Ennakko: GrIFK-FC Haka

• Jalkapallosarjat

FC Hakan Ykkösen kausi 2017 päättyy lauantaina, kun se kohtaa GrIFK:n vieraskentällä. Hakalla on vielä panoksena viidennen sijan varmistaminen.

Haka havittelee viidettä sijaa, joka takaisi ensi kaudeksi yhden kotiottelun enemmän. Etu on merkittävä sekä pelillisesti että taloudellisesti. Haka on sarjataulukossa tällä hetkellä juuri viidentenä ja ainoana uhkaajana on pisteen perässä oleva FF Jaro.

- Viimeinen peli ja haluamme päättää kauden voittoon. Tarvitsemme voiton varmistaaksemme viidennen sijan ja se on meille tärkeä. Olemme pelanneet GrIFK:ta vastaan hyvin tällä kaudella. Vieraskentällä pelasimme 1-1 ja he tulivat loppuhetkillä tasoihin meidän kannalta hieman ikävällä rangaistuspotkulla ja kotona voitimme heidät 3-1. Pyrimme pelaamaan vastaavanlaisen kuin kotikentällämme ja paikoista täytyy tehdä maalit, Hakan päävalmentaja Keith Armstrong toteaa seuran sivuilla.

GrIFK:lla pelissä on enää kunnia, sillä kauniaislaisten putoaminen Kakkoseen varmistui jo muutama kierros sitten. Grani ei ole kuitenkaan iskenyt nappiksia naulaan putoamisen varmistumisen jälkeen, vaan voitti toissakierroksella Gnistanin ja viime kierroksella se tasasi pisteet 3-3-lukemin EIF:n kanssa johdettuaan ottelua vielä kahdella maalilla täyden peliajan täyttyessä.

- Heiltä on paineet poissa ja he pelaavat vapautuneesti. Katsoimme pelaajien kanssa EIF-ottelun ja he tekivät hienoja maaleja, mutta nukahtivat sitten lopussa. Meidän täytyy olla hyvin keskittyneitä otteluun.

Armstrongin mukaan pelaajien motivoimisissa ei ole haasteita, sillä vaikka noususta ei enää taistellakaan, niin panosta kuitenkin edelleen löytyy.

- Kaikki tietävät kuinka tärkeä yksi kotiottelu lisää ensi kaudeksi olisi ja se on iso juttu. Lisäksi jotkut pelaajat antavat vielä näyttöjä mahdollisesta jatkosopimuksesta, huomauttaa Armstron.

Hakan pelaajatilanne sai hieman takapakkia viimeistelyharjoituksissa, kun Arlind Basha ja Henri Malundama loukkaantuivat. Joukkueeseen saatiin kuitenkin edellispelissä uusia jalkoja, kun Leevi Lundell debytoi edustusjoukkueen riveissä.

- Basha loukkasi takareitensä ja Malundama polvensa. Malundaman kohdalla pelaaminen on epävarmaa ja näillä näkymin lähdemme peliin 16 pelaajalla. Leevi ansaitsi viime ottelussa peliaikansa esiinnyttyään harjoituksissa edukseen ja hän tuo peliimme uusia asioita. Kentälle laitetaan 11 parasta miestä ja pelin aikana katsotaan sitten millaisia mahdollisia taktisia muutoksia tehdään.

GrIFK ja Hakan välinen ottelu pelataan Kauniaisten keskuskentällä lauantaina kello 15.00 alkaen. Kauden 2017 kaikki Ykkösen ottelut suorina lähetyksinä Elisa Viihde Sportilla ja Fanseatilla.

• FC Haka
  • GrIFK