Giorgi Ositashvili jatkaa TPV:ssä

• Jalkapallosarjat

Viime kaudella mestarillisia ja varmoja otteita vasempana puolustajana esittänyt Giorgi Ositashvili (33) on uusinut sopimuksensa TPV:n kanssa.

Viisi kautta Ykkösessä ja yhden kauden liigassa pelannut Ositashvili tuo nuoreen ja Ykkösessä kokemattomaan joukkueeseen kokemusta ja rauhallisuutta.

- Olen iloinen ja onnellinen voidessani jatkaa tässä joukkueessa. Teen kaikkeni joukkueen eteen, jotta menestymme myös Ykkösessä, vaikka nousijajoukkue olemmekin. Valtaosaltaan joukkue pysyy samana, joten sekin antaa hyvän pohjan oletuksille hyvästä kaudesta, Ositashvili sanoo TPV:n sivuilla.

Giorgi Ositashvilin on joukkueen kokenein pelaaja ottelu- ja Ykkösen kausien määrässä, mutta intohimoa voittamiseen vielä riittää vaikka muille jakaa. Tämän tietää hyvin myös päävalmentaja Anssi Ylinen.

- Giolla on mahtava voitontahto, joka ilmenee myös harjoituksissa. Viikon fyysisesti kovimmissa harjoituksissa pelaamme pienpelejä ja lähes jokaisen oman ottelunsa jälkeen Gio tulee kysymään sarjatilannetta. Hän on erinomainen nouseva puolustaja ja pidetty henkilö joukkueen sisällä, Ylinen sanoo.

Ositashvili pelasi kaudella 2006–2007 Georgian pääsarjassa Umaghlesi 18 ottelua. Hän on pelannut lisäksi maan toisella sarjatasolla 44 ja kolmannella sarjatasolla 29 ottelua. Ositashvili siirtyi georgialaisesta Kakkosessa pelanneeseen FC Kuusankoskeen kaudeksi 2008 ja pelasi kauden aikana 23 ottelua.

Vuosina 2009–2014 Ositashvili pelasi 133 Ykkösen ottelua KooTeePeessä ja sen seuraajassa KTP:ssä. Ensiesiintymisensä Suomen pääsarjassa Veikkausliigassa hän teki 12. huhtikuuta 2015. KTP:n Veikkausliiga-kausi 2015 päättyi sarjasta putoamiseen. Kauden 2016 päätteeksi KTP putosi Kakkoseen. Matka jatkui Kakkosessa pelanneeseen lappeenrantalaiseen Kultsuun kaudeksi 2017.

Viime kaudella Ositashvili pelasi TPV:ssä 20 Kakkosen ottelua ja molemmat nousukarsinnat. Hän teki kaudella kaksi maalia. Mies on pelannut Suomessa yli 300 ottelua. TPV:n puolustaja ilahdutti yleisöä, joukkuekavereita ja valmennusjohtoa varmalla pelillään, hyvällä pelinluvullaan, pallollisella pelillään ja totta kai varmuudella oman tonttinsa hoitamisessa. 186-senttinen vahva puolustaja ei kaihda menemistä tilanteisiin.

Noususta Ykköseen on kaksi kuukautta, mutta Ositashvili muistelee edelleen lämmöllä koko kautta ja nousun tuomia onnellisuuden tunteita.

- Viime kaudella harjoituksissa ja otteluissa jokaisella pelaajalla oli hyvä asenne, uskoimme itseemme ja ilmapiiri joukkueessa oli loistava. Ajattelin kauden aikana, että menemme pitkälle ja nyt minulla on samanlainen tunne ensi kaudesta, Ositashvili sanoo.

Valtaosa TPV:n pelaajista on nuoria ja vain muutamalla on Ositashvilin ohella kokemusta Ykkösestä. Näin ollen kokeneen georgialaisen merkitys henkisellä ja fyysisellä puolella sekä pelitaidoissa korostuu. Hän toivoo pystyvänsä olemaan jokaisessa harjoituksessa esimerkki kovasta harjoittelusta ja pystyvänsä tuomaan pitkän kokemuksensa joukkueen hyödyksi.

Ositashvili ei aio ottaa opettajan roolia nuorempiin nähden, mutta sen sijaan hän haluaa tuoda heidän hyväkseen kokemuksensa.

- Tiedän, kuinka Ykkösessä pitää sekä pitäisi pelata. Toivon voivani kertoa nuoremmille, miten pelaamista voidaan parantaa, Ositashvili sanoo.

• TPV