Elokuun Kuukauden ottelu perjantaina Paraisilla

• Alueuutiset

Länsi-Suomen Kolmosen kuukauden ottelut jatkuvat jo tämän viikon perjantaina. Vasta viikko sitten pelattiin heinäkuun ottelu ja kun elokuun Kuukauden ottelu on heti näin alkukuusta, taistellaan Kuukauden ottelun pisteistä jo toisen kerran lyhyen ajanjakson sisään. Ts.fi -sivuilla voi tuttuun tapaan seurata suorana selostettavaa ottelua, mikäli Pajbackan idylliin ei paikan päälle ehdi. Ottelun kick off on klo 18.30.

Kuukauden ottelussa Pajbackalla sarjanousija SC Wolves isännöi FC Bodaa. Ottelun lähtötilanne on yleisön kannalta vähintäänkin herkullinen, sillä molemmat seurat ovat joutuneet putoamisahdinkoon ja taistelu huipputärkeistä pisteistä tulee takuuvarmasti olemaan rajua. Hyvällä syyllä voidaankin puhua klassisesta kuuden pisteen ottelusta. SC Wolves pitää tällä hetkellä Kolmosessa jumbopaikkaa hallussaan ja se on kerännyt sarjassa 11 pistettä. FC Boda on vain kolme pistettä Wolvesin edellä ja silläkin pistemäärällä jää vielä putoamisviivan alapuolelle.

Voitolla perjantaina kotijoukkue parantaa asemiaan selvästi ja säilymistaistelu hyvin tasaisessa sarjassa voi jatkua entistä kiivaammin. FC Boda puolestaan saattaisi voitolla nousta jopa putoamisviivan paremmalle puolelle ja lähestyä alemman keskikastin ryhmiä. Kutkuttavista asetelmista perjantain matsiin siis lähdetään. Keväällä Boda vei Kemiössä pelatun ottelun nimiinsä selvästi maalein 4-0.

SC Wolvesin manageri-pelaaja Henri Filatoff ei ole tyytyväinen joukkueensa kauden ensipuoliskoon.

- Liikaa olemme maksaneet pisteiden valossa oppirahoja uudesta sarjasta. Monissa otteluissa olemme kuitenkin olleet pelillisesti kiinni pisteissä, harmittelee Filatoff.

Kolmonen on ollut odotetun kovatasoinen myös päävalmentaja Marko Malmborgin mielestä.

- Sarjan taso ei yllättänyt, se on todella kova ja tasainen, myöntää Malmborg.

Manageri Filatoff huomioi kuitenkin Nelosen ja Kolmosen tasoeron.

- Ero Neloseen on valtava. Ehkä tämä sarjojen tasoero on minulle tullut hieman yllätyksenä, pohdiskelee Henri Filatoff.

Filatoff myöntää myös, että joukkueen tavoitteena sarjaan lähdettäessä oli säilyttää sarjapaikka kirkkaasti ja tällä hetkellä Wolves on tavoitteesta jäljessä, vaikkakin erot tasaisessa sarjassa ovat pienet. Syksyn tavoite onkin uusia sarjapaikka. Myös valmentaja Malmborg näkee saman tavoitteen.

- Sarjapaikkaa lähdettiin säilyttämään ja vieläkin meillä on sama tavoite, vaikka tiukkaa tekee, sanoo Marko Malmborg.

- Täydet mahdollisuudet toki tavoitteen toteutumiseen ovat, toteaa joukkueen johtokaksikko.

Jiri Vainio edustaa SC Wolvesin kokenutta kaartia ja miehellä on kokemusta Kolmosen peleistä aiemmilta vuosilta Maskun riveissä

Sarjan nousijasuosikeista miehillä on lähes yksimielisyys.

- Iirot taitaa olla suosikki, mutta jotenkin minulla on sellainen olo, että FC Åland tai Masku menee vielä lopussa ohi, puntaroi Filatoff.

- Iirot ja Åland ovat suosikkeja nousemaan, vaikka molemmat ovat pelanneet ailahtelevasti. Kummaltakin löytyy viimeiseen asti halua nousta, arvioi Malmborg.

SC Wolves on onnistunut maalinteossa vain 18 kertaa, joista kuusi maalia on Jami Hannuniemen ja neljä Matias Tullan nimissä. Alkukaudella Wolvesin selkeä pelillinen johtaja on ollut keskikentällä uurastava Patri Filatoff. Ilman Filatoffia ”Susien” pallollinen pelaaminen on ollut keskikentällä melko heikkoa. Maalintekoon Filatoff on ehtinyt kolmesti. Myös nuoren maalivahdin, Markus Oksmanin otteet ovat olleet lupaavia.

Patri Filatoff on valkopaitaisen Wolvesin pallollisen pelin sielu

SC Wolves ei ole, hankalasta sarjatilanteestaan huolimatta, hankkimassa syksylle lisävahvistuksia.

- Emme ole "rahaseura" eli lähtökohtaisesti uusia pelureita ei ole tulossa. Toivottavasti saadaan kaikki puolikuntoiset ja lomalaiset takaisin kokoonpanoon, toivoo Henri Filatoff.

