FC Inter ja KuPS laatujärjestelmän korkeimmalla tasolla

• Seuratoiminta

Jalkapalloseurojen laatujärjestelmä on ollut käytössä vuodesta 2014. Siinä on mukana 191 seuraa, mikä kattaa noin 75% koko valtakunnallisesta pelaajamäärästä.

Laatujärjestelmän tavoitteena on kannustaa seuroja systemaattiseen ja pitkäjänteiseen toimintaan, jonka pohjana on vahva seuraidentiteetti ja jäsenistön laajasti hyväksymä toimintamalli. Laatujärjestelmässä on viisi tasoa ja kolme arviointialuetta: urheilutoiminta ja sitä tukevat johtaminen sekä viestintä ja markkinointi. Tavoitteena on, että jokainen laatujärjestelmässä mukana oleva seura kohdataan ja arvioidaan liiton ja sen alueorganisaation toimesta vähintään kerran vuodessa.

Laatujärjestelmän korkein taso 5 muodostuu kahdesta osasta: pelaajakehityksen kehitysohjelma ja seuran ulkoinen arviointi. Ensimmäisenä vuotena painopiste on kehitysohjelmassa, toisena vuotena seuraan tehdään Laatukeskuksen johdolla ulkoinen arviointi ja kolmantena vuotena Palloliiton sisäinen arviointi.

Kehitysohjelma

FC Inter ja KuPS tekivät viime vuonna Palloliiton fasilitoimana omalle pelaajakehitykselleen strategisen kehitysohjelman, johon osallistuivat koko seurayhteisön keskeiset pelaajakehityksen toimijat. Kehitysohjelman tärkeimpänä näkökulmana on pelaajakehityksen päivittäinen laatu sekä sitä ohjaava toimintarakenne ja toimintatavat. Päivittäistä laatua arvioidaan pelaajakehityksen hyvän kansainvälisen laadun näkökulmasta.

Samalla kun kehitysohjelma kuvaa ja perustelee strategiset pitkän aikavälin valinnat, se antaa tuleville toimintakausille myös konkreettiset ”askelmerkit”. Kehitysohjelman tehneet seurat kutsutaan pelaajakehityksen työpajoihin, joissa käsitellään seuroja kiinnostavia pelaajakehitykseen liittyviä ajankohtaisia aiheita.

Ulkoinen arviointi

”Tasolla 5 ulkoisen arvioinnin keskeinen havainnoinnin kohde on seuran strateginen johtaminen. Jos seura tavoittelee toiminnallaan huipputuloksia, tulee koko seurayhteisöllä olla yhdenmukainen näkemys pitkän aikavälin tavoitetilasta. Yhteinen näkemys kirjataan strategiaksi, jonka elementtejä ovat seuran arvot, kiehtova ja haastava visio, selkeät strategiset valinnat toimintamuotojen suhteen sekä visiota konkretisoivat strategiset päämäärät. Strategia voidaan viedä käytäntöön monin keinoin. Välttämätöntä on määritellä strategisiin päämääriin linkittyvät mittarit ja tavoitetasot seuran johtamiselle, urheilutoiminnalle ja sitä tukevalle toiminnalle.

Toimintatavat ”viritetään” sitten sellaisiksi, että toiminnalle asetetut tavoitteet saavutetaan. Huipputulosten tekeminen vaatii suoritusten seurantaa, analysointia ja suorituksen parantamista; tämä koskee niin yksittäistä pelaajaa kuin seuraa! Seura havainnoi suoritustaan johtamisen, urheilu- ja muun toiminnan mittareilla, tunnusluvuilla sekä ”kuuntelemalla” sidosryhmiensä näkemyksiä ja palautetta. Seuraamalla suorituskykyä graafisina aikasarjoina sekä vertaamalla suoritustasoa tavoitetasoon seurajohdon ja eri toimintojen vetäjien on helppo tehdä tosiasiapohjaisia päätöksiä toiminnan kehittämiseksi ja suoritustason parantamiseksi”, kertoo Laatukeskuksen seniorikonsultti Heikki Niemi.

Arvioinnin pisteytys pohjautuu EFQM Excellence -mallin RADAR-taulukkoon, jossa arvioinnin kolme näkökulmaa ovat toimintamallien ja niiden toteutumisen, mittaamisen ja parantamisen erinomaisuus.

Tason 5 ulkoisen arvioinnin toteuttavat yhteistyössä Laatukeskuksen ja Palloliiton arvioija. Ulkoinen arviointi toteutetaan yhden päivän arviointitilaisuutena, jonka lisäksi arvioijat perehtyvät perusteellisesti etukäteen mm. seuran toimintaa ohjaavaan dokumentaatioon ja tuloksien kehittymisestä kertovaan raportointiin. Arviointitilaisuudessa haastatellaan seuran luottamushenkilöitä, operatiivista johtoa, valmentajia ja vapaaehtoistoimijoita.

FC Inter ja KuPS tasolla 5

Laatujärjestelmän Tason 5 saavuttivat keväällä 2019 FC Inter ja KuPS. Viime vuonna laatujärjestelmän korkeimman tason olivat saavuttaneet HJK ja Ilves. Seuraavassa ns. ”kolmannessa aallossa” kehitysohjelman suunnittelun ovat Palloliiton johdolla aloittaneet RoPS ja VPS. Näille seuroille ulkoinen arviointi toteutetaan vuoden 2020 aikana.  Ensi vuonna aloittavat kehitysohjelmaseurat valitaan laatujärjestelmässä kehittymisen perusteella syksyllä 2019.

- Laatuseurajärjestelmä on todettu seurassa todella tärkeänä työkaluna eri osa-alueiden rakenteiden ja toimintatapojen kehittämisessä, samalla kohdentamaan resursseja oleellisiin kehittämiskohtiin. Avoimet keskustelut sekä seuran sisällä että ulkopuolisten tahojen kanssa ovat tuoneet uusia näkökulmia seuran eteenpäin viemiseksi kaikilla pelaajakehityksen, hallinnon, markkinoinnin ja viestinnän osa-alueilla.

- Ulkoisen arvioinnin ja siitä saadun palautteen perusteella on hyvä jatkaa seuran kehittämistä, matka jatkuu. Kiitos Palloliitolle hyvästä yhteistyöstä, Banzai! tiivisti KuPS:n kokemuksia toiminnanjohtaja Jari Koistinen.

FC Interin tekninen johtaja Vesa Mäki toteaa seuraavaa.

- Tason 5 saavuttaminen on tietysti seuralle hieno asia, mutta tärkeintä tässä prosessissa on ollut koko seuran mahtava sitoutuminen. Ja vielä tärkeämpää on ylläpitää tämä saavutettu laatutaso sekä lunastaa annetut lupaukset. Lisäksi meillä on vielä paljon kehityttävää ja se pitää seuran koko ajan positiivisessa liikkeessä. Haluamme myös kiittää Palloliittoa erinomaisesta sparrauksesta seurakehityksemme eteen.

• Palloliitto
  • Seurojen Palloliitto