Erotuomaripalkkioiden harmonisointityö etenee

• Jalkapallosarjat

Seurojen Palloliitto -kehitysohjelmaan liittyvä erotuomaripalkkioiden harmonisointityöryhmä kokoontui lauantaina Helsingissä. Työryhmän työskentely etenee suunnitellun aikataulun mukaisesti ja lauantain kokouksessa saatiin mm. jo määriteltyä eri sarjojen järjestys erotuomaritehtävän vaativuustason perusteella. Maaliin työryhmän työ tulee loppukesän aikana.

Lauantaina työryhmä käytti ison osan kokousajasta tutustumalla alustavasti suunniteltuun jalkapallon sarjatarjottimeen v. 2020 alkaen. Sarjatarjotin on erotuomaripalkkioiden määrittelyssä oleellinen ja siinä olevien eri nimisten ja -tasoisten sarjojen määrä, n. 140, kertoo myös erotuomaripalkkiotyöryhmän tehtävän laajuudesta. Jokaiseen sarjaan pitää pystyä määrittelemään erotuomarin ja useimpiin myös avustavan erotuomarin palkkio siten, että sarjat ovat keskenään oikeassa suhteessa palkkioiden osalta.

Seurojen Palloliitto -hankkeessa kilpailutoiminnassa pyritään luonnollisesti erotuomaritoiminnan lisäksi harmonisoimaan myös mm. sarjatarjotinta. Tavoitteena siinäkin on luoda selkeä ja pelaajille mielenkiintoisia sarjoja sisällään pitävä valtakunnallinen kokonaisuus.

Lauantain kokouksessa erotuomaripalkkioryhmä keskusteli laajasti sarjojen välisten erotuomariluokitusten eroista niiden keskinäisen järjestyksen lisäksi. Lopputulemana ryhmä sai suunnitellut sarjat järjestykseen erotuomaritehtävän vaativuustason mukaan.

Seuraavassa vaiheessa työstetään kertoimia ja suoritetaan analysointia sarjojen vaativuustasojen, peliaikojen ja muiden ”liikkuvien osien” mukaan, jotta saadaan määritettyä palkkiotasot oikeudenmukaisesti ja loogisesti toisiinsa verrattuina. Avustavien erotuomarien palkkio muodostuu jatkossa työryhmän ajatuksen mukaan prosenttiosuutena erotuomarin palkkiosta ja tämän prosenttiosuuden lopullinen määrittely kuuluu myös tuleviin työryhmän tehtäviin.

Seuraavaksi työryhmä saanee ensin kuntoon futsalpalkkioiden lopullisen harmonisoinnin ja heti perään, loppukesällä, pystytään vahvistamaan jalkapallon palkkiot v. 2020 alkaen. Lisäksi työryhmä pohtii kesän aikana malleja harjoitus- ja turnausottelujen sekä erotuomaritarkkailutoiminnan palkkioiden muodostamiseksi.

Täältä löytyy aikaisempia uutisia erotuomaripalkkioiden harmonisointityöryhmän kokouksista:
Erotuomaripaikkioiden harmonisointityö käynnistyi >>
Erotuomaripalkkioryhmä kokoontui keskiviikkona >>