Futsalmaajoukkue Eerikkilässä - "Paras leiri ikinä"

• Futsal

Suomen miesten futsalmaajoukkue leireilee paraikaa Eerikkilässä valmistautuen joulukuun alussa pelattavaan Nordic Cupiin. Tänä vuonna turnaus pelataan Norjan Trondheimissä 5.12.-9.12. Suomi on hallitseva kaksinkertainen Pohjoismaiden mestari.

Suomen kapteeni Panu Autio antoi puhelinhaastattelun, jossa hän kertoi omista ja joukkueen tunnelmista.

Loistavat fiilikset nyt! Meillä on iso nippu mukana leirillä ja on uusia naamoja. On hienoa, että on alkanut syntymään maajoukkueputki, kun U19 joukkueesta on mukana uuden sukupolven pelaajia. Meillä on tosi hyvä ikärakenne joukkueessa. Meillä on 18-36 välillä pelaajia, eli on kaikenikäistä pelaajaa joukkueessa ja maailman joukkueisiin verrattuna meidän keski-ikä on nuorempi. On jo tosi paljon nuoria, joilla on tulevaisuus edessä.

Myös Eerikkilän uusi parketti on fantastinen ja Palloliitto on satsannut siihen. Pallo liikkuu kivasti ja muut rajat eivät häiritse ja alusta joustaa ja on kiva tehdä hommia futsalalustalla.

Meidän pelimme on kehittynyt ja tekeminen on kehittynyt ammattimaisempaan suuntaan ja hienoa myös että olosuhteet kehittyvät. Ei ole ihan sama millä alustalla pelaa, vertaisin sitä esimerkiksi jalkapallossa nurmen ja tekonurmen väliseen eroon, parketti vs. matto.

Meidän tasomme on noussut tosi paljon. Futsaltekeminen on paljon korkeammalla tasolla kuin muutama vuosi sitten. Liigan seurojen tekeminen on paljon laadukkaampaa.  Tällä leirillä on huomannut, että uusien pelaajien futsalvalmius on korkeammalla tasolla. Kun olemme pelanneet tällä leirillä, niin tunne on että tämä on paras leiri ikinä.

Jokaisella leirillä tulee uusia juttuja ja uusia nyansseja, että joka kerta oppii jotain uutta. Olemme käyneet perusjuttuja läpi: erikoistilanteet, suunnanmuutokset, pallonhallinta, perusrotaatiot, eli meidän omat työkalumme joilla pystymme vastustajan yllättämään. Olemme tehneet todella hyvin duunia. Hommat jatkuvat edelleen. On kiva huomata, että voimme joka kerta alkaa rakentaa vanhan päälle. Tekeminen on laadukasta, kun perusjutut ovat kunnossa. Teknistaktinen ymmärrys pelistä ja futsaltekniikoista ja futsalin perusperiaatteista on kondiksessa. Se on myös hauskaa, että pelikirjamme tuntuu monipuolistuvan.

Kun tekee hyvin työtä ja saa tulosta kentällä, niin se tuo itseluottamusta. Olemme hyvin tietoisia siitä, että tekemämme työ on ollut oikeanlaista ja kehitys on ollut konkreettista ja näkyvää. Viime aikoina pelirohkeus ja itseluottamus on vain lisääntynyt. Useampi pelaaja pystyy pelaamaan huipputasolla. Pystyy haastamaan ja pitämään palloa. 1vs1-tilanteissa uskallamme haastaa, vaikka emme yrittäisikään ohitse.

Me haemme peliimme hyvät energiatasot ja yliotetta vastustajasta kun prässäämme aggressiivisesti ja puolustamme hyvin ja säntillisesti. Näillä saamme pelinhallinnan itsellemme.  Tosi hyvä ja organisoitu ja jäsennelty puolustaminen ja prässipelaaminen ja pallonhallintavaiheessa selkeät periaatteet ja rotaatiot jotka on iskostunut pelaajille. Me ollaan hyvin yhtenäinen ja hyvin prässäävä joukkue, jolla on selkeät mallit pallonhallintaan ja kyky toteuttaa niitä joukkueen laajalla rintamalla.

Nordic Cup

Pokaalin puolustaminen on aina vaikeampaa kuin sen voittaminen. Jokainen vastustaja haluaa voittaa meidät, kun olemme kaksi kertaa pokaalin voittaneet. Meille tämä on hyvä haaste mentaalipuolen kannalta, miten puolustaa mestaruutta ja miten pelata ennakkosuosikin asemassa.

Ruotsilla ja Norjalla on valmentaja ulkomailta ja sitä kautta peli on mennyt eteenpäin ja monipuolistunut. Esimerkiksi Ruotsi voitti juuri Unkarin viime viikonloppuna ja kohtaamme heidät ensimmäisenä. Olemmekin jo Ruotsin pelaamista käyneet läpi.

Tämä on tämän vuoden tärkein turnaus ja ainoa turnaus, jossa on pokaali jaossa. Saadaan hieno tapahtuma. Nordic Cup on kehittynyt joka vuosi.

• Futsalmaajoukkue