Captain's Ball suomalaisille jalkapallonaisille

Captain's Ball -gaala perjantaina huipentui viimeisenä palkintona jaettuun itse Captain's Balliin, jonka saivat suomalaiset jalkapallonaiset.

Captain's Ball -gaalan neljännessä ja viimeisessä palkintojenjako-osiossa palkitut.

Vuoden pelaajat, Naisten Liiga ja Veikkausliiga (JPY) - Eveliina Summanen, HJK ja João Klauss, HJK

Naisten Liigan ja Veikkausliigan vuoden pelaajat valitaan tulokkaan tavoin JPY:n äänestyksen perusteella eli valinnat suorittavat liigapelaajat itse.

Vuoden U21-pelaaja - Leo Väisänen, FC Den Bosch

Vuoden U21 pelaaja on pelannut korkealla tasolla läpi kauden. Hänet erottaa monesta muusta puolustajasta vahvuus pallollisessa pelaamisessa sekä pelinavaamisessa. Sopeutuvainen ja sosiaalinen luonne on vienyt häntä jalkapalloilijana eteenpäin suurin harppauksin. Varmat otteet Rovaniemen Palloseurassa sekä U21-maajoukkueessa johtivat kauden aikana sulavaan siirtoon Hollannin FC Den Boschiin, jossa hän otti heti paikkansa pelaavassa kokoonpanossa.

Vuoden naispelaaja – Anna Westerlund, Lilleström SK

Vuoden naispelaajalla on takanaan onnistunut ja tasainen kausi niin seura- kuin maajoukkueessakin. Hän pelaa avainroolissa molemmissa joukkueissa. Hän syöttötaitonsa ja pelin lukutaitonsa ovat erinomaiset. Hänen työmoraalinsa on hyvä ja se yhdistettynä hänen kokemukseensa on auttanut häntä pelaamaan koko kauden huipputasolla. Hänestä on kasvanut huippuluokan toppari.

Vuonna 2016 siirryttiin miesten vuoden pelaajan osalta uuteen aikaan eli ns. eurooppalaiseen rytmiin, kun vuoden pelaaja palkittiin kesäkuussa ensimmäistä kertaa järjestetyssä Respect Ballissa. Vuoden miespelaajaksi valittiin kesällä 2018 Lukas Hradecky.

Captain's Ball – Suomalaiset jalkapallonaiset
    Palkinnon noutajina Heidi Soininen, Marja Lipponen ja Enime Hetemaj

Captain’s Ball on Palloliiton ja Liigan erikoispalkinto erityisen positiivisesta ja merkittävästä suomalaisen jalkapalloilun hyväksi tehdystä työstä. Jari Litmanen luovutti kultaseppämestari Jyrki Laisalmen tekemän ja Posti Oy:n lahjoittaman palkinnon edelleen ikuisesti kiertäväksi. Palkinto jaetaan nyt seitsemännentoista kerran.

Tämän vuoden Captain’s Ball luovutetaan harvemmin kiitosta saaneelle joukolle, naisille jalkapallon taustalla. Niille tuhansille naisille, jotka ovat vuosien varrella tehneet näkymätöntä, mutta korvaamatonta työtä jalkapallon eteen. Palkinto on kunnianosoitus ja kiitos kaikille jalkapallonaisille toimistoissa, seuratyössä, luottamustehtävissä, kenttien laidalla ja kodeissa.

• Palloliitto