Emmi Alanen keskittyy vain tähän hetkeen - ”Kokemus on antanut lisää motivaatiota”

• Maajoukkueet

Naisten maajoukkueen keskikentän pelinrakentajalla Emmi Alasella on takana raskas vuosi. Nyt hänen ajatuksensa ovat tässä hetkessä - eivät tulevaisuudessa, vaan juuri tässä ja nyt.

Ruotsin Damallsvenskanissa pelaava Växjö BK julkaisi marraskuussa tehneensä sopimuksen 27-vuotiaan Emmi Alasen kanssa. Alasella on tilillään 71 A-maaottelua ja 18 maalia ja viisi ja puoli kautta Ruotsin pääsarjafutista. Vuotta 2018 varjosti kuitenkin sitkeä loukkaantuminen.

- Päättynyt kausi oli minulle todella vaikea, varsinkin henkisesti. Olen käynyt aika syvissä vesissä ja joutunut pohtimaan ja analysoimaan sitä, miksi loukkaantumisia on ollut niin paljon. Se on kuitenkin tehnyt varmasti myös hyvää, olen laittanut asioita uuteen perspektiiviin, Alanen toteaa.

- Rehellisesti sanoen olen joutunut pysähtymään ja todella ajattelemaan. Uskon, että tämä kokemus on antanut minulle lisää motivaatiota. Olen todella etuoikeutettu, että jalkapallo on ammattini.

Alanen pelasi ensimmäiset kaksi ja puoli vuotta Ruotsissa Umeå IK:n paidassa. Viimeiset kolme kautta hän edusti Vittsjötä, mutta tänä kesänä hän pystyi pelaamaan vain kymmenessä sarjaottelussa. Tästä syystä Alanen iloitsee aivan erityisesti tuoreesta sopimuksestaan.

- Oli positiivinen yllätys, että sain vaihtoehtoja mistä valita. Ajattelin, että tilanne voisi olla vaikeampi. Kokonaisuus on aina ollut minulle tärkeää, haluan urheilun lisäksi elämääni muuta tasapainottavaksi tekijäksi. Opinnot käänsivät lopulta päätökseni Växjön kannalle.

Alanen joutui jäämään sivuun naisten maajoukkueen MM-karsintojen viidestä viimeisestä ottelusta sekä vuoden viimeisestä tapahtumasta, eli kansainvälisestä turnauksesta Kiinassa. Nyt hänet on valittu tammikuun leirille Kyprokselle, missä Anna Signeulin joukot kohtaavat Tanskan 21.1.

- Keskityn tällä hetkellä laadukkaaseen tekemiseen päivittäin ja muut asiat tulevat sen mukana, omalla painollaan. On todella mukava palata maajoukkueen positiiviseen ilmapiiriin.

Helmarit ei selviytynyt kesän 2019 Ranskan MM-kisoihin, mutta valmistautuminen syksyllä 2019 alkaviin EM-karsintoihin jatkuu todenteolla Kyproksella. Seuraava EM-lopputurnaus pelataan Englannissa 2021.

- Odotan uutta haastetta avoimin mielin. Keskityn tällä hetkellä ennen kaikkea siihen, että pysyn ehjänä ja terveenä. En aseta itselleni liikaa paineita, mutta joukkueemme puolesta olen ehdottomasti luottavainen.

- Onnistuessamme EM-kisapaikka on meille mahdollinen. Tärkeintä on kuitenkin, että keskitymme oman pelimme kehittämiseen ja että etenemme karsinnoissa peli kerrallaan. Olennaisinta on matka, ei vain päämäärä. Euroopan taso on nousussa ja useampi maa on ottanut askelia eteenpäin. Uskon silti meidän mahdollisuuksiin, Alanen vakuuttaa.

Naisten maajoukkuepelaajat ovat tehneet viimeisen vuoden aikana mielenkiintoisia siirtoja. Adelina Engman ja Juliette Kemppi lähtivät Ruotsista ja Norjasta Englantiin ja Alasen seuratoveri Vittsjöstä Linda Sällström löysi uuden työantajan Ranskan pääsarjasta.

Sällström sijoittui kaudella 2017 Damallsvenskanin maalipörssissä toiseksi 15 osumalla. Tänä vuonna hän viimeisteli 11 ottelussa seitsemän maalia ennen siirtoaan. Ranskassa verkko on heilunut 13 pelissä kahdeksan kertaa.

- Linda pelasi huippukauden 2017. Juttelimme silloin siitä, kuinka hän ajatteli, että voi olla vaikeaa onnistua niin hyvin useampana kautena peräkkäin. Mutta sen sijaan hänen tasonsa on mielestäni vain noussut koko ajan. On ollut mahtavaa nähdä Lindan onnistuvan noin hyvin, sekä Ruotsissa että Ranskassa, Alanen kehuu.

Naisten maajoukkue matkaa Kyprokselle 15.1., kohtaa Tanskan 21.1. ja päättää leirin 22.1. Suomen joukkueen löydät täältä. Tulevat EM-karsintalohkot arvotaan 21. helmikuuta.

• Helmarit