Hyvin valmistautunut Suomi kohtaa EM-avauspelissään Saksan

• Maajoukkueet

U17-tytöt kohtaavat Liettuassa EM-lopputurnauksen avausottelussaan keskiviikkona klo 17 Saksan.

Suomi on valmistautunut otteluun yksityiskohdat huomioiden. Jo EM-jatkokarsinnassa kovia maitaan taakseen jättäneen Suomen itseluottamus on vahva.

− Tämä on poikkeuksellinen ikäluokka, jonka pelillinen identiteetti on juurtunut jo syvälle, ja me tahdomme hallita palloa. Oma pelaaminen on myös Saksaa vastaan etusijalla, mutta tietysti sopeudumme vastustajan luomiin haasteisiin, päävalmentaja Marko Saloranta sanoo.

Saksa on ikäluokan hallitseva Euroopan mestari ja tittelin kuusinkertainen voittaja. Saloranta kertoo Suomen perehtyneen avausvastustajansa pelaamiseen äärimmäisen huolellisesti.

− Kohtasimme Saksan marraskuussa Eerikkilässä ja olemme purkaneet sen kaikki jatkokarsintaottelut. Viikko sitten meillä oli aluevalmentaja paikalla, kun Saksa pelasi viimeistelyottelun Tshekkiä vastaan.

Ottelun kriittiset asiat Suomen kannalta ovat Saksan muodon murtaminen hyökätessä, negatiiviset tilanteenvaihdot ja boksin puolustaminen.

− Saksa ryhmittyy puolustaessaan 5-3-2-muotoon, jollaista emme ole hyökätessämme juuri kohdanneet. Meidän tulee säilyttää myös jatkuva valmius puolustamiseen, millä ennakoimme pallonmenetyksiä keskisektorilla. Lisäksi keskitysten puolustaminen omassa boksissa on ratkaisevaa, Saloranta kertoo ja jatkaa.

−  Olemme juurruttaneen joukkueeseen puolustamisen mentaliteettia, jossa maalin estämistä arvostetaan yhtä paljon kuin maalin tekemistä.

Suomi on alle 17-vuotiaiden tyttöjen EM-kisojen ensikertalainen. Kisapaikan varmistuminen maaliskuun lopulla aiheutti valmistautumiseen aikataulullisia haasteita, jotka on Salorannan mukaan huomioitu tarkasti.

− Viimeistelyleirin ja Liettuaan matkustamisen välille jäi kaksi päivää, ja siinä välissä lähes kaikki pelaajat pelasivat seurajoukkueissaan. Näin lämpimissä olosuhteissa pelaajat ovat viimeksi pelanneet kymmenen kuukautta sitten, joten seuraamme harjoitusten rasittavuutta nyt äärimmäisen tarkasti.

− Tämä ikäluokka aloitti yhteisen matkan puolitoistavuotta sitten, ja siitä lähtien olemme kehittäneet ja syventäneet tekemistä kaikilla osa-alueilla myös kentän ulkopuolella. Prosessi on meillä jo pitkällä, mikä luo hyvää itseluottamusta koko joukkueelle.

U17-tyttöjen EM-kisat pelataan Liettuassa 9.-21.5. Suomi kohtaa seuraavaksi 12.5. Liettuan ja 15.5. Hollannin. Toisessa lohkossa kilpailevat Espanja, Puola, Italia ja Englanti. Lopputurnauksen kolme parasta pääsee FIFAn U17-tyttöjen MM-lopputurnaukseen, joka pelataan marraskuun lopulla Uruguayssa.

Otteluohjelma ja tilastot UEFA:n sivuilta löytyvät täältä.

• T2001