- Jos hyökkääjiä löytyy, niin otetaan vastaan, naurahtaa pääkäskyttäjä Malmborg.

FC Boda -ottelusta Marko Malmborg odottaa vain kolmea pistettä.

- Boda on yllättänyt positiivisesti. Se on taisteleva joukkue, mutta perjantaina meillä ei ole muuta vaihtoehtoa kuin ottaa voitto.

Samaa toivoo manageri Filatoff.

- Boda pelaa hyvin yksinkertaisesti ja tehokkaasti ja on aina vaarallinen vastustaja. Odotamme tiukkaa saaristoderbyä, sillä molemmat tarvitsevat kipeästi pisteitä tästä "kuuden pisteen" ottelusta.

Filatoff kannustaa yleisöä saapumaan paikan päälle Kuukauden otteluun.

- Kesäisellä Pajbackalla on huippuolosuhteet alasarjajalkapalloilulle. Kaikki vaan katsomoon nauttimaan hienosta kesästä ja paikallisesta jalkapallosta, päättää Wolves-manageri Henri Filatoff.

FC Boda odottaa tasaista ja fyysistä ottelua

Parhaimmillaan kesällä jo muutaman pisteen putoamisviivan paremmalla puolella majaillut FC Boda kaipaa kipeästi lisäpisteitä. Muussa tapauksessa Kolmosen ”vakiojoukkue” löytää itsensä seuraavalla kaudella Nelosesta.

Päävalmentaja Anton Brotkin ei luonnollisesti ole tyytyväinen sarjasijoitukseen tässä vaiheessa.

- Sarja on meidän osalta ollut aika vaihteleva. Alku oli odotetun vaikea, mutta tämän jälkeen saimme hyvän draivin päälle. Kevätkauden kaksi viimeistä peliä eivät menneet ihan putkeen ja valitettavasti syksyn kaksi ensimmäistä peliä ovat jatkuneet samaa rataa, harmittelee Brotkin.

- Päätavoite meillä on pysyä sarjassa ja samalla asian varmistaminen niin aikaisin kuin mahdollista.

- Tavoite on voittaa niin monta ottelua kuin mahdollista ja sen myötä nousta ylöspäin taulukossa, kuvailee päävalmentaja syyskierroksen suunnitelmia.

Kuvassa keskellä pallon kanssa viilettävä FC Bodan Ahmed Majed on Kolmosen kärkkäimpiä maalitykkejä

Jännittävän sarjan tasaisuus on ollut myös Boda-valmentajalle tähän mennessä kauden suurin yllätys.

- Sarjan ennakkosuosikkeihin lukeutuvat mielestäni edelleen Pallo-Iirot ja FC Åland. Uskon, että me pystymme taistelemaan voitosta jokaisessa ottelussa ja kykenemme myös ottamaan tarvittavat voitot ja pisteet säilyäksemme. Suurin yllätys minulle on ollut, miten tasainen tämän vuoden Kolmonen on, toteaa Brotkin.

Bodan avainnimiä ovat olleet ikinuori seuralegenda Sven Ivars sekä hänen keskuspuolustajakollegansa Jens Skog. Kärjessä Ahmed Majed on tehnyt sitä, mitä hyökkääjän pitääkin eli takonut maaleja. Ahmed Majed on Kolmosen maalipörssin jaetulla kakkostilalla kymmenellä maalillaan. Mies onkin tehnyt peräti puolet joukkueensa tähän mennessä tekemistä maaleista. Seuraavaksi tehokkaimpia ovat olleet Jimmy Röblom ja Sebastian Westerholm. Kumpikin on osunut kolme kertaa.

Mahdollisista uusista pelaajista loppukaudeksi kysyttäessä, ei Anton Brotkin osaa vielä arvioida.

- Sitä on vaikea sanoa tässä vaiheessa. Meillä on ollut koko kauden tasaisesti poissaoloja loukkaantumisten tai työkiireiden takia ja sellainen näkyy heti, koska meillä ei ole sarjan levein materiaali.

Sven Ivars pelaa Bodassa kovalla tasolla vuodesta toiseen ja on edelleen joukkueelleen hyvin tärkeä pelaaja

Kuukauden ottelun tärkeys tullee näkymään perjantain taistossa, veikkaa Brotkin.

- Ottelu on erittäin tärkeä molemmille joukkueille, mikä myös varmaan näkyy pelissä,

- Wolves on pelaava joukkue. He ovat myös saaneet tuntea kuinka tasainen sarja tämän vuoden Kolmonen on. Tulee varmasti tasainen ja fyysinen ottelu, päättää Anton Brotkin.

Ts.fi näyttää suorana

Kolmosen Kuukauden ottelu on katsottavissa suorana ja selostettuna striiminä perjantaina ts.fi -sivuilla. Mikko ”Monska” Seppälä selostaa ja lähetys alkaa klo 18.25 eli viisi minuuttia ennen avauspotkua.

• Länsi-Suomi