Emma Koivisto uskoo Suomen vahvuuksiin Portugalia vastaan

• Maajoukkueet

Kyprosta vastaan maalinteossa onnistunut Emma Koivisto viihtyy hyökkäävän puolustajan roolissa. Juuri Portugalia vastaan Helmareiden on onnistuttava hyödyntämään maalipaikkansa.

Kopparbergs Göteborg FC:tä edustava Emma Koivisto on vastikään päättänyt sarjakautensa Ruotsin Damallsvenskanissa. Göteborgilaiset päätyivät edellisvuoden tapaan sarjassa toiselle sijalle. Vuonna 2020 joukkuetta odottaa jälleen Mestareiden liigan ottelut, kun Koivisto aloittaa joukkueessa kolmannen kautensa.

– Joukkueena olimme ihan tyytyväisiä kauteen. Tämä oli meidän vähimmäistavoite, että saimme Mestareiden liigan paikan. Tottakai jäi harmittamaan se, ettemme voittaneet Ruotsin mestaruutta, vaikka siihen oli mahdollisuus.

– Henkilökohtaisesti olen myös tyytyväinen omaan kauteeni. Sain paljon peliaikaa ja vastuuta. Muutenkin tämä oli parempi kausi kuin ensimmäiseni Damallsvenskanissa.

Seurajoukkueessaan wingbackin roolissa viihtyvä Koivisto on päässyt siirtämään hyökkäystaitojaan myös maajoukkueeseen. Puolustaja viimeisteli tiistain Kypros-ottelussa toisen A-maaottelumaalinsa upean nousun päätteeksi.

– Mielestäni on ollut kiva pelata hyökkäävän puolustajan roolissa. Uskon, että se on kehittänyt minua pelaajana, kun olen joutunut haastamaan ylempänä. On ollut helppoa tulla maajoukkueeseen sieltä, vaikka täällä tasapainon pitäminen on ehkä vielä tärkeämpää ja oma roolini ei ole ihan yhtä hyökkäävä.

– Oli kivaa tehdä ensimmäinen kunnon maaottelumaali, sillä se ihan ensimmäinen oli vähän niin kuin vahinko. Se oli keskitys, joka meni maaliin. Nyt sain tehdä sen kunnolla ja olen kiitollinen Sannille, että hän päästi pallon minulle vaikka olisi voinut itsekin viimeistellä siitä tilanteesta.

Helmareiden EM-karsintaurakka on edennyt tähän saakka mainosti, sillä joukkue on voittanut kaikki kolme ensimmäistä otteluaan – kahdesti Albaniaa ja kertaalleen Kyprosta vastaan. Maalejakin on syntynyt ruhtinaalliset 15, eikä päästettyjä ole kuin yksi.

Koiviston mukaan joukkueen pelissä on kuitenkin edelleen parannettavaa.

– Jotenkin oli turhautunut olo Kypros-pelin jälkeen. Tuntui, että olisimme voineet pelata vielä paremmin ja tehdä enemmän maaleja. Pitää tietysti olla tyytyväinen voittoon, sillä joskus juuri ne pelit ovat todella vaikeita, joissa vastustaja on niin sanotusti helpompi.

Suomi on seuraavan haasteen edessä jo tulevana tiistaina, kun vastaan asettuu astetta kovempi ja Suomelle ennestään hankala vastus. Kypros-otteluun verrattuna Koivisto mielii Helmareiden hyödyntävän maalipaikkansa paremmin Portugalia vastaan.

– Olemme tottuneet puolustamaan ja osaamme tehdä hyvin ja kovasti töitä siihen suuntaan. Mutta ehkä juuri hyökkäyspäässä meidän pitää käyttää tehokkaasti ne maalipaikat, jotka saamme. En usko, että niitä tulee yhtä paljon kuin Albania- tai Kypros-otteluissa.

– Uskon, että kaikilla on kova halu voittaa Portugali. He olivat viimeksi ratkaisevassa roolissa siinä, ettemme päässeet karsinnoista kisoihin. Luulen, että pelistä on tulossa todella tasainen.

Viimeisen neljän vuoden aikana viidesti kohdanneet Suomi ja Portugali ovat päätyneet tasapeliin neljästi. Yhden ottelun Helmarit ovat joutuneet nöyrtymään tutulle vastustajalle. Koiviston luotto joukkueeseen on tiistain EM-karsintaottelun alla suuri.

– Ainakin itselläni on tunne, että pystymme voittamaan Portugalin. Etenkin nyt kun meillä on monta voittoa alla ja kova itseluottamus. Olemme menneet paljon eteenpäin siitä, kun viimeksi pelasimme Portugalia vastaan. Tottakai hekin ovat varmasti menneet, mutta minulla on vain hyvin luottavainen olo lähteä tähän peliin.

Karsintalohkoja on kaikkiaan yhdeksän ja lohkovoittajat etenevät suoraan Englannissa 2021 pelattavaan EM-lopputurnaukseen. Lisäksi lopputurnaukseen pääsee suoraan kolme parasta lohkokakkosta. Muut kuusi lohkokakkosta pelaavat lokakuussa 2020 jatkokarsinnan kolmesta viimeisestä EM-lopputurnauspaikasta.

Suomi kohtaa Portugalin tiistaina 12.11. kello 18.30 (kello 20.30 Suomen aikaa) Famalicãossa. Ottelu on nähtävissä suorana Yle Areenasta kello 20.25 alkaen ja jälkilähetyksenä Yle TV1 -kanavalta kello 22.00.

• Helmarit
  • naisten A-maajoukkue