HUU-TV: ”Pelin avaamisessa maalivahtimme ovat todella pitkällä”

• Maajoukkueet

U17-tyttöjen maalivahdit MM-kisajoukkueessa olivat Emma Immonen, Anna Koivunen ja Fanny Söderström. Maalivahtivalmentaja Eemeli Reposen kertoi MM-kisojen asettaneen Suomen maalivahdeille uusia haasteita.

Eemeli Reposen mukaan Suomen MM-vastustajat Uusi-Seelanti, Ghana ja Uruguay nojasivat pelissään paljon tilanteenvaihtopelaamiseen, erikoistilanteisiin ja suoraviivaiseen jalkapalloon. Suomen maalivahdit erottuivat kollegoidensa joukosta proaktiivisuudellaan.

- Meillä on Suomessa käsissämme todella lupaavia maalivahteja, jos pystymme tätä kehityskulkua pitämään yllä. Pelin avaamisessa maalivahtimme ovat todella pitkällä.

- Muilta mailta ei löydy puhtaita rakenteita tai malleja avaamiseen, kuten me otamme maalivahtimme peliin mukaan. Siinä olemme ehkä kaikkein pisimmällä.

Toukokuussa EM-turnauksessa tähdistökentälliseen valittu Anna Koivunen pelasi Suomen maalilla tappioon päättyneissä Uusi-Seelanti- ja Ghana-otteluissa. Emma Immonen puolestaan torjui Suomelle historiallisen ensimmäisen pisteen tyttöjen MM-tasolla, kun Pikkuhelmareiden lohkon päätösottelu Uruguayta vastaan päättyi 1-1-tulokseen. Reponen piti MM-kokemusta maalivahdeille todella arvokkaana.

- Vastustajat olivat tutkineet pelimme tarkkaan, mikä toi meidän maalivahdeillemme uusia ongelmia. Heidän piti läpi turnauksen pystyä reagoimaan haasteisiin ja löytää uusia ratkaisumalleja.

Reposen mukaan Suomen maalivahtien syöttöprosentit maalivahdeiksi olivat läpi turnauksen erinomaiset.

- Tämä oli mielenkiintoinen turnaus. Tämä toi paljon eväitä jokaisen pakkiin tässä kohtaa.

Suomen ottelut Uruguayn MM-kisoissa:
13.11. Uusi-Seelanti – Suomi 1-0 (1-0)
16.11. Suomi – Ghana 1-3 (0-2), Jenni Kantanen 75’
20.11. Suomi – Uruguay 1-1 (0-0), Aino Vuorinen 51’