HIFK ja Inter havittelevat tärkeitä pisteitä

• Jalkapallosarjat

HIFK kohtaa neljännessä Suomen Cupin karsintalohkon ottelussaan FC Interin Talin jalkapallohallissa lauantaina klo 13.

Lähtökohdat otteluun ovat HIFK:n osalta varsin selkeät. Kolmen tappion jälkeen tähtirinnat ovat käytännössä pakkovoiton edessä FC Interiä vastaan, sillä ero lohkon neljänteen sijaan, eli viimeiseen jatkopaikkaan, on tällä hetkellä neljä pistettä. HIFK pelasi edellisen kerran kaksi viikkoa sitten Talissa FC Honkaa vastaan, jolloin espoolaiset olivat parempia lukemin 1-2. Kevin Larsson onnistui kyseisessä ottelussa ensimmäistä kertaa maalinteossa HIFK:n edustusjoukkueessa. Inter-ottelun jälkeen HIFK:lla on vielä ohjelmassa vierasottelu IFK Mariehamnia vastaan ensi viikon sunnuntaina.

Lauantainen vierasjoukkue FC Inter on voittanut tämän vuoden cupissa kaksi ottelua ja hävinnyt yhden. Turkulaiset ovat onnistuneet kaatamaan IFK Mariehamnin ja HJK:n, mutta kärsivät tappion edellisellä kierroksella FC Lahtea vastaan. Interin maalintekijöinä ovat muun muassa kunnostautuneet suomalaiselle jalkapalloyleisölle tutut nimet Timo Furuholm sekä Filip Valencic.

IFK:n päävalmentaja Tor Thodesen näkee lauantain ottelun hyvänä tasomittarina siitä, missä joukkueen kanssa tällä hetkellä mennään.

– Harjoittelumme oli kovaa etenkin Honka-ottelun jälkeisellä viikolla, ja nyt olemme tällä viikolla hieman keventäneet harjoittelun intensiteettiä valmistautuessamme lauantain peliin. Muutamilla pelaajilla on ollut pieniä loukkaantumisia, mutta odotan saavani hyvän ja terveen joukkueen kentälle lauantaina. Olen seurannut FC Interin otteita tänä talvena, ja he ovat joukkueena tehneet minuun suurimman vaikutuksen niistä lohkomme joukkueista, jotka olen nähnyt pelaavan. Saamme jälleen mahdollisuuden mitata tasoamme erittäin hyvää joukkuetta vastaan, ja näen tämän meidän kannalta erittäin positiivisena asiana, Thodesen linjaa HIFK:n sivuilla.

FC Interin päävalmentaja José Riveiro odottaa kaikkea muuta kuin helppoa ottelua.

- Tuloksia ei voi vielä tässä vaiheessa kautta tuijottaa liikaa. Heillä on vaihtunut paljon pelaajia viime kaudesta, joten tulokset eivät välttämättä ole heti toivottuja. Meidän valmistautumisemme kannalta heidän aiemmilla tuloksilla ei myöskään ole merkitystä. Tappioiden jälkeen uskon lisäksi heidän olevan vaarallisempi joukkue nyt kuin muutama viikko sitten, Riveiro kertoo Interin sivuilla.

FC Interin oma alku Suomen Cupissa sai tulosten valossa kolauksen viime lauantaina, kun FC Lahti vei pisteet mukanaan Kupittaalta 1-2 -lukemin. Tappiosta huolimatta Riveiro näki ottelun sekä opettavaisena, että onnistumisia tuoneena tapahtumana.

- Pelasimme melko hyvän pelin ja minusta hallitsimme peliä suunnitelmamme mukaisesti, mutta jalkapallo on maalintekopeli ja tällaista voi tapahtua. Muutamissa yksityiskohdissa olimme väärässä ja Lahti ei antanut näitä virheitä anteeksi meille. Esimerkiksi IFK Mariehamnia vastaan saimme paremman tuloksen, mutta suorituksemme oli Lahti-pelissä parempi. Identiteettimme rakentamisen kannalta Lahti-peli oli kuitenkin askel eteenpäin ja meidän täytyy oppia tappioon johtaneista asioista, päävalmentaja toteaa.

FC Interillä on jälleen huomenna mahdollisuus voitolla varmistaa jatkopaikka Suomen Cupissa. Espanjalaisvalmentajan mukaan pelin sisällä joukkueella on kuitenkin myös muita tavoitteita voiton lisäksi.

- Jatkopaikka on tietenkin tavoitteena huomisessa ottelussa, mutta haluamme myös jatkuvuutta viikon takaisen ottelun hyville asioille. Helppoa se ei kuitenkaan ole, koska pelkästään halliolosuhteissa pelaaminen tekee otteluista erilaisia ja minusta myös tasoittaa eroja joukkueiden välillä. Pienet yksityiskohdat, kuten transitiot, erikoistilanteet ja oman maalin lähellä puolustamisen taso määrittävät voittajan, Riveiro arvelee.

Joukkueen poissaolotilanne on elänyt viikon mittaan jonkin verran. Ennen perjantain viimeistelyharjoituksia tilanne näyttää kuitenkin melko hyvältä ja reilun kuukauden poissa ollut Mika Ojala tekee José Riveiron mukaan paluun kokoonpanoon jo huomenna.

- Joona Järvistö ja Mika Ojala ovat jälleen kokoonpanolistalla huomisessa ottelussa. Timo Furuholm on lähellä paluuta, mutta huomisessa ottelussa uutena pelaajana poissa on Hanson Boakai. Lisäksi Albion Ademi ja Elias Mastokangas ovat poissa pidempään, Riveiro luettelee.

• FC Inter
  • HIFK