Helsinki Football Academy tukee pelaajan kokonaisvaltaista kehitystä

Helsinki Football Academy, HFA, on jalkapallon valmennusohjelma motivoituneille ja lahjakkaille tyttöpelaajille. HFA:ssa pelaajille on luotu kokonaisvaltainen kehittymisympäristö, missä opiskelut on mahdollista yhdistää tasapainoiseen arkeen urheilijan kasvua tukien.

Joukkueen päävalmentaja Pekko Söderström kertoo, että tavoitteena on luoda ikäluokan parhaille mahdollisuus harjoitella parhaiden kanssa, ja samalla päätoimiset valmentajat sekä muut nuoren kehitystä tukevat ammattilaiset ovat pelaajien tukena arkiympäristössä.

- HFA tarjoaa urheilijan arkea tukevan päivä- ja viikkorytmin koulunkäynnin ja harjoittelun yhdistämiseksi. Nuorten arkea tukevat asiantuntijapalvelut ovat jatkuvasti saatavilla, mikä luo suomalaisittain pelaajalle poikkeukselliset mahdollisuudet tavoitella kansainvälistä peliuraa.

HFA-ohjelma toteutetaan yhteistyössä Suomen Palloliiton, Suomen Olympiakomitean, Pääkaupunkiseudun urheiluakatemian (Urhea) ja Mäkelänrinteen urheilulukion kanssa.

- Suomi-urheilun yhteisillä voimavaroilla pelaajilla on käytössään poikkeuksellisten resurssien toimintaympäristö, missä nuorelle luodaan rauha kehittyä urheilijaksi pitkäjänteisellä työllä, Söderström kertoo.

Tällä hetkellä kaikki ohjelmaan valitut ovat Mäkelänrinteen urheilulukion opiskelijoita. Jatkossa ohjelmassa voivat olla mukana opiskelijat myös muista Pääkaupunkiseudun urheiluakatemiaverkoston kouluista. Lukio-opinnot voi suorittaa ruotsiksi Brändö Gymnasiumissa ja myös ammattitutkinto on mahdollinen. Mäkelänrinteen lukiossa suoritetaan HFA:n suomenkieliset lukio-opinnot.

Kansainvälistä yhteistyötä

Opiskelijoiden valinta HFA-ohjelmaan tapahtuu keväisin yhteishaun yhteydessä. Tänä vuonna toiminnassa on mukana -00, -01- ja 02-syntyneitä pelaajia. Joukkueen koko on seitsemäntoista (15+2) pelaajaa.

HFA pelaa ensi kaudella pääkaupunkiseudulla poikien C15 aluesarjassa. Söderström kertoo, että oikea taso on löydetty harjoitusotteluiden kautta.

- Arjessa joukkueen lajiharjoitukset ovat Talin ja Käpylän jalkapallohallissa, missä käytössä on aina koko halli. Mäkelänrinteen uintikeskuksen ja urheilulukion oheisharjoittelutilat, kuntosali, juoksusuora, liikuntasalit ja uima-altaat ovat joukkueen hyödynnettävissä.

Harjoittelu HFA:ssa on sijoitettu aamupäivään sekä heti koulupäivän päätteeksi. Urheilijoille tehdään yksilöidyt opintosuunnitelmat, ja heidän tukenaan ovat oppilaitosten HFA-ohjelmaan nimetyt opinto-ohjaajat.

- Myös kansainvälinen toiminta on keskeistä ja käynnissä. Joulukuussa HFA vierailee Tukholmassa Ruotsin liiton valmennuskeskuksessa Hammarbyn vieraana. Mäkelänrinteen lukio tekee tiivistä yhteistyötä saksalaisen Potsdam Sportschulen kanssa.

Resurssien keskittymä

Söderströmin tukena HFA:n valmennustiimissä ovat maalivahtivalmentaja Tommy Nordenswan ja valmentaja Maria Virolainen, fyysisenä valmentajana toimii Ari Haapalainen. Myös maajoukkuevalmentajat Marko Saloranta TU16-17 ja Marianne Miettinen TU18-19 ovat säännöllisesti mukana toiminnassa.

Joukkueen tukipalveluista vastaavat urheilufysioterapeutti Diari Sharifi, psyykkinen valmentaja Tatja Holm ja ravintovalmentaja Laura Manner.

- Resurssien keskittyminen tukee myös ammattilaisten osaamisen kehittymistä, kun tietoa jaetaan ja hyödynnetään urheilijoiden eduksi valmennuksen ja muiden tukitoimien kesken. Myös seurayhteistyötä KäPan poikapuolen kanssa on toteutettu jo hyvässä yhteistyössä, Söderström sanoo.

Opiskelijat ovat myös lääkäripalveluiden ja ennaltaehkäisevän terveydenhuollon piirissä. Yhteistyö Polarin ja Kilpa- ja huippu-urheilukeskuksen (KIHU) kanssa tuottaa jatkuvasti hyödyllistä dataa valmennuksen työn tueksi.

- Videovalmennus on osa pelaajien arkea, kuten myös säännöllinen fyysinen testaus. Myös pelaajien henkilökohtaista urasuunnittelua tuetaan opinto-ohjaajan tuella, Söderström kertoo.

Yhden valmennuksen periaate

Palloliiton tyttöjen huippujalkapallopäällikkö Miettinen kertoo, että HFA:n toimintaa vastaavia malleja on käytössä monissa Euroopan maissa.

- Suomeen sopivaa mallia tutkittaessa on käyty tutustumassa muun muassa Ranskan, Hollannin, Belgian ja Itävallan akatemioihin.

Miettisen mukaan Suomeen on suunnitteilla lähivuosina vastaavaa toimintaa ainakin Tampereen seudun urheiluakatemian ja Palloliiton Pohjoisen valmennuskeskuksen yhteyteen. Tavoitteena on luoda vahvoja alueellisia pelaajan laadukkaan arjen tukikeskuksia.

- Toimintaan mukaan valitut pelaajat ovat pääosin pienistä seuroista, joilla ei ole esimerkiksi omaa Naisten Liiga -joukkuetta ja pelaajan ura on vaiheessa, jossa uutta suuntaa ja haasteita on kehittymisen varmistamiseksi löydettävä, Söderström kertoo.

Käytännössä pelaajien edustusoikeus siirretään määräaikaisella pelaajasiirrolla kotiseurasta Urheaan - Mäkelänrinteeseen ja HFA:n joukkueeseen. Pelaajan edustusoikeus palautuu kotiseuraan kauden päätyttyä.

- Tämä on ehdottomasti tukitoimi myös seuroille, joilla ei ole resursseja järjestää laajasti lahjakkaimpien pelaajien kehittymistä tukevaa toimintaa. Haluamme tukea seurojen mahdollisuuksiaan kasvattaa pelaajia kansainvälisille kentille asti, Söderström sanoo.

Söderströmin mukaan HFA:n toimintaa pitää jatkuvasti tarkastella ja arvioida kriittisestikin.

- Urhea-verkoston avulla meidän velvollisuutemme on tarjota pelaajille laadukas kokonaisuus, missä urheilijan kokonaisvaltainen hyvinvointi on asiantuntijoiden avulla huomioitu joka päivä.

- Yhden valmennuksen periaate on johtava ajatuksemme. Pelaajan arki on keskitetty yhteen valmennusohjelmaan.

Helsinki Football Academy - HFA Märsky 2018
    (Nimen perässä pelaajan aiemmat seurat)

Alisa Hokkanen  PK-35, PU-62
    Eevi Sutela  PK-35, PU-62