HIFK:lle kaksi sopimusta

• Jalkapallosarjat

HIFK:n riveissä viime kaudella kaksi ottelua pelannut Daniel Kollar siirtyy HIFK:hon kaksivuotisella sopimuksella. HIFK on tehnyt myös yksivuotisen jatkosopimuksen Pauli Kuusijärven kanssa.

23-vuotias Kollar on allekirjoittanut HIFK:n kanssa kaksivuotisen sopimuksen, joka pitää hänet tähtirinnoissa kauden 2019 loppuun asti.

Kollar pelasi viime kaudella yhteensä 15 ottelua Gnistanissa Ykkösessä. HIFK:ssa 182-senttinen maalivahti pelasi viimeiset kaksi karsintaottelua, kun Tomi Maanoja sekä Carljohan Eriksson olivat loukkaantuneena.

– Tosi hyvät fiilikset! HIFK on perinteikäs seura ja on nastaa päästä takaisin hommiin! Saadaan varmasti kasattua kilpailukykyinen jengi taistelemaan noususta takaisin liigaan. Treenasin viimekin vuonna läpi kauden HIFK:n kanssa joten pelaajat ja taustat on tuttuja jo pidemmältä ajalta. Tosiaankin, karsintamatsit tuli minun osalta vähän yllättäen, kun hyppäsin lomalta messiin. Tippuminen ja pettymys olivat tietenkin päällimmäiset fiilikset niistä peleistä. Siitäkin huolimatta oli hieno kokemus, kaksi kovaa peliä hienoilla tunnelmilla. Tyytyväinen siihen, että sipuli kesti ja klaarasin omat hommat hyvin. Nyt vaan innolla paiskimaan hommia ja valmistautumaan kauteen, Kollar kommentoi HIFK:n sivuilla.

Tuore päävalmentaja Teemu Kankkunen on tyytyväinen Kollarin sopimukseen.

– Hienoa, että saatiin hyvä maalivahti signattua. Osoitti tärkeissä peleissä loppukaudesta, ettei puntti tutise. Herätti luottamusta, ja siitä on hyvä lähteä. Daniel on meidän maalivahtivalmennukselle tuttu kaveri ja se totta kai auttaa.

Pitkään HIFK:ssa maalivahtivalmentajana toiminut Petri Pyhältö kommentoi myös Kollarin jatkoa.

– Daniel on ikäisekseen kokenut veskari. Pelannut liigaa ja Ykköstä useamman vuoden ja tähän on hyvä lähteä rakentamaan puolustusta päälle. Dani näytti kahdessa viimeisessä pelissään, että on ehdottomasti liigatason veskari.

Kuusijärvi, 31, on vuodesta 2014 pelannut yhteensä 89 ottelua tähtipaidassa ja on ollut tärkeä osa HIFK:n puolustuslinjasta. Kuusijärvi loukkaantui kotiottelussa KuPS:ia vastaan heinäkuussa 2017. Kuusijärven loukkaantumisessa saama vamma vaati leikkaushoitoa ja noin kuuden kuukauden kuntoutusjakson. Loukkaantumisesta johtuen esiintymisiä HIFK:n edustusjoukkueessa kaudella 2017 kertyi Kuusijärvelle vain 6 kappaletta. Aikaisempina kausina Kuusijärvi on useimmiten pelannut keskuspuolustajana, mutta viime kaudella hänet nähtiin myös laitapuolustajan tontilla.

- Aina on hyvä fiilis, kun saa allekirjoittaa sopimuksen HIFK:n kanssa jatkosta ja sama pätee tähänkin kertaan, Kuusijärvi toteaa.

- Näkemykset uuden päävalmentajan ja seuran kanssa olivat niin hyvin linjassa, ettei tarvinnut taaskaan miettiä kahdesti. Minulla on halu viedä joukkueemme takaisin sinne,

minne se kuuluukin.

– HIFK merkitsee henkilökohtaisella tasolla hirveän paljon. Tänä päivänä aika on tietynlainen ylellisyys; tämän yhteisön kanssa ja sen eteen käytetty aika on aina tuntunut täysin oikein käytetyltä. Kaikki me haluamme käyttää aikamme läheisten ja ystävien kanssa. HIFK merkitsee myös tinkimättömyyttä, nöyryyttä ja suoraselkäisyyttä, Kuusijärvi pohtii.

- Faneille haluan sanoa kiitos viime vuoden tsempeistä. Kannustus on auttanut vaikeina päivinä. Oma kuntoutuminen on vielä työn alla, mutta kauden alussa pitäisi kaiken olla kunnossa ja miehen terve.

Urallaan yhteensä 85 ottelua Veikkausliigassa pelannut Kuusijärvi aloittaa nyt viidennen peräkkäisen kautensa HIFK:ssa. Kuusijärvi sai jalkapallo-oppinsa FC Hongan juniorikoulussa ja hän edusti HIFK:ta jo B-junioreissa vuonna 2002. Juniorivuosien jälkeen hän siirtyi pelaamaan viiden kauden ajaksi FC Espooseen, jossa tilille kertyi ensimmäiset ottelut Ykkösessä ja Kakkosessa. Kuusijärvi on pelannut aikaisemmin Veikkausliigaa myös Hongan ja Hakan paidassa.

– On hienoa nähdä, että runkopelaajat haluavat edustaa jatkossakin HIFK:ta. Tämä antaa meille hyvät lähtökohdat ensi kauteen, kommentoi HIFK Fotboll AB:n vt. toimitusjohtaja Tero Korhonen.

– Hienoa, että saatiin alakerran päällikkö ja johtaja Kuusijärvi signattua hyvissä ajoin. Hän antaa aina kaikkensa kentällä ja pitää huolen siitä, että koko joukkue tekee samoin. Pauli on erittäin tärkeä palanen joukkueessamme, kommentoi Kankkunen.

• HIFK