Erotuomaripalkkioiden harmonisointityö käynnistyi

• Jalkapallosarjat

Seurojen Palloliitto -kehitysohjelmaan liittyy tiiviisti eri puolilla Suomea olevien erilaisten toimintamallien ja maksujen harmonisointi. Itsenäiset piiriorganisaatiot ovat saaneet aikojen saatossa määritellä omat maksunsa vapaasti ja tämä on luonnollisesti johtanut samoista asioista hyvinkin erilaisiin maksuihin eri puolilla maata. Yhtenäistä linjaa ei muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta juurikaan ole ollut.

Eri sarjojen erotuomaripalkkiot ovat Suomessa tällä hetkellä osin kovasti toisistaan poikkeavia. Erityisesti tässä vaiheessa, kun ollaan siirtymässä yhteen ja yhtenäiseen organisaatioon, Seurojen Palloliittoon, ei ole enää perustetta sille, miksi saman sarjan tuomitsemisesta maksettavassa erotuomaripalkkiossa saattaa ”pahimmillaan” olla jopa yli 15 euron ero nykyisten piirien suurinta ja pienintä palkkiota verrattaessa.

Tiistaina (19.2.) ensimmäisen kerran kokoontuneen erotuomaripalkkioryhmän tavoitteena on saada harmonisoitua nykyiset piirien erotuomaripalkkiot valtakunnallisiksi ja yhdenmukaisiksi erotuomaripalkkioiksi. Osana uudistushanketta ovat myös maksukäytäntöjen, erotuomariasettelun ja Tason yhdistäminen valtakunnalliseksi kokonaisuudeksi. Yhtenäistäminen saatetaan valmiiksi loppukesään mennessä, jolloin uudet palkkiot ovat käytössä jo futsalkaudella 2019-2020.

Tiistain avauskokouksessa työryhmä pohti erityisesti haastavan työnsä lähtökohtia ja pääperiaatteita harmonisoinnissa. Keskeisiä vaikuttimia, ja samalla haasteita, uudistuksessa on useita.

Seuroille erotuomaripalkkioista syntyvät kokonaiskustannukset pyritään pitämään pääsääntöisesti nykytasolla. Selvää lienee kuitenkin se, että yksittäisissä sarjoissa joillakin maksut nousevat ja toisilla taas laskevat. Vaikka tehtävä on haastava, niin pääsääntöisesti tasapaino koko seuran maksuja katsottaessa pyritään kuitenkin löytämään. Sama vaikutus on tietenkin myös erotuomarin saamassa palkkiossa jatkossa. Toisessa sarjassa palkkio saattaa olla aikaisempaa pienempi, kun taas jonkun toisen sarjan ottelun tuomitsemisesta erotuomari saa aikaisempaa suuremman palkkion.

Nykyiset erotuomaripalkkiot toimivat luonnollisesti jonkinlaisena pohjana, mutta juuri niiden erilaisuudesta johtuen harmonisointi pyritään tekemään ns. ”puhtaalta pöydältä liikkeelle” -periaatteella. Tämä mahdollistaa myös sen, että pystytään arvioimaan eri sarjojen ja sarjatasojen keskinäisen palkkiovertailun loogisuus ja tasapuolisuus.

Sarjatarjottimen yhtenäisyys liittyy kiinteästi myös erotuomaripalkkioiden harmonisointiin, mutta työryhmä haluaa varautua siihen, että palkkioiden logiikka mahdollistaa alueellisten erojen oikeudenmukaisen huomioimisen silloin, jos vaikkapa saman sarjan ottelun peliajassa on eroja alueiden välillä. Tämä on mahdollista mm. futsalissa, jossa sali- ja hallivuorojen saatavuus vaihtelee.

Jollakin alueella tuomitaan varmasti jatkossakin erotuomarikolmikolla (tai futsalissa kaksikolla) samaa sarjaa, joka jossakin muualla hoidetaan vain yhdellä erotuomarilla. Poikkeamia lienee siis jatkossakin ja kaikki ne pitää pystyä huomioimaan uudistustyössä.

Kokonaisratkaisuun työryhmä pyrkii pääsemään matemaattisella- ja sitä kautta loogisella mallilla, jossa rakennetaan ns. ”palkkiotyökalu.” Tämä matemaattinen ”työkalu” mahdollistaa sarjojen erilaisuuden oikeudenmukaisen huomioimisen mm. sarjojen tasoon ja peliaikoihin liittyvillä kertoimilla. Samalla mahdollistuu harjoitus- ja turnausottelujen mukaan ottaminen harmonisointiin. Näissähän on yleisesti paljon eroja erityisesti peliaikojen osalta.

Alustavaa keskustelua käytiin myös niistä periaatteista, joilla erotuomaripalkkioiden korotukset jatkossa huomioidaan. Päätöksiä työryhmä ei tähänkään asiaan vielä ensimmäisessä kokouksessa tehnyt, mutta keskusteluissa tässä vaiheessa nähtiin parhaana sitoa palkkiot kuluttajahintaindeksiin. Tämä malli on jo käytössä monessa piirissä.

Erotuomaripalkkiotyöryhmä kokoontuu seuraavan kerran maaliskuussa ja työn etenemisestä uutisoidaan säännöllisesti. Ryhmän jäsenet ottavat myös mielellään vastaan rakentavia kehitysideoita haastavassa tehtävässä onnistumisen edistämiseksi.

Työryhmän jäsenet ovat:
Jouni Hyytiä, SPL:n erotuomaripäällikkö, työryhmän pj.
Jouni Koivuniemi, SPL Länsi-Suomen piirin piirijohtaja, tuleva Läntisen alueen aluepäällikkö
Ville Koskiniemi, Keski-Suomen erotuomarikerhon pj.
Hannu Kylmäniemi, SPL Uudenmaan piirin kilpailupäällikkö, Tason vastuuhenkilö
Iiro Leino, SPL Länsi-Suomen piirin erotuomarivastaava
Roope Nutikka, SPL Tampereen piirin kilpailuassistentti
Esa Saajanto, SPL Pohjois-Suomen piirin piirijohtaja, tuleva Pohjoisen alueen aluepäällikkö
Topias Tuira, SPL Helsingin piirin erotuomariasiantuntija
Juha Veini, Kotkan erotuomarikerhon pj.

• Erotuomarit