Futsalin pelaajakehitystapahtuma Itä-Suomessa

• Futsal
  • Alueuutiset

Lauantaina 13.10.2018 vietettiin historiallista hetkeä, kun ensimmäinen Itä-Suomen piirin futsalin pelaajakehitystapahtuma järjestettiin Leppävirralla.

Pelaajakehitystapahtumien tavoitteena on kehittää alueellista valmennusosaamista pelaajien henkilökohtaisen kehityksen lisäksi ja valmentajakattaus olikin aivan lajin huipulta. Leirin ohjauksesta vastasi Kerkko Huhtanen, joka toimii EM kisoihin valmistautuvan 19 - vuotiaiden poikien maajoukkuevalmentajana sekä maalivahteja oli sparraamassa kansainvälistä tuulahdusta tilaisuuteen tuonut A-maajoukkueen maalivahtivalmentaja Dusan Matic. Itä-Suomen alueelta parhaillaan Futsal UEFA B tutkintoa suorittava Maru Grönroos osallistui leirin valmennukseen ja tulee koordinoimaan jatkossa valmentajayhteistyötä tavoitteena jakaa osaamista futsalvalmentajille eri puolille piiriä ja samalla rakennetaan myös futsalin valmennusohje valmentajien käyttöön.

Leirillä keskityttiin henkilökohtaisen taitoihin sekä 2-3 pelaajan teknis/taktiseen yhteistyöhön. Pelaajia osallistui U19 ikäisistä, B-junioreista ja C-junioreista. Osalla pelaajista oli jo kokemusta pelaajakehitystapahtumista Jyväskylästä ja Eerikkälästä, mutta hienoa saada tapahtuma myös kotikonnuille.

Itä-Suomessa futsalin piirinsarjoihin osallistuu yhteensä 72 joukkuetta, joten futsalin lajisuosio on entisestään kasvamassa piirin alueella. Menestys kasvattaa lajin suosiota, mikä on nähty esimerkiksi Varkaudessa – nyt U19 sarjaan lähtevien entisten B-junioreiden kolmen vuoden menestys SM kisoista – kolme vuotta joka turnauksessa SM finaalissa – on saanut pikkujuniorit innolla mukaan lajiin.

”Vielä kun saadaan harjoitusolosuhteet sellaiselle tasolle, jota tämä hieno laji vaatii, niin kehitystä tullaan nuorten pelaajien keskuudessa varmasti näkemään ja se kehitys tulee heijastumaan suoraan myös perinteisille jalkapallokentille.” toteaa Maru Grönroos lajin tulevaisuudesta itäisessä Suomessa. Viikonlopun aluekehitystapahtuma vedettiin läpi upeassa ympäristössä Vesileppis Areenalla, mutta vastaavia hallitiloja ei löydy ihan joka kulmalta alueeltamme.

Palloliiton Itä-Suomen piirin panostus lajiin on hienoa ja piiri on tukemassa pelaajakehitystapahtumia. Palloliiton futsal osaajien apu on ollut myös aivan korvaamatonta ja yhteistyö on tarpeen myös jatkossa lajin kehittämiseksi myös alueella, missä ei sillä ole vielä pitkiä perinteitä. Kesällä aloitti piirin futsalin aluekehitystyöryhmä työnsä piirin puheenjohtajan Pekka Hahlin johdolla. Vaikka futsal on aika lailla kaikille pelaajille tässä vaiheessa vielä jalkapallon kakkoslaji, on tavoitteena järjestelmällinen lajikehitys ja lajin tunnettavuuden lisääminen myös omana itsenäisenä lajinaan.

Talven aikana järjestetään vielä piirin tukemana kaksi pelaajakehitystapahtumaa, seuraava on Joensuun alueella joulu-tammikuussa ja kevättalvella kokoonnutaan vielä Kuopio-Siilinjärvi alueella.

• Itä-Suomi