HUU-TV Live: U17-pojat avaavat EM-karsinnat Salossa

• Maajoukkueet

U17-pojat (2003) pelaavat EM-alkukarsinnat Salossa, Kaarinassa ja Paraisilla keskiviikosta 25.9. lähtien.

Suomi kohtaa avauspelissään Salossa Tshekin klo 16.30. Lohkon muut vastustajat ovat Bosnia-Hertsegovina ja Moldova.

- Lähdemme turnaukseen erittäin hyvällä fiiliksellä. Näitä pelejä, joissa lasketaan pisteitä ja on aito tulokseen liittyvä panos, on kuitenkin aika vähän. Olemme odottaneet tätä pitkään, on hauska päästä taas tositoimiin, päävalmentaja Erkka V. Lehtola hehkutti.

Suomen joukkueen kenraali ennen karsintoja ei sujunut aivan suunnitellusti - ainakaan tuloksellisesti. Ryhmä hävisi Puolassa Syrenka Cupissa Englannille 0-5 ja Norjalle 1-4. Romanian kanssa tulos oli 1-1, jonka jälkeen vastustaja voitti rangaistuspotkukilpailun.

Lehtola korosti kuitenkin, että nuoret saivat siitäkin turnauksesta paljon tärkeää oppia.

- Saimme rumasti selkäämme Englannilta ja päästimme liikaa maaleja Norjaa vastaan. Emme myöskään onnistuneet voittamaan Romaniaa, vaikka olisi pitänyt. Saimme siis paljon heikkoja kokemuksia. Toisaalta minä ja pelaajamme olemme varmoja, että se vahvisti meitä tähän karsintaan. Nyt meidän täytyy pystyä parempaan kuin siellä. Syrenka Cupin myötä pääsimme kunnolla kiinni niihin asioihin, jotka meidän pelissä eivät toimi. Olemme olleet kiinni niissä teemoissa tällä leirillä.

Vuonna 2003 syntyneiden ikäluokan vuosi on ollut vaihteleva. Mukaan on mahtunut heikkoja tuloksia, mutta ehdottomasti myös hyviä. Elokuussa joukkue voitti Tanskassa avoimessa PM-turnauksessa Islannin 5-1 ja Pohjois-Irlannin 1-0. Kesä-heinäkuun vaihteen Baltic cupissa Lehtolan suojatit voittivat Viron 2-0, Liettuan 7-1 ja pelasivat Latvian 1-1-tasurin.

Huhtikuussa tilille karttui tasapeli Sveitsin kanssa ja 6-2-voitto Chilestä.

- Jokaisessa ikäluokassa tietyille pelipaikoille on aina enemmän vaihtoehtoja kuin toisille, niin tässäkin. Tämä syksy on ollut meille levottomampi kuin vaikka edellinen vuonna 2002 syntyneiden ikäluokan kanssa. Meillä on haasteita saada tiettyjä pelaajia mukaan tapahtumiin, lähinnä ulkomaisista seuroista. Lopputulos oli muun muassa se, ettemme saaneet Emmanuel Patut’ia Saksan Wolfsburgista mukaan tänne. Myös pelissä on itsessään ollut levottomuutta ja epätasaisuutta.

Avausvastus Tshekki tuli Suomen lohkoon kakkoskorista, eli on rankingissa yhden pykälän isäntiä korkeammalla.

- Tshekillä on paljon osaamista pallon kanssa ja he ovat hyökänneet rohkeasti ja aika kiinnostavalla muodolla. Se on heille mahdollisuus, mutta myös riski. Olemme miettineet miten pääsemme iskemään siihen kiinni ja miten toimimme pallonriiston jälkeen. Heillä on tiettyjä yksilöitä, joita meidän tulee huomioida. Ennustan hyvin tasaista lohkoa.

Lohkon ohjelman löydät kokonaisuudessaan UEFA:n sivuilta täältä >>

Suomen pelit näkyvät suorina Huu-tv:stä täältä. Lehtolan haastattelu on Huu-tv:ssä artikkelikuvan kautta.

• P2003