HJK – FC Inter -ottelun tapahtumat eivät johda syytteeseen

• Jalkapallosarjat

Syyttäjä ei nosta syytteitä liittyen 2. syyskuuta pelattuun Veikkausliigaotteluun HJK – FC Inter.

Palloliitto teki tutkintapyynnön poliisille SUEKin selvityksen pohjalta 2. syyskuuta pelatun Veikkausliigaottelun HJK – FC Inter tapahtumiin liittyvistä tulosmanipulaatioepäilyistä.

Poliisi tutki asiaa rikosnimikkeellä lahjuksen ottaminen elinkeinotoiminnassa.

Palloliitto sai 14. tammikuuta tiedon, että syyttäjä ei nosta syytettä epäillystä rikoksesta, koska ei ole olemassa todennäköisiä syitä rikoksesta epäillyn syyllisyyden tueksi.

Länsi-Suomen syyttäjänviraston perustelujen mukaan rikosepäily perustuu pääosin pelaajan toimintaan ja huonoon pelisuoritukseen pelitilanteessa, mikä yksinään ei todista, että ottelutapahtumasta olisi etua vastaan sovittu. Todisteita manipuloinnista ei tutkinnassa ole löydetty.

Muiden SUEK:n selvityksessä mainittujen epäilynalaisten otteluiden (4.7. VPS-TPS ja 2.6. IFK Mariehamn-Inter) osalta poliisi ei tekemänsä esiselvityksen jälkeen käynnistänyt esitutkintaa, koska asiassa ei poliisin mukaan tullut esiin seikkoja, joiden perusteella olisi syytä epäillä rikosta.

Edellä mainittujen viranomaisratkaisujen perusteella Palloliitto katsoo, ettei erilliseen kurinpitoprosessiin ole perusteita.

Lue myös:
Palloliitto tekee tutkintapyynnön HJK-Inter -ottelun tapahtumista >>