Futsal-Liigan finaalit: KaDylle toinen voitto Leijonasta

• Futsal

(Pääkuva: Tuukka Nyström)

Futsal-Liigan finaalisarjan toinen finaali pelattiin Iittala-hallissa pitkäperjantaina. Viime vuoden tapaan finaaleissa pelaavat jyväskyläläinen Kampuksen Dynamo ja akaalainen Leijona Futsal. Ja viime vuoden tapaan KaDy onnistui voittamaan keskiviikkoisen avausottelun lisäksi 2. finaalin, vaikka Leijona oli välillä niskan päällä ja johdossakin. Tasaväkinen kohtaaminen venyi jatko-otteluun, jossa  KaDy osui kahdesti ja Leijona kertaalleen.

Futsal-Liigan 2. finaali
19.4. Iittala-halli, Hämeenlinna
Leijona Futsal – Kampuksen Dynamo 4–5 jo., 3–3 (2–2)

Maalit:
KaDy: Newton Jr. 2, Sergei Korsunov, David Parente, Jani Korpela
Leijona: Juhana Jyrkiäinen 2, Petri Grönholm, Jussi Nyström (6 m)

Voitot 0–2 KaDylle (kolmella voitolla Suomen mestariksi)

Maalikoosteita täällä

Avauspuolikkaalla mentiin tasatahtia. KaDyn brassi Newton Jr. vei vieraat maalin johtoon tälläämällä pallon vapaapotkukuviosta voimalla yläriman alle. Sergei Korsunov tuplasi vierasjohdon laukomalla täydestä vauhdista vasemmalta laidalta alakulmaan.

Leijona tuli kotiyleisön riemuksi tasoihin kahdella lähes identtisellä maalilla. Oikealta laidalta tulleista sivurajapotkuista pallo pelattiin kovana maata pitkin rangaistusalueen sisään, mistä ulottuva Juhana Jyrkiäinen runnoi pallon sisään KaDy-puolustuksen estelyistä huolimatta Juha-Matti Savolaisen kautta maalin perukoille.

Petri Grönholm ja Jani Korpela (Kuva: Tuukka Nyström)

Toista jaksoa pelattiin pitkään Leijonan komennossa: isäntien prässipeli teki KaDyn perintesestä pallonhallintapelistä vaikeaa, ja Petri Grönholm iski Leijonan ensimmäistä kertaa finaalisarjassa johtoon. Tämäkin maali syntyi sisäänpotkutilanteesta, tällä kertaa kauempaa.

Newton Jr. tasoitti ottelun reilut kaksi minuuttia ennen loppusummeria tarkalla vedolla takatolpan juureen, ja finaaliavauksen tavoin jatkettiin jatko-ottelulla. Dynamo meni uudelleen johtoon kulmapotkutilanteessa, jossa portugalilainen David Parente sijoitti pallon verkkoon. Leijonan 5 vs. 4 -peli ei tuottanut tulosta, vaan KaDyn Jani Korpela sai roikottaa pallon omasta päädystä kertaalleen tyhjiin. Leijona pysytteli kuitenkin pelissä mukana, kun KaDy-kapteeni Mikko Kytölä rikkoi oman maalin edessä ja Leijona-kollega Jussi Nyström upotti rangaistuspotkun Savolaisen taakse.

Nyströmin osuma jäi ottelun viimeiseksi, ja näin ollen otteluvoitot ovat 2–0 KaDyn hyväksi. Suomen mestaruus on ensimmäistä kertaa katkolla Jyväskylässä pääsiäismaanantaina. Suomen mestariksi 2018–19 pääsee kolmella voitolla.

Jussi Nyström laukoo (Kuva: Tuukka Nyström)

KaDyn Mikko Kytölä kommentoi peliä tuoreeltaan:

- Pallollisesti pelimme oli jo parempaa kuin 1. Finaali, vaikka vieläkin oli petrattavaa: Leijona päästettiin turhan helpolla pallonhallintaan. Ja turhaan päästimme heidät mukaan peliin 0-2-johdossa. Meiltä puuttui valppaus kuuden metrin alueellamme: erotyisesti Juhana Jyrkiäinen on hyvä viimeistelemään läheltä. Näissä pitäisi olla tarkempana.

- Peli oli sinällään tosi tasainen. Näin tasaisissa pareissa tulos on kiinni henkisestä puolesta, siitä kumpi jaksaa sinnikkäämmin ja tarkemmin toteuttaa omaa pelisuunnitelmaansa.

Leijona Futsalin maajoukkuepelaajiin kuuluva Miikka Hurme:

- Peli ratkesi muutamiin puolustuspään virheisiin. Maalinteko on meille vaikeaa. Loimme hyvin paikkoja, mutta niistä pitäisi osua paremmin. 0-2-tappioasemassa tiesimme, että pystymme kääntämään pelin, ja niin teimmekin, mutta sitten muutama puolustuspään herpaantuminen maksoi voiton.

- Nyt pelataan peli kerrallaan. Tiedämme, että voimme koska vain voittaa KaDyn, ja voimme tehdä sen kolmestikin. Mutta peli kerrallaan, kavennetaan ensin sarja maanantaina Jyväskylässä.

Kolmas finaali pelataan Jyväskylän monitoimitalolla pääsiäismaanantaina 22.4. klo 14.45  ja neljäs finaali Iittala-hallissa sunnuntaina 28.4. klo 13.
Tarvittaessa viides ja ratkaiseva finaali pelataan Jyväskylässä perjantaina 3.5. klo 18.15.
Yle TV2 televisioi kaikki jäljellä olevat finaaliottelut suorina lähetyksinä.

Leijonan raportti
KaDyn raportti (tulossa)