Helmarit päätti kv-turnauksen tasapeliin Portugalia vastaan

• Maajoukkueet

Naisten maajoukkue päätti Kiinan neljän maan turnauksen 0-0-tasapeliin Portugalia vastaan.

Suomi sai otteluun hyvän alun ja loi maalipaikkoja. Muun muassa Linda Sällström pääsi nokikkain maalivahdin kanssa, mutta viimeistely ei onnistunut. Suomi pelasi kokonaisuudessaan vahvan ensimmäisen puoliajan ja hallitsi pelitapahtumia.

Toisella 45-minuuttisella Suomen otteista paistoi väsymys ja toisaalta Portugali onnistui nostamaan tasoaan. Äärimmäisen vaarallisille paikoille vastustaja ei kuitenkaan päässyt, eikä A-maajoukkuedebytantti Paula Myllyoja joutunut venymään paraatitorjuntoihin. Suomellakin oli omat paikkansa, mutta Portugali selvitti tilanteet.

- Puolustimme omaa aluettamme todella hyvin ja voitimme kakkospalloja. Kokonaisuutena me olisimme mielestäni tänään ansainneet voiton. Olimme parempi joukkue, erityisesti ensimmäisellä puoliajalla. On hienoa, ettemme päästäneet maalia ja pelasimme jälleen hyvin joukkueena ja suurella sydämellä, päävalmentaja Anna Signeul kehui.

Suomi voitti avauspelissä Thaimaan, joka on selvittänyt tiensä ensi kesän MM-kisoihin, 3-1. Kiina oli parempi 86. minuutilla tuomitun rangaistuspotkumaalin ansiosta 2-1-lukemin. Kaikki 23 turnauksessa mukana ollutta suomalaispelaajaa saivat vastuuta ja heistä Myllyoja, Anna Tamminen ja Saara Lappalainen tekivät A-maajoukkuedebyyttinsä.

- Olen viikkoon todella tyytyväinen, olemme entistä vahvempi joukkue tämän jälkeen. Tämä on hyvä aloitus uudelle projektillemme, meidän täytyy ennen kaikkea tehdä kovasti töitä. Debytanttimme pitivät ottelun jälkeen oikein hienot puheetkin, luotsi totesi.

Portugali-Suomi 0-0

Suomen kokoonpano: