Captain’s Ball 2019 – kolmas palkinto-osio takana

Kauden 2019 Captain's Ball -gaala Helsingissä jatkuu tiiviillä tahdilla ja gaalaillan kolmannet palkinnot on nyt jaettu.

Kolmannessa palkintojenjako-osiossa jaettiin seuraavat palkinnot.

Veikkausliigan parhaat pelaajat pelipaikkakohtaisesti

Maalivahti: Mika Hilander, Ilves
    Puolustaja: Luis Carlos Murillo, KuPS
    Keskikenttä: Petteri Pennanen. KuPS
    Hyökkääjä: Filip Valencic, FC Inter
    Valmentaja: Jani Honkavaara, KuPS

Naisten Liigan parhaat pelaajat pelipaikkakohtaisesti

Maalivahti: Anna Tamminen, Åland United
    Puolustaja: Elli Pikkujämsä, FC Honka
    Keskikenttä: Ashley Riefner, HJK
    Hyökkääjä: Jutta Rantala, HJK
    Valmentaja: Joonas Rantanen, HJK

Vuoden Syöttäjä - Petteri Pennanen. KuPS

Vuoden Syöttäjäksi valitaan palkinnon nimen mukaisesti pelaaja, joka on antanut kauden aikana eniten maalisyöttöjä Veikkausliigassa. Tänä vuonna Vuoden Syöttäjä antoi yhdeksän maaliin johtanutta syöttöä.

IS Tähtipelaaja - Filip Valencic, FC Inter

Kauden jokaisessa Veikkausliigaottelussa jaetaan kolme, kaksi ja yksi IS Tähteä ja kauden päätteeksi eniten tähtiä kerännyt vie palkinnon nimiinsä. Tämän vuoden voittaja keräsi 27 tähteä.

Hanna-Mari Sarlin –palkinto (Naisten Liigan maalikuningatar) ja Heikki Suhonen –palkinto (Veikkausliigan maalikuningas) - Jutta Rantala, HJK ja Filip Valencic, FC Inter

Naisten Liigan maalikuningattaren palkinto kantaa nykyään Hanna-Mari Sarlinin nimeä, kun taas vuodesta 1955 jaetun miesten pääsarjan eli nykyisen Veikkausliigan maalikuninkaan palkinto kantaa Heikki Suhosen nimeä.

Kauden 2019 Naisten Liigan maalikuningatar viimeisteli 22 osumaa ja Veikkausliigan maalikuningas 16 osumaa.

Mestarijoukkueen valmentajat - Joonas Rantanen, HJK ja Jani Honkavaara, KuPS

Miesten mestarijoukkueen valmentaja on palkittu vuodesta 1977 lähtien ja naisten vuodesta 1990.

Lisäksi jaettiin kolme muuta Suomen Jalkapallovalmentajien palkintoa:
    Vuoden Nuorten Valmentaja / Reijo Linna, KäPa
    Ansiokas työ /Teemu Tainio, FC Haka
    Vuoden valmentaja: Markku Kanerva, SPL

Vuoden Veikkausliigatulokas (JPY) - Jair Tavares Silva, Ilves

Veikkausliigan vuoden tulokas valitaan JPY:n äänestyksen perusteella eli valinnat suorittavat liigapelaajat itse. Vuoden tulokkaaksi voidaan valita korkeintaan 25-vuotias pelaaja, joka ennen kautta 2019 oli pelannut korkeintaan yhdeksän Veikkausliigaottelua.

Vuoden Naisten Liigan tulokas - Roosa Tuominen, Ilves

Vuoden Naisten Liigan tulokas nousi tällä kaudella yhdeksi joukkueensa tärkeimmistä pelaajista. Hän on noussut tällä kaudella Naisten Liigan hyökkääjäeliittiin viimeistellen 15 maalia.

Veikkausliigan Legenda – Rafael

Veikkausliiga lanseerasi syksyllä 2007 suomalaisen jalkapallon satavuotisjuhlan kunniaksi uuden Legenda-kunniakerhon. Veikkausliigan Legendat ovat pelaajia tai muita jalkapallotoimijoita, jotka ovat olleet erityisen tärkeitä kannattajilleen, seuroilleen, paikkakunnilleen, Veikkausliigalle ja suomalaiselle jalkapalloilulle. Legendoilla ei ole järjestysnumeroa, vaan jäsenet listataan aakkosjärjestyksessä.

Rafael syntyi Florianopolisissa, Brasiliassa vuonna 1978 ja ensiaskeleitaan jalkapallon parissa pikkupoikana ottaessaan tuskin osasi aavistaa mihin laji hänet veisi. Tie nimittäin toi Suomeen jo alle 20-vuotiaana ja ensimmäiset seurat olivat HJK ja FC Jazz. Pienen kierroksen jälkeen kärkimies palasi Suomeen ja FC Lahdessa hän pelasi yli vuosikymmenen ajan takoen joukkueen riveissä yli sata maalia. Kaksi Veikkausliigan maalikuninkuutta ja kakkossija Veikkausliigan kaikkien aikojen maalintekijätilastossa kertovat olennaisen. Rafaelin ura Veikkausliigassa päättyi syksyllä 2016 ja ura kaikkineen tänä syksynä Kakkosessa Mikkelin Pallo-Kissoissa.

• Palloliitto