Futsal Nordic Cupissa Suomi kohtasi Ruotsin joukkueet

• Futsal

Suomi voitti Futsalin Pohjoismaiden mestaruusturnaus Nordic Cupissa Ruotsin 5–2 (4-1) ja vastaavasti U19 maajoukkue hävisi Ruotsille oman ottelunsa 8-1 (5-1).

Suomen U19 maajoukkueella oli vaikea Ruotsi-ottelu

Päivän ensimmäisessä ottelussa Suomen U19 maajoukkue jäi pahasti Ruotsin jalkoihin 8-1 (5-1) lukemin. Ruotsin viimeistely oli hyvällä tasolla, kun taas Suomi ei onnistunut yllättämään hyvin pelannutta Ruotsin maalivahtia kuin yhden kerran. Suomen ainoan maalin teki Taneli Kohonen. Suomen U19 päävalmentaja Kerkko Huhtanen ei ymmärrettävästi ollut tyytyväinen lopputulokseen.

- Ruotsin joukkue oli kevyemmin organisoitu, mutta teknisesti taitava ja erityisesti kaksinkamppailuvahva joukkue. Tähän kamppailupeliin ei meidän joukkue kuitenkaan ollut tänään valmis, mutta huomenna on uusi ottelu.

- Hyvää oli kuitenkin se, että kolme uutta pelaajaa saivat ensikokemukset kansainvälisistä otteluista. Etenkin Arttu Haatajan ja Leevi Sorsan ensiesiintymiset maajoukkueessa olivat hyviä, Huhtanen kommentoi.

Futsalmaajoukkueella peli kulkee mallikkaasti

Illan Nordic Cup ottelu Suomi – Ruotsi alkoi tiistain tapaan todella vahvalla Suomen painostuksella. Hallin taululla olivatkin lukemat Suomi 3 ja Ruotsi 0, kun ottelua oli pelattu vasta 2:59. Maalinteossa onnistuivat Mikko Kytölä, Miika Hosio ja Antti Teittinen. Ensimmäisen jakson pelin kuva pysyi samana tauolle asti. Ruotsi ei päässyt juuri lainkaan häiritsemään Suomen maalia vartioinutta Juha-Matti Savolaista. Suomi sen sijaan vyörytti tasaiseen tahtiin tilanteita Ruotsin maalille ja Jukka Kytölä kasvatti vielä Suomen johdoksi 4-0 ennen kuin Ruotsi onnistui vapaapotkukuviosta avaamaan maalitilinsä. Tauolle mentiin eiliseen tapaan Suomen 4-1 johtolukemissa.

Toiselle jaksollekin Suomi sai lentävän lähdön kapteeni Panu Aution maalilla. Maalipaikkoja Suomi sai luotua hyvin ja hieman terävämmällä viimeistelyllä maaleja olisi tullut monta lisää. Suomi oli koko ottelun hyvällä jalalla liikkeellä, eikä Ruotsi ei saanut yksittäisiä tilanteita lukuun ottamatta omaa peliään kulkemaan juuri lainkaan. Reilu seitsemän minuuttia ennen loppua Ruotsi lähti yrittämään ylivoimapyörityksellä kavennusta, kuitenkaan siinä onnistumatta. Vastahyökkäyksestä Ruotsi onnistui kuitenkin kaventamaan Mattin Atai Njafi maalilla loppulukemiksi 5-2.

- Ajateltiin lähteä peliin kovalla sykkeellä, prässäämään hyvin ja näin laittaa Ruotsi heti alusta ahtaalle. Ei peli oikein tämän paremmin voi alkaa, kolmeen minuuttiin kolme maalia. Muutenkin ensimmäinen jakso 17. minuuttiin asti oli meiltä ihan loistavaa futsalia ja sen näköistä pelaamista mihin aina pitäisi pyrkiä. Ensimmäisen jakson lopulla ja toisella jaksolla Ruotsi sai pidettyä palloa vähän enemmän, kun laskimme prässitasoa puoleen kenttään ja kontrolloimme peliä sillä tavalla. Kokonaisuutena sen näköinen peli kun haluttiin. Olimme selkeästi parempi joukkue. Näin summasi ottelun Suomen valmennustiimistä Ville Sihvonen.

Perjantaina Suomi kohtaa Norjan kello 18 Suomen aikaan alkavassa ottelussa ja torstaina kello 11 alkaa U19 ystävyysottelu Suomi – Ruotsi toinen osa.

Maaotteluvideoita, haastattelut:  https://www.palloliitto.fi/videot

Turnauksen ottelut ja tilastot:  https://www.palloliitto.fi/splmaa/futsal-maaottelut-miehet/tulokset

Nordic Cup tilastoja
4.12. Suomi - Grönlanti 6-1 (4-1)