Huippujalkapallopäälliköiden ja koulutuspäällikön tehtävät kiinnostavat kansainvälisesti

Seurojen Palloliitto -kehityshanke etenee. Uusi johtoryhmä on aloittanut työnsä ja toisessa rekrytointiaallossa avoimina olleisiin tehtäviin on kotimaisten lisäksi tarjolla myös kansainvälisiä osaajia.

- Huippujalkapallopäälliköiden ja valtakunnallisen koulutuspäällikön tehtävät herättivät laajaa kiinnostusta kansainvälisestikin, mikä oli myös ehdoton tavoitteemme. Nämä tehtävät ovat kriittisiä tulevaisuuden kestävän ja laadukkaan pelaajakehityksen kannalta, Palloliiton urheilutoimenjohtaja Hannu Tihinen kertoo.

Kansainvälisten hakijoiden tavoittamiseksi Palloliitto sai apua UEFAn asiantuntijalta. Poikien huippujalkapallopäällikön tehtävää tavoittelee 79 hakijaa 24 eri kansallisuustaustalla. Tyttöjen huippujalkapallopäällikön tehtävään Palloliitto vastaanotti kahdeksalla eri kansallisuustaustalla 16 hakemusta.

Myös valtakunnallisen koulutuspäällikön tehtävä herätti laajaa kiinnostusta, ja 52 hakijan taustoista löytyy 24 eri kansallisuutta.

Huippujalkapallopäälliköiden ja koulutuspäälliköiden haastattelut ja mahdolliset soveltuvuusarvioinnit käynnistyvät viikolla 33.

- Näiden kolmen tehtävän valintaprosessissa apunamme työskentelee FIFA:n konsultti Hansruedi Hasler. Hän on mukana haastatteluissa ja antaa näkemyksensä ehdokkaista, Tihinen kertoo.

Hasler on työskennellyt 15 vuotta Sveitsin liiton teknisenä johtajana ja johtanut viime vuosina FIFA:n koulutuksia kansallisille lajiliitoille.

- Parhaillaan Hasler johtaa viime vuonna käynnistynyttä FIFA:n teknisten johtajien koulutusprosessia, joten hänen näkemyksensä kansainvälisen tason osaajista on meille äärimmäisen arvokas lisä rekrytointiprosessiin, urheilutoimenjohtaja kiittelee.

Parhaat voimat

Lisäksi heinäkuun lopussa sulkeutuneessa toisessa rekrytointiaallossa auki olleiden neljän aluepäällikön tehtävään pyrkii yhteensä 56 hakijaa. Kahden vuoden määräaikaiseen kehityspäällikön tehtävään hakemuksia saapui kaksikymmentä.

- Seurojen Palloliiton kautta meillä on käsissämme ainutlaatuinen mahdollisuus suomalaisen jalkapallo-osaamisen kehittämiseen, mutta siihen tarvitsemme tueksemme rohkeita ja näkemyksellisiä kotimaisia ja kansainvälisiä osaajia.

- Hakijamäärä luo tietysti toivottua kovaa kilpailutilannetta, mutta vieläkin tärkeämpää meille on hakijoiden osaamisen taso, Palloliiton pääsihteeri Marco Casagrande toteaa.

Näiden tehtävien osalta hakuprosessissa edetään elo-syyskuun aikana.

- Kokonaisuus on iso, sillä avoimien hakujen lisäksi käynnissä on myös sisäisiä hakuja, joten prosessin laadukas johtaminen vaatii aikaa. Uuden henkilöstöpäällikkömme Heidi Holopaisen ja ulkopuolisen asiantuntijatahon, rekrytoinnin asiantuntija Mercuri Urvalin tuella varmistamme, että tavoitamme ja houkuttelemme parhaat mahdolliset osaajat työskentelemään suomalaisen jalkapallon puolesta, pääsihteeri kertoo.

Nyt hakuun avautuu Eteläisen alueen koulutuspäällikön tehtävä. Tarkempi tehtävänkuvaus ja aikataulu löytyy alla olevasta linkistä.

Etelän alueen koulutuspäällikkö >>

• Palloliitto