Huuhkajat kärsi niukan tappion Italialle

• Maajoukkueet

Huuhkajat taisteli mahtavan kotiyleisön edessä, mutta joutui tunnustamaan Italian 2-1-lukemin paremmakseen EM-karsintaottelussa. Suomen maalin laukoi rangaistuspilkulta Teemu Pukki.

Suomi loi ensimmäisen vaarallisen paikan heti pelin alkuhetkillä. Robin Lod syötti boksiin ja Lassi Lappalainen teki hyvän juoksun. Italialaispuolustaja pääsi viime hetkellä väliin. Joona Toivio sai pallon seuranneesta kulmapotkusta taka-alueelle, mutta toppari ohjasi hyvästä paikasta ohi maalin.

Glen Kamara katkoi Italian pelin keskialueella ja lähti nousuun. Teemu Pukki oli mukana, mutta Kamara laukoi itse. Vastustaja blokkasi yrityksen.

Suomi avasi terävästi, mutta vajaan puolen tunnin kohdalla oli Italian vuoro. Stefano Sensi laukoi volleysta ja Lukas Hradecky venyi vielä komeampaan torjuntaan ja nosti pallon yli maalin. Peli eteni seuraavan kymmenminuuttisen vahvasti vieraiden komennossa. Hradecky ja puolustus kuitenkin kestivät. Muun muassa Sauli Väisänen teki yhden tärkeän liukutaklauksen 16-rajan pinnassa.

Pukki taas teki arvokasta työtä toisessa päässä kenttää ja piti palloa puolustuksen puristuksessa, mutta tilaa laukaukselle ei ollut. Ciro Immobile laukoi boksista oikealta, mutta Hradecky peitti etukulman hyvin. Sensi löysi jälleen kolon Suomen puolustuksen ja keskikentän välistä ja laukoi vihaisesti, mutta ohi maalin. Pian tämän jälkeen tarvittiin taas Hradeckya ja maalivahti venyikin jalkatorjuntaan.

Lod antoi erinomaisen vapaapotkun vasemmalta ja haki Paulus Arajuuren päätä. Toppari olikin noussut korkealle, mutta maalivahti Gianluigi Donnarumma sai kätensä vielä korkeammalle.

Suomi rakensi toisen puoliajan ensimmäisen hyökkäyksen. Pukki laukoi hieman vasemmalta, mutta ohi maalin. Italia sai 16-rajan kulmalta vapaapotkun 57. minuutilla, kun Rasmus Schüller joutui rikkomaan Nicolo Barellaa. Suomi kuitenkin purki erikoistilanteen hyvin.

Italia teki ottelun avausmaalin 59. minuutilla. Federico Chiesa keskitti oikealta ja Immobile puski pallon voimalla aivan yläriman alle. Suomi hyökkäsi reilun tunnin kohdalla vasemmalta ja Lappalainen pääsi boksiin. Puolustus putsasi laiturin syöttöyrityksen keskelle.

Huuhkajat vei peliä Italian boksiin, mutta laukaukseen ei löytynyt tilaa. Seuraavaksi Pukki purjehti oikealta 16-alueelle ja tulikuuma hyökkääjä kaadettiin rangaistuspotkun arvoisesti. Maalivahti Dunnarumma häiritsi suomalaisia ennen erikoistilannetta ja sai lopulta varoituksen. Pukki ei antanut vahdin tempun häiritä vaan laukoi 1-1-tasoituksen.

Italia sai pian tämän jälkeen vapaapotkun keskeltä hyvältä etäisyydeltä, mutta Federico Bernardeschin ärhäkkä laukaus viuhui hieman ohi.

Pallo vietiin 11-metriin toistamiseen 78. minuutilla. Tuomari tulkitsi Väisäsen pelanneen palloa boksissa kädellä. Suomalaiset olivat tuomiosta vahvasti eri mieltä. Hradecky aavisti Jorginhon laukauksen suunnan, muttei aivan ylettynyt palloon ja Italia siirtyi uudelleen johtoon.

Italia loi heti perään loistopaikan, mutta Hradecky torjui jälleen - tällä kertaa Andrea Belottin matalan laukauksen. Belotti tykitti myös 85. minuutilla, mutta ei pystynyt ohittamaan ”Lukea”. Suomi haki tasoitusta, mutta kunnon paineeseen vieraita ei lopulta enää saatu.

Suomi kohtaa seuraavaksi 12.10. vieraissa Bosnia-Hertsegovinan ja kotona, Turun Veritas Stadionilla, 15.10. Armenian.

Lohkon J tilanteen löydät UEFA:n sivuilta täältä.

Yleisöä: 16 292

Suomi-Italia 1-2 (0-0)

59’ 0-1 Ciro Immobile

72’ 1-1 Teemu Pukki rp.