Huuhkajien vuosi käyntiin voitolla

• Maajoukkueet

Suomen miesten jalkapallomaajoukkue avasi vuoden 2019 maaottelut tiistaina 1-0-voitolla Ruotsia vastaan Qatarin otteluleirillä. Suomen paidassa nähtiin peräti viisi A-maajoukkuedebytanttia.

Huuhkajat avasi ottelukalenterin vuoden 2019 osalta tiistaina 8.1., kun vastaan asettui länsinaapuri Ruotsi Qatarin Dohassa, jossa maajoukkueet parhaillaan leireilevät.

Markku Kanervan valmentama Suomi koki ottelupäivänä merkittävän takaiskun, kun keskikenttäpelaaja Glen Kamaran seurajoukkue Dundee FC halusikin suojattinsa takaisin Skotlantiin. Kamaran lisäksi sivussa oli jalkavammasta kärsivä toppari Juho Pirttijoki. Aiemmin leiriltä jäi sivuun jalkansa loukannut Jonas Levänen, joka ei matkustanut ollenkaan muun joukkueen mukana Dohaan.

Suomella oli avausjakson alkupuolella parikin kelvollista paikkaa siirtyä johtoon Rasmus Karjalaisen ja Eero Markkasen aiheuttaessa Ruotsin alakerralle päänvaivaa kärkiparina.

22. minuutilla Suomi onnistui lopulta maalinteossa. Kapteeni Tim Sparv sai pallon rangaistusalueen vasemmalle puolelle, pelasi pallon kovaa matalana maalin edustalle ja Markkanen liukui pallon vastustamattomasti verkon perukoille. Maali oli Markkaselle ensimmäinen A-maajoukkuepaidassa.

Koko Qatarissa leireilevä Suomen joukkue oli ennen Ruotsi-ottelua tehnyt yhteensä vain kuusi maaottelumaalia, joista puolet oli iskenyt toppari Joona Toivio.

Erikoinen lisämaalikaan ei ollut kaukana ensimmäisellä 45-minuuttisella. Suomen maalilla pelanneen Jesse Jorosen pitkä avaus osui matkalla Alexander Milosevicin päähän, mutta maalivahti Jacob Rinne venyi Ruotsin kipparin epäonnisen osuman tielle ja pallo lipui päätyrajan yli.

Kanerva oli nimennyt HJK:n laiturin Lassi Lappalaisen ainoana debytanttina avauskokoonpanoon. Tauon jälkeen kentälle kirmasi toinen ensikertalainen, kun niin ikään HJK:ta edustava keskikenttämies Sebastian Dahlström tuli Sparvin tilalle.

Kanervan mukaan Sparvin vaihto oli ennalta sovittu, sillä kipparin pohkeen takia mitään riskiä ei haluttu ottaa siitä huolimatta, että pohje on Kanervan käsityksen mukaan "aika hyvässä kunnossa".

Lisää HJK-väriä nähtiin muutama minuutti myöhemmin, kun alkavalla kaudella Klubissa lainalla tanskalaisesta FC Midtjyllandista pelaava Kaan Kairinen pääsi debytoimaan Huuhkajapaidassa. Hän muodosti keskikentän keskustan Dahlströmin kanssa.

Kairisen korvaama Schüller otettiin vaihtoon, koska keskikenttäpelaajan takareidessä oli tuntemuksia.

69. minuutilla Lappalainen teki tilaa uudelle debytantille. Alle 19-vuotiaiden poikien maajoukkuetta viime kesän EM-kotikisoissa kipparoinut ja nykyään Ajaxissa pelaava Saku Ylätupa tuli Lappalaisen tilalle oikealle laidalle.

Ruotsin tasoitusmaali näytti varmalta 20 minuuttia ennen loppua. Pallo ajautui päätyrajalta takatolpalle, eikä maalin ja Daleho Irandustin välissä seissyt enää ketään. Silti ruotsalainen ei saanut palloa tyhjään maaliin vaan laukoi avopaikasta ohi.

Ruotsi sai luotua yhä enemmän painetta loppua kohden Suomen maalille. Heti perään siunaantui huippupaikka Alexander Jeremejeffille, jonka kova laukaus meni Jorosen ja Suomen onneksi sivuverkkoon.

80. minuutilla Irandust laukoi vajaasta 20 metristä pompun kautta kohti ylähirttä, mutta vuorenvarmana maalillaan läpi ottelun pelannut Joronen venyi huipputorjuntaan.

Viisi minuuttia ennen varsinaisen peliajan täyttymistä kentällä nähtiin myös illan viides ja viimeinen debytantti, kun FC Hongassa fantastisen tulokaskauden Veikkausliigassa pelannut toppari Robert Ivanov sai tulikasteensa A-maajoukkueessa. Kontulan Urheilijoiden kasvatti pelasi loppuminuutit Toivion vierellä alakerrassa ja suoriutui varmoin ottein.

Loppuhetkillä Suomella oli vielä mainiot paikat ratkaista ottelu. Samassa tilanteessa Tim Väyrynen pääsi kokeilemaan kahdesti ja Ylätupa kertaalleen maalintekoa, mutta Rinne torjui kaikki kolme yritystä. Ylätupa pääsi vielä tämän jälkeen puolittain läpi, mutta sijoitti vasemmalta ohi maalin.

Suomen ottelut Qatarin otteluleirillä jatkuvat perjantaina, kun vastaan asettuu klo 14 Suomen aikaa alkavassa ottelussa Viro. Suomen leirin päätöspeliä voi seurata suorana lähetyksenä Viasat Jalkapallo -kanavalta, Viaplaysta ja Viafreestä.

Ruotsi - Suomi 0-1 (0-1)

22. 0-1 Eero Markkanen