Göran Wallén on poissa

Suomalaisen jalkapallon Hall of Famen jäsen, pitkäaikainen ja ansioitunut urheilutoimittaja Göran Wallén on kuollut pitkäaikaisen sairastamisen jälkeen maanantaina 17.12.

Vuonna 2018 Hall of Fameen nimetty Wallén oli monessa mukana viidelle vuosikymmenelle venyneen työuransa aikana. Wallén työskenteli Hufvudstadsbladetissa 43 vuotta, joista puolet urheilutoimituksen päällikkönä. Intoa riitti myös järjestötyöhön. Wallén oli Suomen Urheilutoimittajain liiton puheenjohtaja 1982–1990 ja Euroopan urheilutoimittajien liiton (UEPS) hallituksen jäsen 1990–1998.

Wallén erikoistui jo aloittelevana toimittajana jalkapalloon. Wallénin kirjoitustyyliä leimasi humanistinen ja filosofinen ote, joka erotti hänet lakonisemmin kirjoittaneista toimittajakollegoista. Vuonna 2007 Wallén ja Yrjö Lautela toimittivat suomalaisen jalkapallohistorian yleisesityksen, Rakas Jalkapallo.

Wallén vaikutti suomalaisessa jalkapallossa myös seuratoimijana. Jalkapallomies oli helsinkiläisen Kiffenin puheenjohtaja 13 vuotta. Puheenjohtajakautensa jälkeen hänet nimettiin seuran kunniapuheenjohtajaksi. Luontevaa olikin, että kun seura päätti juhlistaa 100-vuotista historiaansa juhlakirjalla, Wallén valittiin yhdeksi kirjan toimittajista.

Wallénille myönnettiin vuonna 2001 Suomen liikuntakulttuurin ja urheilun ansioristi ja vuonna 2009 Pro Urheilu-mitali. Hän on ensimmäinen vain kirjallisista ansioistaan suomalaisen jalkapallon Hall of Fameen kutsuttu Ikoni.

Suomalainen jalkapalloperhe jää kaipaamaan suurta jalkapallopersoonaa ja ottaa osaa Göran Wallénin läheisten suruun.

• Palloliitto
    • respect