Huuhkaja-Helmaritoiminta pelaajan laadukkaan arjen tukena

• Seuratoiminta

Meneillään olevan Palloliiton historian suurimman muutoksen - Seurojen Palloliiton - keskeisenä tavoitteena on organisoida toiminta ja prosessit tukemaan entistä tehokkaammin pelaajan laadukasta arkea.

Vuonna 2016 lanseerattu Huuhkaja-Helmaritoiminta on tärkeä osa pelaajan laadukkaan arjen tukemista, sillä se yhdistää pelaajakehityksen, valmennusosaamisen, tutkimus- ja kehitystoiminnan ja seurakehityksen yhdeksi palvelukokonaisuudeksi.

- Jokaisessa tulosta tehneessä pienemmässä futismaassa olennainen tekijä menestyksen taustalla on ollut lajiliiton ja seurojen välinen tiivis yhteistyö. Huuhkaja-Helmaripäivät tavoittavat vuosittain useamman tuhat pelaajaa ja valmentajaa, joten toimintamalli on luonut Suomessa erinomaiset mahdollisuudet liiton ja seurojen yhteistyön lujittamiseksi, toteaa Palloliiton urheilutoimenjohtaja Hannu Tihinen innostuneena.

Tulevan syksyn suuren organisaatiomuutoksen yhtenä haasteena on konseptin valtakunnallinen yhtenäistäminen. Siksi joillakin alueilla tapahtumien ja mukanaolevien ikäluokkien määrä voi aluksi vähentyä aiempaan verrattuna. Pitkällä aikavälillä muutos tulee kuitenkin varmasti näkymään positiivisesti seurojen laadukkaassa arjessa.

Perustoiminnot saadaan tulevan syksyn aikana yhdistettyä esimerkiksi valmennuskeskus- ja Huuhkaja-Helmaritoimintaan liittyvien seurakäyntien, valmentajakoulutusten ja pelaajakehitystapahtumien osalta. Konkreettisesti tämä näkyy muun muassa vuosikellojen, sisältöjen ja ydinviestien yhtenäistämisessä.

- Huuhkaja-Helmaripäiväkonsepti kerää jalkapallon toimihenkilöt tehokkaasti yhteen ja täten antaa mainion pohjan myös uusimman koulutus- ja tutkimustiedon saattamiseksi seurojen toimihenkilöiden tietoisuuteen, kertoo Seurojen Palloliiton kehityspäällikkö Veli-Matti Rinnetmäki.

Yhteistyöalusta seuroille

Seuroille Huuhkaja- ja Helmaripäivä-konsepti tarjoaa pelien ja koulutuksen lisäksi hyvän alustan tehdä joukkueen, valmentajien ja valmennuspäällikön välillä yhteistyötä kokonaisen työpäivän ajan. Tapahtumien jälkianalysointiin seuran omassa ympäristössä tuo lisäpotkua tapahtumien otteluiden videokuvaus, joka tehdään järjestäjän puolesta.

- Huuhkajapäivät ovat hyvä mahdollisuus tehdä töitä ja olla koko päivä saman valmennusryhmän kanssa. Pidän tärkeänä, että saamme samalla Palloliiton työntekijöiden tuen, kun jalkautamme seuran linjaa joukkueiden arkeen, FC Inter Turun valmennuspäällikkö Kalle Parviainen toteaa ja korostaa seurojen välisen yhdessä tekemisen ja yhteishengen tärkeyttä.

- Kaikki kanssakäyminen, jota saadaan luotua futiksen seuratoimijoiden välille, on hyväksi. Kun ihmiset kerätään yhteen, pois omista kuplistaan, se herättää ajattelemaan, miksi tätä tehdään. Toimijat huomaavat, että olemme tekemässä yhteisen paremman suomalaisen futiksen eteen yhdessä töitä yli seurarajojen, Parviainen tiivistää.

• Palloliitto
  • Seurojen Palloliitto