Haka solmi kolmen avainpelaajan kanssa jatkosopimukset

• Jalkapallosarjat

FC Haka on tehnyt jatkosopimukset kolmen avainpelaajansa kanssa. Puolustaja Niklas Fribergin, 23, sopimus on kaksivuotinen ja hyökkääjä Salomo Ojalan, 22, sekä keskikenttäpelaaja Anton Popovitchin, 23, yksivuotiset.

Kaikki kolme pelaajaa on tällä kaudella nimetty Ykkösessä Kuukauden pelaajiksi. Popovitch sai kunnian toukokuussa, Ojala heinäkuussa ja Friberg elokuussa.

Popovitch on Hakan omia kasvatteja.

– Kauden alussa puhuimme, että Antonilla on nyt paikka ottaa johtavaa roolia. Sen hän on myös tehnyt ja pelannut hyvällä tasolla koko kauden. Anton on ehdottomasti yksi kauden suurista onnistujista, FC Hakan päävalmentaja Teemu Tainio toteaa Hakan sivuilla.

Ojalalla on puolestaan menossa Hakassa toinen kausi. Hän johtaa Ykkösen maalipörssiä 19 osumallaan.

– Maalimäärähän on tälle kaudelle huikea. Salomo on kehittynyt target-pelaajana ja itseluottamus on korkealla. Häntä vastaan on vaikea puolustaa, sillä hän pystyy tekemään ratkaisuja oikealla ja vasemmalla jalalla sekä päällä, Tainio huomauttaa.

Friberg siirtyi Hakaan täksi kaudeksi Turun Palloseurasta.

– Niklas on yksi esimerkki tämän kauden onnistuneista hankinnoistamme. Hän on ollut juuri niin hyvä kuin osasimme odottaa. Sarjan parhaita pelaajia omalla pelipaikallaan, Tainio muistuttaa.

Popovitch on Hakan nykyjoukkueen pelaajista ainoa, joka oli mukana koskilaisten edellisellä Veikkausliigan kaudella 2012.

– Oli silloin 16-vuotias ja pääsin viisi kertaa vaihtopenkille. Silloin ei vielä arvannut, että Veikkausliiga-debyyttiä joutuu näin kauan odottamaan. Nyt se on edessä ja onhan se hienoa. Päästä edustamaan Veikkausliigassa sitä itselle tärkeintä seuraa, Popovitch tuumaa.

– Olen saanut ”Temeltä” (päävalmentaja Tainio) luottoa tällä kaudella ja on hienoa, että sitä on tiedossa myös jatkossa, Popovitch tuumaa.

Fribergillä kokemusta maamme korkeimmasta sarjatasosta on, sillä pelasi kaudella 2014 11 ja kaudella 2018 22 Veikkausliigan ottelua TPS:n paidassa.

– Todella loistavat fiilikset ja olen valmis sitoutumaan Hakan pidemmäksi aikaa, Friberg sanoo.

Haka kohtaa seuraavaksi juuri TPS:n. Peli pelataan Tehtaan kentällä tänä torstaina alkaen kello 18.30.

– Se on peli, jota en missään tapauksessa halua hävitä, Friberg alleviivaa.

Ojala aloitti aikoinaan jalkapallon pelaamisen TPV:ssa ja siirtyi 12-vuotiaana TKT:hen. Sieltä hän siirtyi Ilves-Kissojen ja TPV:n kautta Hakaan kaudeksi 2018.

Vuosi sitten maaleja syntyi neljä ja nyt niitä on siis koossa jo 19.

– En ole mitään maalitavoitetta asettanut loppukaudeksi. Nyt vain nautitaan pelaamisesta, kun suurimmat paineet ovat poissa, Ojala puntaroi.

Vähitellen katse kuitenkin kääntyy jo Veikkausliigaan.

– Hienoa päästä pelaamaan niitä pelejä. Niissä onnistuminen on seuraava tavoite, Ojala paaluttaa.

FC Haka rakentaa jo joukkuettaan ensi kautta silmällä pitäen. Ykkösen kausi on toki vielä kesken, mutta nousu Veikkausliigaan on jo varma.

Toimitusjohtaja Olli Huttunen on tyytyväinen siihen työhön, mitä joukkue ja sen taustat ovat tehneet.

– Päätimme jo jokin aika sitten, että emme lähde hakemaan nousua minkään riskibudjetin kautta, vaikka ainoa tavoitteemme tälle kaudelle oli nousu. Me luotimme kahteen osaamistekijään eli omaan kykyymme löytää meille sopivia pelaajia ja valmennukseen.

Huttunen on luottavainen tulevaisuuden suhteen.

– Koska lähdemme yhä samasta filosofiasta eli siitä, että Hakaan tulevat pelaajat kehittyvät pelaajina, on tärkeää, että saamme pidettyä ne pelaajat, jotka ovat kehittyneet huippuvalmennuksessamme jatkuvasti ja tulevat kehittymään edelleen, kun Haka on takaisin Veikkausliigassa.

– Tämän kauden onnistujamme ovat luonnollisesti kiinnostaneet myös muita joukkueita. Olemme todella iloisia, että avainpelaajamme haluavat jatkaa Hakassa – tämä kausi toi Veikkausliigapaikan ja nyt pelaajat haluavat todistaa olevansa Veikkausliigatason pelaajia ja nimenomaan Hakassa.

Yhtenä osoituksena pitkäjänteisestä työstä olivat keskiviikkona julkaistut Anton Popovitchin, Salomo Ojalan ja Niklas Fribergin jatkosopimukset.

– Olemme todella tyytyväisiä, että Popovitch ja Salomo Ojala ovat solmineet jatkosopimukset Hakaan. Lisäksi Fribergin kanssa solmittiin uusi pidempi, entisen korvannut sopimus.

– Seuraavaksi käymme läpi optioiden alaiset pelaajamme ja tietysti katsomme myös vahvistuksia markkinoilta. Vaikka uskomme edelleen omiin periaatteisiimme, vahvaan skouttaukseen ja valmennukseen, tiedämme, että joukkuetta on vahvistettava.

Myös puheenjohtaja Marko Laaksonen on tyytyväinen siihen työhön, mitä joukkue ja sen taustat ovat tehneet. Hän näkee vahvan yhteyden seuran ulkopuolella syttyneen innostuksen ja määrätietoisen kehitystyön välillä.

– Kausikorttikampanjamme on lähtenyt ennätyksellisen hyvin käyntiin. Huomaa, että Haka kiinnostaa. Omalla tavallaan jo tämän kauden yleisömäärämme ja se halu, millä kannattajamme haluavat varmistaa paikkansa katsomossa ensikin kaudeksi, todistaa, että aikoinaan Antti Muurisen lausumat sanat ovat yhä pätevät: ”Hakassa on jotain suurta”. Olemme tästä asiasta ylpeitä.

• FC Haka