbuumin keskiössä Hollannissa

• Maajoukkueet

Iina Salmi pelaa huippukautta Hollannin pääsarjassa Ajaxin paidassa. Vuoden 2019 tavoitteikseen hän nostaa mestaruuden ja vakiopaikan Helmareissa.

24-vuotias Iina Salmi on saanut kokea urallaan jo paljon. Kesällä 2015 Salmi kohtasi PK-35 Vantaan riveissä ruotsalaisen suurseuran FC Rosengårdin. Vantaalaiset kärsivät tappion, mutta taitavan keskikenttäpelaajan nimi jäi vastustajan muistikirjoihin.

Kauden päätteeksi Salmi valittiin Naisten Liigan parhaaksi pelaajaksi ja loppuvuodesta hän allekirjoitti Rosengårdin kanssa kaksivuotisen sopimuksen.

Kauden 2016 hän pelasi Rosengårdissa ja 2017 lainalla paikalliskilpailija IF Limhamn Bunkeflossa. Kahdessa vuodessa Salmen tilille kertyi 34 Damallsvenskanin ottelua. Tuon jälkeen hän palasi Suomeen ja PK-35 Vantaan paitaan.

Paluu kansainvälisille kentille tapahtui kuitenkin jo heinäkuun lopulla, kun Salmi teki vuoden sopimuksen perinteikkään hollantilaisseuran Ajaxin kanssa.

Loppukesän ja alkusyksyn kohokohta hollantilaisille oli Mestarien liigan ottelut. Joukkue pääsi ensimmäistä kertaa historiassaan 16 parhaan joukkoon, mutta tuossa vaiheessa vastustajaksi arvottiin Lyon. Ranskalaisjätti vei jatkopaikan selvin numeroin. Salmi kohtasi kestomenestyjän jo toistamiseen, sillä myös PK-35 Vantaa oli pelannut Lyonia vastaan vuonna 2012.

- Syksy on ollut tiukka, pelejä on ollut paljon. Mestarien liigan pelit olivat hienoja, vaikka Lyon olikin  liian kova. Toisaalta oli hieno kokemus nähdä missä aivan Euroopan huippu menee, Salmi toteaa.

- Sarjassa meillä meni aluksi hyvin, mutta loppuvuodesta on ollut tuloksellisesti vaikeampaa. Runkosarjaa on jäljellä kaksi kierrosta ja pelaamme edelleen mestaruudesta. Edessä on tärkeitä pelejä. Henkilökohtaisesti olen saanut paljon vastuuta ja erilaisissa rooleissa.

Salmi on omaan kauteensa tyytyväinen.

- Olen tottunut pelaamaan ylempänä keskikentällä, mutta nyt olen pelannut myös alempana. Koen, että se on haastanut minua pelaajana ja olen oppinut uutta.

- Tavoitteemme on ehdottomasti voittaa sarja ja sitä kautta saada paikka ensi kauden Mestarien liigaan. Toinen iso henkilökohtainen tavoitteeni on murtautua pysyvästi maajoukkueeseen.

Huippuolosuhteet kehitykselle

PSV johtaa Hollannin liigaa 37 pisteellä ja Twente on toisena kaksi pistettä perässä. Ajaxilla on kasassa 25 pistettä. Runkosarjasta etenee ylempään loppusarjaan viisi parasta.

- Aiemmin Ajax ja Twente käytännössä hallitsivat sarjaa, mutta tasoerot ovat kaventuneet. PSV on esimerkiksi panostanut paljon. Hollannin maajoukkueen menestys viime EM-kisoissa on nostanut boomia. On hienoa, että he pääsivät myös kesän MM-kisoihin. Se tekee sarjallekin hyvää.

- En osaa vielä sanoa missä pelaan ensi kaudella, sopimukseni päättyy kesäkuussa. Meillä vaihtuu ensi kaudeksi valmentaja, emmekä tiedä vielä uutta nimeä. Minulle silläkin on iso merkitys, joten katsotaan. Seuran toiminta on todella ammattimaista, olen tykännyt koko kokonaisuudesta siellä.

Ajaxin kaikki joukkueet harjoittelevat samalla alueella, jossa on tukku kenttiä. Olosuhteet keräävät kokonaisuudessaan Salmen kehut.

- Koen, että meillä on kaikki todella hyvin. En ole koskaan aiemmin ollut vastaavissa fasiliteeteissa ja moniin pieniin yksityiskohtiin kiinnitetään huomiota. Kaikessa ajatellaan pelaajien parasta.

Parhaillaan Salme harjoittelee Helmareiden kanssa Kyproksella ja valmistautuu maanantain maaotteluun Tanskaa vastaan.

- Tanska on varmasti todella kova joukkue. Heillä on paljon pelaajia hyvissä sarjoissa. Siitä tulee meille hyvä mittari, hehän olivat lähellä päästä MM-kisoihin.

Suomi kohtaa Tanskan maanantaina 21.1. klo 15 Larnakassa.

• Helmarit